Nekromanti Kritiska skador

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vart skall jag stoppa den här tråden? Kritiska skador off och in platsar ju både i OT-forumet och Rollspelsforumet. Äh, kör bara!

Så här va.

Vi har alla någon gång lirat DoD-91 eller liknande och fått ett tvåhandssvärd svingat mot oss, eller snarare karaktären då förstås. En redig träff i benet, magen, bröstet, armen eller huvudet. Vi snackar en skada på 15 eller liknande (2T10+2 + motståndarens skadebonus på låt säga 1T4). Givet bär du en fin rustning med 9 i ABS så skadan du får mottaga är ju blott 6.

Du kryssar i rutorna och det är ju så klart en redig skada vi pratar om här. Är du en mustig karaktär klarar du dig precis undan en kritisk skada, men annars är det bara att rulla på lämplig tabell för just kritiska skador.

Vi ponerar att träffen tar i vänster arm och du kryssar bort 6 kroppspoäng på totalen och 6 kroppspoäng i armen. Den kritiska skadan enligt listan ser ut så här: "Ett finger huggs av och blodet stänker över den skadade och motståndaren. Den skadade tappar vad han höll i handen och måste slå ett PSY-slag för att klara av att fortsätta använda handen. Han har -5 i CL på alla färdigheter då han använder handen."

Okay, inget mer med det! Det är bara att fortsätta strida. Du är ju en hjälte lixom.

Vart vill jag komma med det här dallret då? Jo, igår ådrog jag mig en lindrig skada. Inte den första i mitt liv och troligen inte den sista heller. Skadan i sig fick mig att tänka på hur festligt det är med rollspel. Hjältarna fixar ju biffen efter en rätt skön träff från ett tvåhandssvärd. De fortsätter att kämpa och har oftast inga större problem att fortsätta leva sitt liv som hjälte trots alla dessa skador.

Igår använde jag mig av min episka spikpistol från helvete. Jag pangade upp lite panel på förrådet och klantade till det en aning och sköt en spik rakt genom "fuck you fingret". Det sprutade lite blod ungefär som den kritiska skadan min exempelkaraktär ådrog sig. Jag körde på lite eltejp istället för mossa eller vad min karaktär nu skulle ha använt sig av. Efter det skiljer sig våra historier en aning. Hjälten fortsatte så klart att slakta orcher och jag tog bilen in till sjukan. En timme senare var jag tillbaka på bygget med fem stygn i fingret. Nog för att jag färdigställde det hela, men det var ju betydligt mycket svårare och då snackar vi om en rätt liten skada här. Jag har ju lixom fingret kvar och ändå hade jag problem att använda vänster hand.

Skall jag knyta ihop säcken nu?

Okejrå, tanken med tråden. Hade det inte varit lite festligt att lista sina fem värsta personskador och förklara lite hur vardagen försämrats av skadorna. Utifrån det kan vi ju alla på ett festligt vis komma överens om att nog fan vore det mer lämpligt att vara en DoD-91 hjälte och bara köra på.

Och! givet kommer det också ge oss alla en viss hjälteprofil. I mitt inre så ser jag ju hur Akademiker-Vimes troligen inte kommer att fylla kvoten av fem kritiska skador så hans profil kommer således bli: Akademiker istället för KP-biff.

Jag har ju redan nu slängt fram en av mina lindriga skador och tror jag kan klassa in den som nr4.

Nr.1
Nr.2
Nr.3
Nr.4 Spik genom fuck you fingret

I den här första posten kan jag släppa på 5:an också, men sen tror jag att jag spar lite på krutet i hopp om att det skall ramla in lite festliga svar.

K.K´s nummer 5 på kritiska skador

I min ungdom (kan tippa på att jag var runt 18-19) valde jag att ingå en fäktningsbatalj mot en arbetskollega. Mitt "svärd" var i formen av en ihop rullad lokaltidning. Givet hårt rullad för bra tryck, och i lämplig dolklängd. Den funkade ju dock rätt dåligt som stickvapen med tanke på att den var runt i spetsen. Min kollega PelleP var beväpnad med en isoleringskniv, aningen längre än min tidning och med både spets och ett vasst blad.

Bataljen var jämn till en början. Jag fick in en del fresha träffar men tillslut torskade jag efter en perfekt träff mot min högra underarm. Spetsen gick in rätt djupt och givet sprutade det blod. Jag rullade dock rätt bra på kritiska skador tabellen eftersom alla senor och skit klarade sig i armen. Det blev tre stygn och någon timme efter var jag åter i jobb. Stickskadan hindrade mig varken på fritiden eller i arbetet.

