Nekromanti Kristendom i DnD

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Denna fråga gäller DnD oavsett version, alltså INTE bara DnD4.
Hur skulle kristendom, eller en generell monoteistisk religion, fungera i DnD?
Är det någon som testat och hur fungerade det i sånt fall?
Skulle man vara tvungen att ändra några regler för att få det att fungera?
Skulle stämningen ändras, skulle det kännas annorlunda att spela?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det beror nog på vilken tid och plats man tar kristendomen från. Jag skulle nog fokusera på "vända andra kinden till", det verkar inte finnas så mycket av det i D&D. Typ krafter som gör att man inte tar skada av eld eller svärd eller lejon.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Klassiska D&D clerics är väl från början tänka att motsvara (den romantiska) bilden i kristna krigarpräster/krigarmunkar från riddarpoesin. Tror det var någon stridande biskop (minns inte namn) som delaktig i Wilhelm Erövrarens seger för saxarna 1066 som Gygax hade som inspiration att basera cleric-klassen på. Exempelvis grejen med att de endast får slåss med trubbiga vapen för att det skulle vara tabu att "spilla blod" (vilket dock mer ska vara en litterär uppfinning vad jag hört. Tempelriddare, johanniter osv var ju faktiskt krigarmunkar i grund och botten och de hade ju inte några som helst problem att slåss med svärd osv).

Magi:
Men för att komma till sak. Om det är ett alternativt fantasy Europa du vill ha med magi och allt så tror jag den klassiska D&D-prästen passar utmärkt in. Låt oss kalla det ett D&D-Europa där klassiska D&D-grejer ska passa in. I gamla D&D beskrivs ju även prästmagin som just förmågan att utföra "mirakel" snarare än att "trolla" även om den speltekniska innebörden är densamma. En kristen cleric på höglevel borde nog motsvara en helgongestalt(dock behöver man ju inte utgå från att alla helgon skulle vara höglevlade clerics men för RP borde det gälla isf). Och för att få in mer flavor för att hårddra skillnaden mellan religioner i en sådan värld så kan man ju köra med att kättare/hedningar i regel inte kan ta del av de positiva sidorna av de kristna prästernas besvärjelser. Då finns en rätt fet anledning till varför varför religion blir extra attraktiv: helande, välsignelser, kurera sjukdomar osv om man då kanske också låter hedniska präster utgöra magiker istället så får man fram en ganska tydlig skillnad. Detta främst tänkt om det gäller kristendom VS europeisk eller annan hedendom. Exempelvis kan ju även de andra abrahamitiska religionerna också ha samma fördelar gällande prästbesvärjelser då de kanaliserar sina besvärjelser från samma gud. Men det beror ju på om du vill ha en teologisk världsbild i världen som ungefär motsvarar den kristna/abrahamitiska mytologin eller mer bara som en av flera olika möjliga alternativ.

Grejen med Turn Undead passar ju även den utmärkt in. Det kan man ju tweaka lite med att exempelvis en präst lägger en sådan vid en begravning och lyckas så kommer den döde inte stiga ur graven (med hemlig svårighetsgrad för prästen vet ju inte vilken typ av odöd det potentiellt rör sig om). Och vipps är det helt plötsligt jäkligt viktigt med byapräster. De medeltida kristna myterna brukar ofta framlyfta att innan kristningen så var det fullt med likgångare och dödsdyrkan överallt. Även att det skulle nog kunna gå att tillämpa på exorcism. Man ganske även kan slänga in att Turn Undead även gäller emot demons ochdevils typ succubus och sånt (jämföra Hit Dice med odöda av samma nivå kanske?)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
I flera versioner har specialistpräster varit undantag snarare än regel, så det skulle väl inte bli några problem alls.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Lite fler tankar:

4E har ju en specialfeat per gud. Vill man ha med olika sådana kan man ju knyta dem till specifika helgon eller särskilda grupperingar. Även i en monoteistisk religion kan man ju ha med väsen som i andra sammanhang förmodligen skulle kallats gudar eller halvgudar, men som här är tjänare till Gud.

Monoteistiska religioner behöver inte betyda monolitiska religioner, så det finns alla möjligheter till konflikter mellan olika samfund.

Kosmologin blir enklare att bygga om det är en religion som gäller.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Deites & Demigods appendix finns exempel på dels en dualistisk ljus-mörker kult av gudarna Elishar och Toldoth, och dels en monoteistisk kult av gudinnan Taiia. Dessa tycks förutsätta att inga andra gudar existerar, varvid Elishar, Toldoth och Taiia gavs oerhört många domäner och andra regeltekniska attribut.

As a matter of fact så var dessa två religioner oerhört mycket koolare och mer inspirerade än D&Ds ordinarie sug-panteon, så när vi improviserade fram vår D&D-setting så kombinerade vi de båda, och det föll sig så att en slags konflikt mellan Taiia, som den gamla världens gudinna, Elishar, som den nya världens gud, och förintelseentiteten Toldoth, som kom från bortom världen, är central för hela kosmologin. Nu finns det förvisso många andra gudar i vår D&D-värld, men denna triad upptar en särskilt central plats (och har fler domäner än alla andra gudar), och Taiias och Elishars kulter är i praktiken monoteistiska.

