Nekromanti Krille i mina drömmar

Organ

Out of time, out of mind
Re: Jag skyller på OS!

Jag har även för mig att han ondgjorde sig över att du tagit med i stort sett alla klädesplagg människan uppfunnit förutom just bysthållaren, vilket du förklarade med "det finns inga bh-ar i rymden"

Och jag trodde det var för att de var små tösabitar, så de behövde ändå inga. (-:
Det korrekta svaret ska vara: "I rymden råder noll-gravitation vilket gör BHar överflödiga". :gremgrin:

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rollspel i mina drömmar

Jag brukar aldrig drömma om rollspel, och jag minns sällan vad jag drömmer.

Men inatt drömde jag att jag befann mig på Stor och Liten (leksaksbutiken) och upptäckte att Drakar och Demoner Trudvang just hade kommit ut, och att det dessutom kommit en ny version av Eon. DoDT var en verklig besvikelse, eftersom boken var så stor att det knappt gick att bläddra i den och eftersom de snygga blyertsbilderna var utbytta mot dåliga färgbilder som inte hade platsat i en billig d20-modul från en okänd tillverkare. Den nya versionen av Eon var däremot snygg, med tryck i svart och guld och bilder i vattenfärg av Michael Gullbrandson. Jag började diskutera spelen med några okända personer, men var inte så engagerad, eftersom jag oroade mig över att den violin jag lånat av Dimfrost hade blivit stulen ur sitt fodral medan jag bläddrade i rollspelsböckerna (varför jag lånat en violin av honom framgick inte, eftersom jag inte kan spela och han troligen inte äger någon; det framgick inte heller varför den låg i ett cello-fodral som var så stort att jag kunde ha all min packning i den (och inte heller framgick det varför jag hade packning med mig i leksaksaffären)). Jag upptäckte sedan att DoDT även fanns i en mindre bok, som var fyrkantig, vilket var mycket snyggare.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Re: OT

Nu blev jag nyfiken !!
Vad är Monsterbatalj för något ?? Noterade att en hel drös med wrnu:are var med där !

Rising

Vila i frid

Nu blev jag nyfiken !!
Vad är Monsterbatalj för något ??
För länge sedan postades en länk här på wrnu till en sida som hette monkeyfight eller något. Man knappade in två namn - vilka som helst - och så omvandlades namnen till två styrkevärden för att sedan jämföras med varandra. Den med högst siffra vann.

Jag sade då att principen visserligen var kul, men att man borde kunna göra det mycket bättre. Varför bara ha ett generellt "styrkevärde", till exempel, och inte olika typer av tillgångar? Och varför bara säga vem som vann, istället för att generera en "rolig" text som dokumenterar striden? Och varför inte tillåta gängfajter?

Det var i sådana tankebanor jag gick när jag började programmera på Monsterfight. Efter en stund så tappade jag gnistan (som vanligt med mig) och började på helt andra projekt istället.

Men för all del, om du vill se vilka som vinner av de fyra hobbitarna mot de fyra beatlesmedlemmarna, eller om du undrar huruvida Batman, Robin och Nightwing har någon chans mot Jokern, Twoface och Penguin, eller om du absolut vill veta huruvida de fem fingrarna kan vinna över medlemmarna i the spice girls (just den fighten låter kanske inte så scoobie), då kan man leka lite med Monsterfight redan i dess nuvarande tillstånd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: OT [Edit]

Haha, det där var ju bäst. Jag lät vrållådans storheter göra upp med kanalens finaste i den här fajten.