Nackdelar med skadan: Att vara lindad med kompress ger en rätt konstig bonnbränna på armen och det är svårt att duscha.

I random rollspel hade troligen skadan inte ens räknats som en skråma. Hjälten hade inte brytt sig i att sy och troligen hade ingen infektion fått honom att amputera armen eller så.

Dis out...

Edit; Gällande vilken hjälteprofil just du klassas in som.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Haha, rolig tråd!

Jag börjar nedifrån och kommer posta nån grej i taget:

Hamsters nummer 5.
När jag var runt åtta år var jag och lekte med grannbarnen. De hade någon slags torn som deras föräldrar hade byggt i samband med att de byggde en gungställning. Den var väl en sisådär tre till fyra meter hög. Nå, vi var uppe i tornet och skulle klättra ner och när jag hade tagit mig ut på stegen bestämde sig den ena grannungen för att han minsann skulle klättra ner först, och när jag fortsatte klättra ner istället för att kliva av stegen igen fick han någon slags utbrott och började rycka i stegen så att jag föll ner och slog upp kinden på hörnet på en av de grova plankorna som tornet stod på. Fem stygn (har jag för mig) och de fick plocka ut ett grässtrå som drivits in i munhålan genom kinden. Och de kunde inte ens behandla mig på det första sjukhuset farsan tog mig till utan de satte på ett rejält plåster och skickade oss vidare till nästa sjukhus.

Erm... Rymdhamster, är du säker på att det där är den mint allvarliga skadan på topp-fem-listan? Ja, alltså skadan i sig kanske var allvarliga än några av de som kommer att toppa den, men faktum är att den orsakade väldigt lite problem för mig i min vardag. Tvärtom, i och med att jag var så ung så var det nästan en bra sak. Jag fick några extra leksaker, lite godis, ett tufft ärr och jag behövde inte tvätta håret på ett par veckor =) Visst gjorde det lite ont, men det har å andra sidan gjort att det där med smärta inte är så läskigt längre. Jag är i och för sig lite höjdrädd.

1.
2.
3.
4.
5. Planka genom kinden

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Uj... Ska man komma på fem skador då.
5. Stukat foten. Inte en sån där liten stukning som man blir lite öm av, utan den där varianten där man omedelbart det sker blir blek, spyfärdig och yrslig i några minuter. Ett par timmar senare är foten stor som en mogen honungsmelon och det går inte att stötta på den alls på ett par dagar. Notera att när den omedelbara yrsligheten gått över och svullnaden ännu inte satt in kan man agera någorlunda normalt. Så länge man håller igång... När man satt sig ner så börjar svullnaden och smärtan på riktigt.

4. Fäktats med vägpinnar och blev träffad på höger öga. I princip inte påverkad alls, förutom att ögongloben blodfylldes delvis vilket gjorde att jag inte såg med ögat. Det ledde i sin tur till en tryckökning i ögat som utan behandling (medicinering) skulle lett till delvis eller total blindhet på det ögat (eftersom näthinnan lossnar under de omständigheterna).

3. Brutit benet. Följderna är ganska givna. Det gjorde ont, man kan/ska inte stötta på benet, osv.

Det är möjligt att det här borde varit numrerat 3-1, men jag har en tendens att glömma bort gamla skador, så vi får se vad jag kommer på mer :gremsmile:

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag är lite för trött för att minnas mina fem främsta skador just ikväll, men jag skulle ändå vilja berika denna tråd med att berätta att min pappa har fått ett spjut genom handen.

Han var funktionär på en friidrottstävling för ungdomar och skulle mäta spjutkastningen. När ett 12-årigt barn skulle kasta kollade han på en intressant start i 100 m istället och såg inte hur spjutet togs av vinden och slog ner i backen, rakt genom hans hand.

Resultatet efter stelkrampsspruta är knappt märkbart. Jag skulle gissa att han är lite stelare i handen nu, men det är inget han någonsin skulle erkänna. Ska vi säga -1 SMI? Gränsfall... :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Men komigen nu! Vad är det här för ett såsigt sommarforum. Tråden må ju brinna. Se så, laxa fram lite kritiska skador nu!

