Kritiska och dödliga skador MUA....

Dr_Dängrot

Myrmidon
Hur fungerar kritiska skador när det kommer till skador som inte targetar nån specifik kroppsdel ?

När vi spelade igår så sprang en av spelarna igenom en försåtsminerad dörr och en granat briserade och iom att hen inte var medveten om fällan fick hen inte undvika .

Granaten gjorde 20 poäng i skada vilket var över spelarens traumatröskel så det resulterade i en kritisk skada , nu till dilemmat då en granat är en area- attack hur hanterar man en kritisk eller dödlig skada ?

Normalt så träffar en kula ifrån en pistol eller gevär en specifik kroppsdel och om skadan resulterar i en kritisk eller dödlig skada så läses det av på en tabell för den specifika kroppsdelen men det känns dumt att slå träfftabel för en granat samt känns det lika dumt att bara säga du får en kritisk skada i alla kroppsdelar iom att kritiska och dödliga skador för med sig negativa spelmekaniska effekter specifika för en viss kroppsdel

Samma dilemma uppkommer vid fallskador och andra enviromental hazards där tillräckligt hög skada kan resultera i kritiska och dödliga skador men inte targetar nån specifik kroppsdel .

Hur vet jag hur jag ska hantera kritiska och dödliga skador i de fall då dom inte targetar en specifik kroppsdel och tabellen säger vad som sker .

Jag hittade inget kring detta i reglerna , det står tex bara att fallskador kan resultera i kritiska skador men inte hur det löses regelmekaniskt .

God45

#PrayersForBahakan
Jag låter explosioner och tryckvågor (från dumma sci-fi maskiner) påverka huvudet. Det känns mest passande. En nådigare spelledare hade nog valt en annan del av kroppen. Men så länge man etablerar att det alltid är samma kroppsdel så fungerar det.

Tjocken

Veteran
Hade det varit en mina spelaren trampat på så hade det givetvis varit benet.
Men i detta fallet, om det inte är tydligt vilken kroppsdel som drabbas, så hade jag nog valt bålen då det känns som den största träffytan.

pingas

Warrior
Alternativt så kan man slå en t6 för att avgöra träffområde.
1. höger ben
2. Vänster ben
3. Bålen
4. höger arm
5. vänster arm
6. huvudet