Dessvärre blir själva fajten lite funky; dom bara står och förolämpar varandra hela tiden. Nåja, fet grej ändå. :gremgrin:

Edit: En till fajt . Den här gången får jag vara med, men jag blir totalslaktad av Feliath redan första rundan. Överhuvudtaget knäcker Feliath rätt rejält i den här striden; hans dissar tar hand om tre pers.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kul spel

Den okomplicerade fightern walium är bepansrad och har en slägga. Hans strider är korta och blodiga och slutar för det mesta med att han vinner. Såhär gick det mot Caligula. Det visade sig dock att Troberg hade likadana krafter så de enades om att vara vänner efter en lång och ffruktlös strid. Likadant går det mot Vitulv även om Vulf talande nog får bank. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: OT [edit]

"PS. Testade Monsterbatalj en gång och gillade..."
Jag var ju så korkad att jag trodde striden slumpades ut varje gång. Så var inte fallet, så jag fick väl göra en egen Monsterbatalj. Tänkarna mot underhållarna.

/Han som är så kass att han fick använda Wikipedia för ena kategorin

<font size="1">[edit #1] Eftersom jag är så korkad, så fattade jag inte hur jag skulle länka. Nu tillfixat. Försökte länka till persongalleriet med specialförmågorna. Synd att jag inte fick det att funka. Da Vinci kunde flyga. Det tyckte jag var lite skoj.

[edit #2] Jag är bäst och förbannat envis. Persongalleriet. Nummer 1 och 3 på höger sida är rätt passande.</font size>

Johan K

Gammal & dryg

Aha !
Då är jag med ! Nu när du säger det så har jag nått vagt minne av att det postades här ja.

Rising

Vila i frid
Re: OT [edit]

Jag var ju så korkad att jag trodde striden slumpades ut varje gång.
Jag tänkte att det skulle vara så först, men det skulle ju vara så dumt om någon länkade till en fajt och sade "ha, ha, jag vann över dig!" för att den snubben sedan skulle se "vadå? det gjorde du ju inte alls?"

Så striderna är samma varje gång.

Förresten; din fajt med porrstjärnor mot filosofer var fett ägig.

Vad jag själv skulle vilja ändra:

1. Lite mer dramaturgi; alltså att monsterna börjar gå ut löst med förbannelser och förolämpningar, för att sedan bli mer effektiva på att döda varandra när striden pågått ett tag. Det skulle betyda mycket för dueller man mot man, eftersom dessa i nuläget ofta bara genomförs i ett enda meddelande, och det är ju inget roligt. Å så skulle jag vilja ha mer kopplingar till vad det är för monster som fajtas. Om man är en pingvindrake eller ett grismonster, osv, den informationen har visserligen ingen funktion i själva striderna, men den borde kunna ge en del skoj och atmosfär i stridsmeddelandena.

2. Fler attackmeddelanden. I nuläget har alla två stycken basic-kills. Det syns tydligt på de som retar andra till döds; antingen blir det "har en kossa bajsat på din hals" eller "raka arslet på min hund och lära den gå baklänges". Jag tror iofs att det inte räcker att utöka det till tre eller fyra (helst fem, i så fall, så det blir ett udda nummer), det kan ändå bli skitenformigt. Jag behöver fler utbytbara ord mitt i fraserna. I nuläget ändras ljudord ("gormar", "ylar", ryter" osv) samt offer-ord ("fjanten", "klanten", "missfostret", osv) men man skulle behöva fler sådana, så att det blev lite mer mångsidigt. Jag är rätt nöjd med hur den kan generera förolämpningar ("jag ska mata X med Y!" osv) i nuläget, men jag skulle behöva både fler ord och fler fraser för att det ska bli riktigt ballt.

3. Mer rare-kills. Idag är alla attackattribut värderade på en skala (maskingevär är bäst, och slägga och retas är två andra attribut i toppen) som adderas med det andra (=ett defensivt attribut, typ) värdet (hjärndöd är bäst av dessa). Det är meningen att det andra värdet skall vara en sorts "ömma punkter" som motståndare kan utnyttja. "Osynlig" är exempelvis ett rätt högt defensivt värde, men det gör en sårbar mot retas-attacker. "Hjärndöd" skall på detta sätt vara jättebra i grund och botten, men också vara sårbar mot flera attacker som i vanliga fall har lågt attackvärde. Här har jag dock inte kommit så långt alls i nuläget. (Jag tror att en fajter med maskingevär+hjärndöd är osårbar)

4. Den där funktionen där man kan möta monster som datorn genererar åt en... är trist. Den kan jag nog lika gärna ta bort. Jag tänkte mig det som ett roligt minispel där man skulle välja kämpar för att ta sig an olika typer av motstånd... men det suger ju.