Vi har:
K.K
Nr.4 Spik genom fingret
Nr.5 Isoleringskniv i armen

RH
Nr.5 Planka genom kinden

B.W
Nr.3 Möte med benknäckare
Nr.4 Vägpinne i ögat
Nr.5 Mastig stukning av fot

M.L's farsa
Spjut genom hand

I väntan på lite osköna kritiska skador stoppar jag in en bubblare. Nummer 6 på K.K's lista:

Det var sommar och jag var troligen runt 18-20 och lagomt berusad. Det var fest och vi rollspelande pågar diggade troligen Jean Claude van Damme rätt hårt. Han var ju rätt duktig på att ta emot stryk på den tiden och den fränaste skadan var alltid det spräckta ögonbrynet. Liksom, det hade ju allt. Det sprutade blod och försämrade sikten eftersom det fortsatte att forsa ett bra tag, men JCvD slutade alltid som segrare ändå. Efter diverse reparationer skapar det ju ett fränt ärr alldeles ovan ögat också och sånt är ju coolt.

Inspirerad av JCvD manade jag på kollega PelleP att köra en välriktad höger mot vänster ögonbryn. Det bästa i det här läget är nog att vara rätt avslappnad så att inte näven stöter på nått som spjärnar emot. En lärdom jag inte hade just då så jag tänkte och gjorde tvärt om. Jag spjärnade emot helt enkelt och det blev en jävla resa.

Alltså, en bra träff i ögonhöjd ledde till att jag snodde runt cirka 275 grader och mycket riktigt. Det stänkte blod på duschväggar, speglar och diverse annan inredning. Fick K.K nått fränt ärr då? Joråsåatt. Men PelleP missade ju ögonbrynet och träffade mer under ögat. Det vart ett skönt jack och givet fanns det inte tid för akut besök på sjukan så vi körde lite tejp.

Nackdelar: inga som jag ser det..
Fördelar: jag blev väl omhändertagen av diverse jäntor under kvällen. Det baddades och donades.

Slutnot: Jag var inte den ända som var sugen på ett JCvD ärr inte så givet hade jag ett innestående slag på min kamrat. Nu hade ju han expat en aning och förstod att det var bättre att vara lite lealös och inte så jävla mottaglig för en rak höger. Han fixade biffen galant. Det blev inget blod eller så och det kanske berodde på att jag inte slog tillräckligt hårt? Dock så löste han det själv med ett rakblad och skar lite i ögonbrynet så i slutändan så var det ju han som fick det bästa JCvD ärret.

Översatt till random rollspel så räknas inte den här skadan som kritisk ens. Troligen ger det mig +1 i KAR för ärr ju nått man vill samla på sig när man är mer hjälte (asså, mer dumdristig) än akademiker.

Så. Nu lägre jag spara på några kritiska skador. Kämpa!

Krille

Super Moderator
5: Skar upp fingrarna ner till senorna på en mandolin.
4: Spik i foten.
3:
2:
1: Fick ena testikeln bortkuttad.

Under rätt kontrollerade former, dock. Jag kom in på KSS akut med ena kulan åtta gånger större än den andra. Blodprov visade inget konstigt och inga tecken på infektion, så som läkaren sa, "vi får öppna och titta!"

Och det gjorde dom. Några timmar senare vaknade jag upp på vaket, och ännu lite senare kom läkaren och sa "asså, det var testikelcancer i tidigt stadium som hade gjort att ett blodkärl brustit. Så valet var att ta bort den direkt, eller att sy ihop dig, väcka dig och fråga om vi skulle ta bort den, och sedan ta bort den i alla fall, för den gick inte att rädda."

Och ännu lite senare när de smärtstillande hade gått och lagt sig och jag faktiskt kunde känna nåt, så kunde jag konstatera att det mycket riktigt fanns en kula mindre där.

Sen följde en omgång cellgifter, så det får klassas som förgiftning. Och jag har ALDRIG mått så jävla dåligt i hela mitt liv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hamsters nummer 4.
Jag bodde i min (då) nya lägenhet och skulle just till att byta glödlampa i taklampan. Det var lite pill, och jag hade inte fått dit så mycket möbler än, så jag använde min kontorsstol att stå på. En sån där som man kan vicka bakåt på. Som ni nog redan listat ut så var det en dålig idé. Stolen tippade, och för att hindra mig själv från att falla så sträckte jag ut händerna för att ta emot mig mot bordsskivan. Problemet var här att jag i ena handen höll glödlampan jag just skruvat ur. Den krossades och en stor, bred och lång glasskärva gick rakt in i min hand. När jag fick ut den så sprutade blodet så pass att jag blev lite orolig. Till saken hör att klocka var två på natten, så det fanns inte mycket hjälp att få. Lyckligtvis var en kompis till mig som var utbildad på området inloggad på ICQ (Det här var på den tiden när jag hade internet) och kunde lugna mina farhågor om att jag kanske punkterat en pulsåder.

Det här var en småkomplicerad skada eftersom den satt mitt i handflatan och tenderade att gå upp om jag gjorde något (egentligen borde jag ha åkt in och sytt, men det var jag för macho korkad för att göra).