Det är ett fucking great koncept, och alla andra gudar som finns har vi mest för att ackomodera fringe-kulturer, och ett slags religiöst mischmasch inspirerat av senantiken. Monoteistiska religioner fungerar alltså fullständigt utmärkt i D&D; allt som behövs är att man låter gudarna vara "breda" nog att tillgodose alla regeltekniska behov clerics kan ha. I Deities and Demigods, och även i vårt fall, löstes detta i Taiias fall (eftersom hon inte har en dualism med Toldoth på samma sätt som Elishar) genom att ge henne två aspekter; en skapare och en förstörare, så att hennes clerics sas kan täcka en större del av spektrat. Observera dock att eftersom det -finns- andra religioner i vår setting, har Elishar, Toldoth och Taiia inte tillnärmelsevis lika många domäner etc som de hade i Deites & Demigods.

Alla powers och feats som baserar sig på specifika gudomligheter behöver förstås fluffas om så fort man ändrar D&Ds religioner, men det är en ren bagatell, really.

- Ymir, död åt D&D-panteonen
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Yikes!

Din rubrik antyder ju en skitstorm av monumentala mått, och så visar det sig att du har en fullt resonabel frågeställning... pust.

Tror konstruktiviteten i din orginalpost skulle förbättras av att du tog bort alla referenser till just kristendom.

(Att diskutera en monoteistisk D&D kampanj, ja; att diskutera en kristen D&D kampanj, brrrr...)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
CapnZapp said:
Din rubrik antyder ju en skitstorm av monumentala mått, och så visar det sig att du har en fullt resonabel frågeställning... pust.

Tror konstruktiviteten i din orginalpost skulle förbättras av att du tog bort alla referenser till just kristendom.

(Att diskutera en monoteistisk D&D kampanj, ja; att diskutera en kristen D&D kampanj, brrrr...)
Varför din aversion mot kristendom inom rollspel?
Jag har åtminstone ett halvdussin rollspel i min samling där kristendom/abrahamism spelar en stor roll.

Och i gamla Deities & Demigods till AD&D
http://www.amazon.com/Deities-Demigods-Advanced-Dungeons-Dragons/dp/0935696229
fanns "Kung Arthur"-mytologin med den heliga graalen som har en hel del med kristendom att göra.

Jag är dessutom ganska säker på att AD&D-boken "The Crusades: Campaign Sourcebook"
http://www.amazon.com/Crusades-Campaign-Sourcebook-Historical-Reference/dp/1560768584
innehöll en hel del kristendom - korstågen om något är ju ett kristet påfund.

Så varför brrr inför en kristen DnD-kampanj?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
CapnZapp said:
(Att diskutera en monoteistisk D&D kampanj, ja; att diskutera en kristen D&D kampanj, brrrr...)
Det är skillnad på "kristen kampanj" och "kristendom i kampanjvärld". Jag gillar ju svenska Gemini just för att man kastar alla töntiga wannabefantasyraligioner i sopkorgen och istället utgår mer eller mindre från medeltida kristendom. Oerhört mycket mer intressant, tycker jag. Det är trots allt en oförlåtande, rätt våldsam religion med kunskapsmonopol - klart det kan bli intressant!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
krank said:
Det är skillnad på "kristen kampanj" och "kristendom i kampanjvärld". Jag gillar ju svenska Gemini just för att man kastar alla töntiga wannabefantasyraligioner i sopkorgen och istället utgår mer eller mindre från medeltida kristendom. Oerhört mycket mer intressant, tycker jag. Det är trots allt en oförlåtande, rätt våldsam religion med kunskapsmonopol - klart det kan bli intressant!
Jag fascineras också av Gemini.

Jag har heller inga problem med "fantasy christianity" som i den mod till Cthulhu som utspelar sig i Gamla Testamentet.

Vad gäller övriga frågor hänvisar jag till skillnaden mellan ett fantasyspel som DoD eller D&D å ena sidan och Violence - the RPG of egregious and repulsive bloodshed å den andra.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Nackdelen med Gemini trotts ett coolt upplägg att det är som med Mutant Chronicles rörande religionen: Man får aldrig riktigt konkret innehåll egentligen förutom den omkringliggande pastischen. Även om det är rätt lätt att tänka sig själv då båda utgår från den populärkulturella allmänna klichén om katolicismen i gamla tider. Det hade känts mer genuint med lite mer utfyllnad.

Men Gemini är en riktig guldklimp från 90-talet och ångrar verkligen att jag inte köpte det när det var nytt. Hittade det nyligen och har även kampanjen Orchild som är på väg hem och hämtat de gamla äventyren som finns på Rävspels hemsida. Sedan blir det nog massa Gemini(tids nog....).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Anthraxus said:
Jag är dessutom ganska säker på att AD&D-boken "The Crusades: Campaign Sourcebook"
http://www.amazon.com/Crusades-Campaign-Sourcebook-Historical-Reference/dp/1560768584
innehöll en hel del kristendom - korstågen om något är ju ett kristet påfund.
Jag kommer inte ihåg hur mycket den pratar om kristendom, men det pratar absolut om hur Clerics funkar i settingen. Samma med Charlemagne's Paladins. Tror båda supplementen pratar om tre varianter att närma sig settingen också: historiskt, legendariskt och fantasy. Jag tror inte Clerics får vara med i de historiska varianterna.
 
Top