5. Genereraren är dålig. Man ska använda modulära operationer och upphöjning med primtal. Jag har lärt mig det nu på senare år, men när jag programmerade det här så fattade jag inte det. Det betyder att vissa kombinationer är jättevanliga medan andra i stort sett aldrig uppkommer.
(Men det betyder iofs att när jag ändrar detta, så kommer alla fajter och monsterinfo att ändras. Då kanske jag kommer att kunna spöa Krille, till exempel. Jag ska dock inte fuska utan välja några siffror helt på måfå och sedan svälja resultatet, hur hemskt det än blir. Världsapromiss)

Finns det några andra funktioner ni saknar?

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag åkt färja

Nu har jag åkt färja men Storuggla, Feliath och Quan'talis. Vi åkte från Sverige nånstans till Finland nånstans... minns inte så mycket av själva resan, men när vi var framme så sa Kvante "här ska jag av" och klev iland. Vi andra blev lite förvånade eftersom vi hade tänkt att vi skulle åka tillbaka allihop men sedan kom jag på det, "visst ja, Kvante bor ju i Finland". Sen kom vi på att vi nog skulle gå av allihop. Jag behövde dock fixa någonting i vår hytt så jag bad Storis och Fel att vänta på mig (Kvante var iland sedan länge) och gick till hytten. Men de jävlarna väntade inte på mig! :gremshocked: De stack iland!

Nånting tog en massa tid och plötsligt insåg jag att jag inte skulle kunna hinna iland innan färjan vände och åkte tillbaka. Medan jag sprang från hytten mot nån utgång så sprang jag förbi en röd knapp som hette "Vänd" eller nåt i den stilen. Jag insåg att det givetvis var den knappen man kunde trycka på om man vill vända båten. Vilket jag ville, in i hamnen med dig igen båtskrälle. Jag tryckte på knappen.

Sedan befann jag mig i närheten av förarhytten som var ett inglasat kontorslandskap fullt av sjöfolk som var helt i panik eftersom nån hade tryckt på "vänd"-knappen. De arbetade febrilt med att vända färjan rätt igen. Jag kände igen nån i personalen som en gammal gymnasiepolare och började hoppa upp och ner för att få hans uppmärksamhet så jag kunde tala om att jag gärna ville kliva av. Sen vaknade jag.

Två polare och deras flickvänner är f.ö. på finlandskryssning den här helgen...

Rickard

Urverk speldesign

Är det verkligen lönt att ge förslag, då du antagligen inte kommer att göra klart det? :gremsmile:

"Förresten; din fajt med porrstjärnor mot filosofer var fett ägig."
Tack. Synd bara att jag inte kom på fler grekiska filosofer. Jag ville inte använda wikipedia för båda kategorierna. :gremsmile:

"2. Fler attackmeddelanden. /.../ Jag behöver fler utbytbara ord mitt i fraserna."
Det är ju de här som är roliga. Jag skulle hellre se att du skriver ut färdiga meningar och sedan bryter de mitt itu och kombinerar huvudstycken med olika bisatser. Lite som jag har gjort i min konservgenerator (klicka bort alternativet "Vettiga maträtter"). Det ger rätt bisarra resultat. Dock måste du skriva allting på ett visst sätt.

<span style="margin-left: 0.7em">Jag ska bajsa på [din xxx / dig ] och sälja resultatet till norrmän.</span>
<span style="margin-left: 0.7em">Jag tänkte raka av håret på [din xxx / dig] men du är redan så skrattretande att det inte behövs.</span>
<span style="margin-left: 0.7em">[Min xxx / Jag] kommer att äta upp [din xxx / dig].</span>
<span style="margin-left: 0.7em">Dags att plocka fram toalettpappret för du har så dassig humor.</span>

xxx = mamma, pappa, syster, barn, katt, hund, brevbärare

Det kan ge resultatet...