1.
2.
3.
4. Glödlampa genom handen
5. Planka genom kinden

God45

#PrayersForBahakan
God45:s kritiska skador:

5. Krossade armen genom att flyga av en sparkcykel och träffa en lycktstolpe. Fick åka till Malmö så de kunde dra rätt benbitarna innan de kunde gipsa armen. Följden var en supersvag arm gipsad i en vinkel. Min arms ben sitter nu lite fel men inte såmycket…

4. Ramlade inne på en toalett eftersom jag var ute i snön med en soppsäck iförd inneskor. Is samlades i mönstrena under mina ineskor och gjorde att jag halkade på toalettens plastmattegolv. Slog näsan i vasken och bröt den. Följden var blod, medvetslöshet, smärtor i en månad och en aningen sned näsa efter för resten av livet även efter att de drog rätt den.

3. Blev träffad av en sparkad rugbyboll rakt i ansiktet från 3 meters håll. Lyckades spela klart resten av matchen men svimade sedan efter jag gick av planen. Kraftig hjärnskakning och flera dagar där jag bara kräktes och inte kunde lägga mig följde. Inga permanenta sviter.

2. Grillade när det började regna. Försökte rädda köttet och sprang upp för en hal trätrappa på fyra steg som ledde till vår bakdörr. Halkade, rammlade rakt ner på trappan och bör tre revben. Jag har sedan brutit om dessa en gång under andra omständigheter. Permanent ont i vänster sida vid tryck, en nerv fastnar ofta där och revbenen har väst ihop lite fel.

1. Fick en spruta mot allergi, sumpade mitt motståndsslag och fick mitt immunförsvar utslaget av en bi-effekt. Detta ledde till tre lunginflamationer, bronkit problem, oändliga förkylningar och kronisk nedsättning av lungkapaciteten. Permanent resultat är att jag inte kan springa mer och ibland hostar upp saker som man inte borde hosta upp.

Bubblare: Är cancer och hjärnvirus kritiska skador eller är det på en annan tabell? :gremwink:

EDIT: Oh, jag glömde när de gav mig ett ryggmärgsprov och träffade fel så att de skadade nerver och gav mig fruktansvärda smärtor då och återkomamnde smärtor jag fortfarand lider av :gremtongue:

Konrad Konvalj

Myrmidon
God45 said:
Bubblare: Är cancer och hjärnvirus kritiska skador eller är det på en annan tabell?
Ujja, ujja. Cancer och sånt är ju aldrig roligt och det räknas inte som en kritisk skada. Skall det finnas en tabell för sådana hemskheter, så må det vara i form av en sjukdomstabell. Så länge du inte drar på dig ett hjärnvirus eller liknande av att få en ett rostigt järnspett genom låret eller liknande förstås. Då är det ju en direkt följd av spettet och då får det räknas som en kritisk följdskada.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hamsters nummer 3.
Det här tilldrog sig en kväll "hemma på gården" där jag och min bror såg över några nya kockknivar som jag skulle få. Jag tappade en kniv och tänkte att nu blir det märken i bordet, bäst jag fångar den. Vilket jag gjorde. Tyvärr på så sätt att bladet skar sig in till benet på ena fingret. Det var bara att linda in i en handduk och åka in till sjukhuset.

Det visade sig att jag klarat mig väldigt väl, och tre stygn och två sprutor senare var jag på väg hem igen med ett finger som snart skulle vara fullt fungerande igen.

Men vilket jäkla härke det var att ha ena handen inkapacieterad igen när det gäller alla blöta göromål. Plus att det ärret kliar ibland vid väderomslag av någon anledning.

1.
2.
3. Kniv i fingret
5. Planka genom kinden

Ape of Wrath

DOWN WE GO
BMOC's topp 5 kritiska skador

1. Ett gäng sprickor i korsrygg, svanskota och en rad andra ben runt ryggslutet, som följd av en bakåtvolt på motocrosscykel. Det dröjde flera år innan jag kunde sitta normalt på en vanlig stol utan att få känningar.

2. En kraftig hjärnskakning under en match i amerikansk fotboll när jag var fjunig tonåring. En fet fransman blindsidear mig och alla färger byttes plötsligt ut, himlen var typ gul och trädan var blå. Jag minns ingenting men hade setts lalla omkring på planen utan att veta var jag är. Kräktes i två dagar efter detta. Det hela gick ju över rätt snabbt och jag minns ju nästan ingenting men huvudvärken och att kräkas som en räv var ytterst obehagligt.

