Nekromanti Kringutrustning

Aralion

Veteran
Hur skulle det kännas och sitta i köket med en tänd lysrörslampa och Diskomusik i bakgrunden???

Inte så lämpat för rollspel skulle jag tro...

Det vi använder är:
* Passande musik
* Passande ljus (Dovt ljus, levande ljus m.m.)
* Gamla föremål runtomkring ex. en döskalle.
* Kläder (Endast jag änn så länge) har en kopa och ett halsband med en sjärna=)
* Kartor som SER gamla ut att ge spelarna.

Är det någon som vet något mer man kan använda sig av för att öka stämmningen??=)

Med vänliga hälsningar //Aralion Yani sìol Néayana t'un Léarama t'an Elasaid t'an Alean t'an Shoni

Magnus L

Hero
Rollokolor höjer stämingen till en nivå som ni aldrig upplevt. Framförallt när tre spelare och en SL vill ha den sista kolan i påsen och SL bestämmer att han i egenskap av SL har fulla rättigheter till kolan.

Skämt åsido.

Ärligt talat så tror jag inte att kringliggande utrustning höjer stämningen. Med en gammal spelgrupp försökte vi en gång ha en massa dolkar som använts vid lajvande liggande här och var. Slutade med att alla spelare (inklusive jag) satt och lekte med vapnen.

Vår grupps hemsida:
www.spelaroll.net/naug

DEATH

Veteran
Hehe ... Jag har varit i den sitsen ... föresten jag har varit i båda "sitserna" ... Det blir ganska kul ... i alla fall den första om man är SL =)

Ðea†h - Nekromantiker

Bäver

Veteran
Hmmm....
Vår spelgrupp använder sig av levande ljus och t.ex. (om man får ett meddelande) så är det i ordninggjort så att det ser lite äldre ut...

"Hihi" en liten kul historia:
När man har en spelledare (inte jag) som har någorlunda svårigheter (d.v.s. noll i skill) att tända ett ljus så kan ljuständandet bli en riktigt roligt upplevelse....:p

För vänlighetens skull så skall jag berätta hur man gör "ett gammalt papper".
Tag ett vanligt (ej rutat eller randigt) papper och skriv antingen för hand eller med dator, det fungerar på dator så länge man inte tar Times New... Blöt ned hela pappret i kaffe för att ge pappret en gulbrun färg (skrynkla ihop pappret till en boll och vik sedan ut det igen, för att få det att se ut som ett välanvänt papper). Lägg sedan in "kakan i ugnen" (ca 50-100 grader) i ett par minuter. Då blir pappret lite "hårt". När det är klart så kan ni bränna lite i kanterna och droppa lite sterain för att göra det svårläst. Knepet för att läsa genom stearinet är att hålla pappret mot ett ljus, och inte som vår spelgrupp gjorde. Använda naglarna och peta bort bitarna. Som kronan på verket kan man (om man har) droppa lite vax och tryck dit ett sigill.

Jag vet inte om någon vill ha detta tips men någon kanske testar :)

Bris:
Bäverns rätt i Samhället

Roki Gorim

Veteran
Jo men det var inte till sådant syfte, min vän Aralion menade. Jag tror att han menade att man skall anordna en mer stämmningsfull miljö som passar äventyret. Och inte en massa vapen som spelarna kan leka med utan snarare typ döskallar kläder m.m

Så jag tror att man ska skippa sådant matrial för det blir nog som du säger: "En massa lek och inget spelande"

Mvh. Roki Gorim

Urghhh Says Roki The dwarf

Roki Gorim

Veteran
Faan det verkar kanon bra :gremsmile: Ska nog testa detta *hehe*
Har du fler förslag så tipsa mig gärna :gremsmile:

Mvh. Roki Gorim

Urghhh Says Roki The dwarf

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det som gör mest för stämnignen hos oss är maten. Mätta spelare är glada spelare, och glada spelare lever sig in bättre. Udda föremål/kläder är mest nedan nämnda värjkäpp och den officiella SL-fezen, samt ett armborst som hänger på väggen. Levande ljus har vi sällan, då jag inte vill ha stearin på bordet eller bränder i rollformulären. Överlag tycker jag att stämningen beror mer på att man har engagerade spelare och ett bra äventyr än att man spökar ut sig och slänger upp gammalt skrot runt bordet =).

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Nightowl

Champion
Överlag tycker jag att stämningen beror mer på att man har engagerade spelare och ett bra äventyr än att man spökar ut sig och slänger upp gammalt skrot runt bordet.

Jag tycker det låter som du spökat ut dig tillräckligt! (Jag vill också ha en värjkäpp!)

Mer seriöst: Amen to that! Eller på god svenska: Joförfasen! Det snackas EMU alldeles för mycket om musik och ljussättning och props och skit. Det är fullständigt sekundärt i rollspel. Bryr man sig om sådant skall man spela teater.

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.

Bjorn

Hero
Äkta rollspelsmiljö

Tag ett stycke "äkta ungkarlshem", ett antal hämtpizza, minimum 2L Coca-Cola per person, assorterat godis, lite samantha fox/kylie minouge/spice girls som popar i bakgrunden och en sisådär 4-5 halvgalna spelare och man har vad som behövs.

:)

/Bjorn