<span style="margin-left: 0.7em">"Jag ska bajsa på din mamma för du har så dassig humor."</span>

...fast tyvärr även resultatet:

<span style="margin-left: 0.7em">"Dags att plocka fram toalettpappret och sälja resultatet till norrmän."</span>

Ok, personligen tycker jag menlösa saker där man utbrister "VA?!" kan vara rätt kul. :gremsmile:

"Finns det några andra funktioner ni saknar? "
1. Könsneutrala ord (eller något som känner igen "a" i slutet av ord). I min porrfight med filosoferna så blev vissa respektabla kvinnor kallade för "klanten".

2. Att man kan starta en ny fight efter man slumpat fram striden. Som det är nu så måste man först klicka på "knyttets eldprov" och sedan "vidunder duell".

3. Länken med "flera fighters" bör vara ovanför själva namnrutorna. Då slipper man flytta på muspekaren om man snabbt vill ha fem (10) stycken fighters. Som det är nu så flyttas länken när det ploppar fram fler namnrutor.

4. Jag tyckte det var lite tråkigt att alla anföll med sin bästa teknik. Det vore kul om folk ibland varierade sig och testade att exempelvis förolämpa, trots att stensläggan är det man hanterar bäst. Detta är något som skulle kunna hända i början av striden, där du vill ha förbannelser och förolämpningar.

/Han som gillade att bakgrundsfärgen i stridsbeskrivningsrutan var i den färg som vinnaren hade och som Han hade nytta utav när han testade kombinationer för att få Feliath att förlora i någon strid

Rising

Vila i frid

Är det verkligen lönt att ge förslag, då du antagligen inte kommer att göra klart det?
Nej, förmodligen inte. Men vi kan ju ge hjälp åt någon annan.

Jag skulle hellre se att du skriver ut färdiga meningar och sedan bryter de mitt itu och kombinerar huvudstycken med olika bisatser.
Jag har lite problem med hela satser. Jag använde många långa satser i min sagogenerator (den kommer du säkert ihåg), och de blev jag snabbt skittrött på. Jag gillar mer när man blandar så små ord och delfraser som möjligt, det ger nämligen mer varierade (och ofta vildare) resultat, tycker jag. Tänk om du hade haft ett prefix i din konservgenerator som hette "Små, små delikata och ljuva " - man skulle tröttna direkt. "Små, små delikata och ljuva bär", "Små, små delikata och ljuva korvar", bla bla. Jag tror att man tröttnar på sånt asfort.

Annars hade du bra idéer på hur man skulle kunna formulera några nya förolämpningar.

1. Könsneutrala ord (eller något som känner igen "a" i slutet av ord).
Joo... Fast jag har faktiskt försökt tänka könsneutralt. "klanten" är ju inte sååå maskulint; man säger ju inte "klantan" om kvinnliga klantar. Det är rätt jobbigt att vaska bort alla "han" som man annars gärna använder sig av för att få ett ledigt språk.

Problemet med att leta efter "-a" är att "Elin" och "Marilyn Monroe" exempelvis inte ger något utslag, medan "Pappa" och "Storuggla" gör det.

2. Att man kan starta en ny fight efter man slumpat fram striden. Som det är nu så måste man först klicka på "knyttets eldprov" och sedan "vidunder duell".
Ren bugg, förstås.

3. Länken med "flera fighters" bör vara ovanför själva namnrutorna.
Ah, smart. Det hade inte jag tänkt på.

4. Jag tyckte det var lite tråkigt att alla anföll med sin bästa teknik. Det vore kul om folk ibland varierade sig och testade att exempelvis förolämpa, trots att stensläggan är det man hanterar bäst.
Mmm... Ja, kanske det. Intressant poäng.

testade kombinationer för att få Feliath att förlora i någon strid
Yeah, han är lika bra som Chrull. Livsfarlig. En bra snubbe är "Löken". Han vinner över alla. (Ja, leta inte efter någon som kan vinna över löken)