3. Mountainbikevurpa i skogen. Hade inga som helst skydd mer än hjälm och följden blev att hela jävla armarna, händerna och benen skrapades upp nåt så in i bomben och jag fick stå i duschen hemma sen och skrika och medelst pincett dra ut småstenar som hade knölat sig in nån centimeter under huden. Eftersom jag valde att fixa allting hemma blev skiten såklart infekterad och jag fick dras med variga sår länge.

4.

5. Gallsten. Kunde ej röra mig normalt, fick gå fullständigt dubbelvikt ner till taxin till sjukan. Av och till innan dess kunde jag få fruktansvärda krampsmärtor i hela magområdet.

Troberg

Sinister eater
Min intressantaste skada skedde när jag bodde i Jordanien.

Jag hade kommit hem från jobbet och hade tagit en tupplur. När jag vaknade skulle jag gå på toaletten. Jag kände då en "blodtrycksfallsyrsel" komma, och satte mig på badkarskanten. Yrseln gick över, och här gjorde jag misstaget.

Jag reste mig utan att vänta en stund först. Jag slocknade som en klubbad säl. På vägen ner till golvet bonkade jag huvudet i två olika höga skåp (det här listade jag ut i efterhand, när jag gjorde en CSI-liknande utredning) och tuppade av.

När jag vaknade så såg jag ingenting. Det oroade mig inte nämnvärt, enär jag hade blod rinnande över ansiktet och antog att jag hade blod i ögonen. Fortfarande yr så inventerade jag att jag hade ungefär lagomt antal kroppsdelar och att de verkade funka som de skulle, varefter jag famlade mig fram till handfatet och började blaska vatten i ansiktet.

Efter kanske fem minuter började synen komma tillbaka, och jag såg att jag hade ett cirka 5 cm långt vertikalt jack i pannan, in till benet, och en tjock skinnflik stor som en lillfingernagel uppriven vid ögonvrån. Jag såg fortfarande grumligt, så jag vinglade iväg till arbetskamraten som var i ett annat rum i lägenheten (som inte hade hört någonting eftersom han lyssnade på musik med lurar). Med gemensamma krafter lyckades vi tejpa pannan. När jag blev lite stadigare så klippte jag själv bort skinnfliken med min trogna Gerber-tång med sax.

Jag var illamående några dagar och kräktes några gånger, gissar att jag åkte på en mild hjärnskakning. Det tog ungefär en vecka innan jag såg skarpt på höger öga, och ungefär lika länge innan jag fick känseln tillbaka i högra halvan av ansiktet. Jag har fortfarande inte full känsel i högra halvan av ansiktet, utan den är lite "pirrig", troligen någon nerv som fick en smäll. Såret i pannan läktes skitfint, och syns bara lite ovanför hårfästet (där det var då...), eftersom vi inte kunde tejpa ordentligt där.

Eftersom vi fixat det själva så brydde jag inte om att gå till doktorn. Om jag hade behövt gå till doktorn och han hade velat sy, så hade jag ju dessutom behövt be honom sy dit en blixtlås, om ifall att min svenska doktor skulle vilja se på det... :gremsmile:

De positiva effekterna var att jag ver en perfekt representant för Sverige, jag var alldeles gul och blå i ansiktet...

Konrad Konvalj

Myrmidon
K.K´s topp 5 kritiska skador:

Nr.1 ?
Nr.2 ?
Nr.3 Knä från helvetet

K.K´s nummer 3 är ju egentligen en rätt tråkig kritisk skada. Det är ett knä som sprungit läck och ett gäng med ligament och korsband som smällt av. Det är inte epsikt för fem öre.

Själva korsbandsskadan är från innebandyn och det är ju sånt som händer. Att dra igång ett långt inlägg om det känns inte helt rätt så jag väljer att fokusera på andra skador som drabbat samma förbannade knä.

Jag var i moppe-åldern och jag besökte en god pöbelman. Efter diverse umgänge stoppade jag på mig knacksen och läste på en liten lapp som satt alldeles vid handtaget på ytterdörren. "VARNING! Trappan är flyttad!" (viss fabrikation kan förekomma. Jag minns ju inte vad som stod på lappen helt 100 så där).

Jag läste lappen, öppnade dörren och klev ut. Jag tog ett alldeles lagom steg ut i det fria och lyckades så klart missa trappan som var en sån här hederlig metalltrapp. Knät for rakt in i metallen och jag ådrog mig en lindrig skada. Jag hade ingen riktigt lust att ta mig in till min pöbelväns morsa för omplåstring så jag pep iväg till MT5:an. Jag kunde inte böja benet så jag drog iväg med benet stående rakt framåt. Det var lite meckigt att köra så ungefär halvvägs hem mötte jag en bil i en kurva som låg lite på fel sida (eller så låg jag lite på fel sida). För att undvika krock brände jag ner i diken och samma förbannade knä ådrog sig ännu en lindrig skada. Diverse skrapsår + ett jack och smärta.

Totalt sett var nog det här grunden till min knä från helvetet. Efter trappolyckan och moppevurpan följde en krock med ett sånt där litet innebandymål vilket föranledde vatten i knät. Efter det så var det dags för den riktiga kritiska skadan och det var ju ett av dom där korsbanden som sprang av.

Det är kan lätt klassas in som en kritisk skada med tanke på alla problem det drar med sig i livet. En massa kryckgång, köra bil och gasa med krycka, meckigt att bära saker och så vidare. Jämförelsevis med random hjälte så är man ju en vekling som inte kan röja på som vanligt med några ligament ur funktion. En klassisk DoD-91 hjälte fixar ju biffen trots en avhuggen hälsena. Det ger på sin höjd -3 i CL och halverad förflyttning. Min knäskada gav mig troligen 1/8 förflyttning och svårt med allt. Typiskt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hamsters nummer 2.
På väg till en efterfest efter en väldigt blöt gasque så vrickade jag foten... fem gånger. När jag vaknade dagen efter var foten skitstor och det gick inte ens att peta på den, men en rönkning senare och ungefär en halv liter uttappat blod så visade det sig att det inte fanns några allvarliga skador. Men likväl var det jäkligt bökigt ett bra tag för det gick liksom inte att gå på foten alls. De första dagarna var jag i princip sängliggande för att alla rörelser fick foten att verka. Sen kunde jag börja hoppa runt på kryckor.

Man blir rätt hjälplös när man knappt ens kan ta sig till badrummet.
1.
2. Trasig fot
3. Kniv i fingret
5. Planka genom kinden

Cassius

Hero
Här är mina krittar!

5. Spräckte skaplen v. 1.0

Jag var på en förfest men skulle upp och jobba dagen efter så jag tänkte gå hem rätt tidigt. På festen fanns det jävligt mycket sprit och vid 23.00 när jag tänkte på refrängen och ska gå hem vill en tjej"kompis" att jag ska stanna. Hon drar och sliter i mig och jag tappar balansen, ramlar rakt in i ett lågt bord och slår i huvudet. Sen sprutar det fan blod överallt. De häftade skallen och skickade hem mig. Min syster hängde med till sjukan och kräktes när de sprutade blod av klamrarna.

4. Spräckte skalpen v. 2.0

En kompis har skaffat en kepshjälm. Han vill gärna testa den och vi är rätt fulla. Vi börjar med att jag slår en flaska i huvudet på honom och den håller utan problem. Jag tar inte i så hårt. Flaskan spricker, men alla är glada. Min tur att testa, jag tar på mig den och han tar fram en teleskopbatong och sular i huvudet på mig. Hårdplasten i hjälmen viker sig in och drar ett djupt jack i skalpen. Sjukan och klammrar.

3. Bryter två fingrar.

Jag och en tjej som hade hängt lite med tog med mig på sin student. Hon är jävligt full och när jag möte upp henne ska hon skämtsamt måtta ett slag mot mitt ansikte. Istället för att göra detta knockar hon mig framför hela sin familj och jag är borta i några sekunder. Det ska tilläggas att de var första gången jag träffade hennes familj.

2. Får yxa i handen.

Nazister delar ut flygblad, jag går fram och ber dom dra åt helvete och kastar flygbladet jag har fått på marken. En kille tar fram en möraryxa och vi börjar slåss. Det slutar med att vi båda åka till sjukhuset. Han med några tänder mindre och jag med ett stort öppet sår i handen som klippte några nerver. Saknar forfarande känsel i delar av handen.

1. Skål pajjar min fot.

Jag tömmer diskmaskinen och är typ 12. Tappar en av skålarna när jag ska ställa in den i skåpet. Den faller och slår i kanten på vasken där den går i sönder. En av bitarna formar sig till ett V och sätter sig rakt in i vänstrastor tå. Ett stort ärr på foten och dålig känsel. Det såg ut som att jag gick på blod när jag ringde morfar.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Nr. 1: Huvudet fick sig en smäll.
Jag var 5 och var ute med kompisar och mamma. Vi var nere vid vattnet på tidig vinter nog för att det skulle ha börjat frysa på. Det fanns en trave med bryggor som dom staplat upp så dom inte skulle frysa fast och jag klättrade upp på dom. Min kompis ville skoja och drar mig i benet, jag rasar bakåt och får en bryggkrok i nacken. Det börjar blöda. Mamma rusat dit och lyfter mig och som tur står det en bil en bit bort med elektriker som har fika paus. Mamma sliter ut en av dom och dom kör mig till sjukhuset. Där syr dom i hopp min nacke, 29 stygn av 35 utan bedövning med folk som håller fast mig. Jag hade även en spricka i skallbenet.

Nr. 2: Slet sönder axeln.
Gjorde lumpen, har tränat kampsport sen jag vad 6 och har tävlat sen jag var 8. Vi var ute på marsh och det blev en jävla storm. En kille rasar och jag rycker tag i honom så han inte ska skada sig. Nått går snett jag rasar och hand med, jag hamnar på mage och min hand som greppat i hans ryggsäck satt fast när han rasade över min rygg. Jag hade slitit axeln ur led.
Vi röntgade och det visade sig att jag hade haft sönder min axel ganska illa. Ledkapseln var sönder, främre och bakre ledbandet samt att jag hade slitit av en hel del muskulatur. Jag har opererat den två gånger och den är fortfarande illa. Jag har haft av bakre ledbandet igen genom sjukgymnastik och det går inte att operera igen. Jag har nedsatt känsel i hela högerarmen.

Nr. 3: Krossad handled.
Jag var tolv och var hos en polare mitt i vintern, pappa var på väg för att hämta upp mig och vi skulle vara busiga och skrämma honom. Så jag springer runt huset och snubblar, ramlar med handleden mot en sten och det gjorde ganska ont men det fungerade. Jag sa att jag hade ont men pappa sa att den hade inte svullnat upp så det var lungt. Kommer hem och ska hjälpa lyfta en soffa fast det gjorde ont, då sa det knäpp, det gjorde skit ont och handleden var i en lustig vinkel. Hade haft sönder handleden genom kulan där och hade en spricka förutom ben brottet. Handleden är lite dålig.

Nr. 4: Skar av sena i finger.
Jag var 10 och hade fått en skit fin kolståls kniv av min farbror. Jag satt och täljde när jag på något väster lyckas med att sätta kniven i finger leden på Ringfingret på min vänsterhand. Det var en fin och vass kniv och den skar som smör in till benet och skar av senan. Jag tyckte det gjorde jävligt ont men enligt min farbror så var jag mer upprörd över att jag inte fick äta hans toast med pesto som han höll på att göra, blev ett stygn. Kan inte böja det.

Nr. 5: Knät ur led.
Ja inte så mycket att säga om den här, jag var ute och åkte lite snowboard och av misstag/dumhet så tänkte jag köra genom ett parti träd. Det slutade med att brädan fastnade och jag kastades runt och när jag skulle ställa mig så var höger knä inte riktigt med. Gjorde ont satan.

Sen har jag mindre skador som inte riktigt är crits men gjorde ont satan som när jag satt på slöjden och fick en dunk i ryggen medans jag sågar på en fast sticksåg och sågar då in i tummen in till benet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
K.K´s topp 5 kritiska skador:

Nr.1 ?
Nr.2 Brutet båtben
Nr.3 Knä från helvetet

Brutet båtben

Det var midsommar och nykterheten var som bortsupen. Jag var i 20-års åldern och befann mig i vackra Skärså där jag är uppvuxen. Efter några stänkare hemma hos min familj träffade jag på min yngre bror borta på en grusparkering där han drog runt med sin moped. Full som ett ägg ville jag så klart stajla lite på moppen och burna fram lite sköna donuts.

Första burningen gick bra ty det var på grus, men under den andra så fick bakhjulet (kan ha varit framhjulet? ingen aning?) fäste i asfalten och jag flög över styre och hela fadderullan.

Jag landade på nått vis på tummen och det krävde en skön grogg för att lindra smärtan. Det här var en rätt tidig fylla, alltså runt 17.00 eller liknande så det fanns ju en hel del mer att ge så festen fortgick.

Vid gryningen när bakfyllan kom smygande kom även smärtan tillbaka och jag blev så illa tvungen att åka upp på sjukan och kolla läget. Enligt diverse röntgen, kläm och känn togs ett beslut att det var läge att gipsa.

Gips underlättar som bekant inte vardagen. Har för mig att jag hade det i 4-6 veckor och när det väl var dags att bli friskförklarad konstaterades det att båtbenet var av eller obefintligt. Aha, vad innebär det? Joråsåatt. Jag tror det är som så att båtbenet är det minsta benet vi har i vår kropp och det har vissa viktiga funktioner på nått vis. Det hjälper lixom inte att gå gipsad i några veckor så är det över utan det krävs en operation och in med ett titanben av nått slag och det är ju episkt!

Så var det med det. Uppsnittning av tummes fäste och in med en titan fjupp och efter det var det bara att sy igen och återigen gipsa.

Summa.. Det är jävligt tråkigt och svårt med en vardag i gips och att köra gips on - gips off och sedan gips on igen är ungefär lika festligt som Karate Kid Lesson 1 lixom.

Min status som hjälte höjdes en aning efter detta debacle ty jag var gott försäkrad. Det inbringade guld på kontot och ett långt ärr som fortfarande är lite omtåligt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vet inte i vilken ordning jag skulle klassa följande skada, kanske inte ens top 5, men här kommer den iaf:

Under min skolgång så hade nån hittat en lucka uppe på skoltaket och det var förstås tvunget att undersökas när vi väl hade fått tag på ficklampor för att dungeoncrawla lite. Själva stället var inte så häftigt men lärarna hade blivit informerade av nån sån där tjallare, så precis när vi skulle gå ut igen så var det lärare där och haffade oss. Alla utom mig då, som var lite långsammare än de andra och blev kvar i vindsutrymmet. Så medan någon lärare stod där och förmanade och varnade för fallskador på 1t6 redan efter 3 meter så tänkte jag att jag skulle driva lite med de som åkt dit. Så jag kröp försiktigt nedför det sluttande snötäckta taket...

Jag landade lyckligtvis med huvudet först och gjorde illa mig lite i ena axeln samt fick näsblod. Hjältefaktorn var förvånansvärt hög eftersom skadan skedde inför publik. Som bonus var jag helt cool efteråt och svarade, när en kille förfasades över att jag blödde så mycket, med nåt i stil med: "jaså". :gremcool:

Jag tror det enda folk minns av mig från mellanstadiet var att jag föll från taket. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
En av mina favoritskador är när jag skulle göra en fly kick i ryggen på en lumparkompis men felbedömde både min egen flyghöjd och betongtakets dito. Mer ett resultat på en fummeltabell än en kritisk skada kanske, 6 stygn i huvudet i varje fall. Bonus var att folk fick öva på att lägga förband.

Max Raven

T12-kultist
Mina skador är inte lika imponerande som er, men låt mig ta några som kanske är underhållande i sin banalitet:

5) DET jäklas: Föll i källartrappan när jag var liten. Slant på ett trappsteg medan jag sprang uppför den hala och ganska branta trätrappan och blev liggande ett tag - andan flög ur mig helt. Inget läkarbesök, jag kunde ju prata och röra på mig. <.< Men: Gympan var tuff ett tag efter, men osäker på om det var på grund av det här - jag var inte direkt topp-presterande innan heller.

4) Ost och lidande: I höstas slog mina ostlustar fel. Jag ville ha sista biten av en bit ost, som var lite envis. Hyvel slant, och för att vara sån synbart slö så skar den kött gott nog. En bit av min vänstra tumspets under nageln skars av. Det blödde ymnigt och jag introducerade mig till en av mina grannar. Trevliga människor. Jag fick också sitta på akuten i en timme medan de hade trassel med personen före mig och fick tvätta mina köks- och badrumsvaskar. Men: Jag kan ha något lägre känsel i tumspetsen - jag har inte märkt någon skillnad. Gick med bandage i några veckor och fick tvätta såret då och då.

3) Läppen som tog. Bråkade med min storebror när jag var c:a 9 och fick min läpp mellan en bildörr och dess tilltänkta plats. Men: Jag fick sys i läppen och äta glass och lättsmält mat i några veckor till en månad. Läppen kanske är aningen större än den skulle varit annars - svårt för mig att avgöra.

2) Plågor och hälta. Tekniskt sett så var dessa mindre skador än tummen och läppen, men... Första gången: På väg ner längs trapporna på väg till min lärarpraktik i Göteborg så hamnade min fot fel. Smärtan var rejäl, men jag haltade mig till praktiken (och höll i lektionen med foten i höjdläge). Gick till apoteket och köpte stödförband, skippade läkare. Inte så smart. Men: Drogs med smärtor i några månader och foten kändes inte helt okej i ett halvår.

1) Enhörningsimitation. Runt 6-8 år. Efter att jag kastat en pinne i min storebrors cykelhjul (vilket fick honom att falla) så kastade han en pinne tillbaka. Den fick jag mitt där framme. Fick köra till akuten och sys. Men: Inga yttre synliga (förutom möjligen ett ärr som kan misstas för en rynkad panna - även jag är osäker). Å andra sidan - jag postar på WRNU...