Nekromanti Kroksabel..

Helgonet

Veteran
En annan fördel gentemot bredsvärdet är den krökta eggen, sådant ger värre skador då man efter hugget s.a.s kan "skära" motståndaren när man drar ut vapnet och att träffytan blir mindre.
Fast jag har förståss inte jämfört vapnen i v.6 så jag vet inte om det är rimligt. =)

Ex nihilo nihil fit

Staffan

Myrmidon
Re: ot: baldurs gate

Snarare inspiration från Spelljammer (en "metavärld" till D&D). I Spelljammer finns ett monster som heter Giant Space Hamster, framavlat av tinkergnomes från Krynn. Nu är ju inte tinkergnomes så bra på att låta en bra idé vara, så de har vidareaavlat dessa till massvis av olika typer, såsom Spotted GSH, Fire-breathing Phasing Lernean GSH, Tyrannohamsterus Rex och Miniature GSH (som är ungefär lika stor som en vanlig hamster). Det är den sista sorten som Minsc har.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Feuflux

omjonasson.se
Re: Hmm...

Helt rätt. Om ett vapen passar en karaktär ska han få behålla det. Det stämmer att kroksabel är bättre en flera vapen med hög skada till ett billigt pris och därför populär hos flera spelare.
Som SL ser jag gärna att mina spelare använder vapen som passar deras kultur.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Barstolar?

Jag tycker gåspennan var ett tufft tillhygge. Pennan är vassare än svärdet heller hur det var?
Kan man döda nån med en illusion??
Döda någon med nåt som han tror finns även fast det inte finns.

Det som inte dödar det härdar.
--
Yassilus

Feuflux

omjonasson.se
Re: Tandpetare

Kroksabeln är bra men den är inte för bra. På tal om det hur mycket i skada ger en tandpetare i DoD och Eon. Det vore coolt ifall man satt på en taverna brevid nån som man absolut inte vill sitta med och helst skulle vilja se personen i fråga död. Ingen märker ju ifall man tar en tandpetare och sticker i knät på personen.

I knät? Stick in en tandpetare i ögat på nån och se om han skrattar...
:)

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>men när han fick chans så tog han en hillebard från en stadsvakt</EM>"
Men hillebard är ju ett stångvapen. Spjut ett stickvapen. Vi kör också med att man har samma FV i samma vapengrupp. Det som blir konstigare (som ingen utav spelarna kommit på) är att en magiker kan byta sin trästav mot en hillebard.

Jag hade en spelare som var en tjuv med tvåhandssvärd. Han blev av med ena armen. Visserligen hade var det inte för den anledningen, men jag sade åt honom att det var därför.

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas spelarna aldrig kommer på det med trästaven

Staffan

Myrmidon
Re: Barstolar?

Pennan är vassare än svärdet heller hur det var?
<I>Quimby dödades till slut av en förgrymmad poet under ett experiment som genomfördes på palatsområdet för att utröna den omtvistade sanningshalten hos ordspråket "pennan är mäktigare än svärdet", och till hans minne ändrades det med tillägget "bara om svärdet är väldigt litet och pennan är väldigt vass."</I> - Terry Pratchett, "Det fantastiska ljuset"

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Nyckeltermen är Ob...[Ot]

Du kan med lite hjälp av den otroliga slumpens makter lugnt göra tio-tjugo gånger den skadan och DÅ kan ett misslyckat dödsslag bli rätt aktuellt.

/Vaun - snackar av erfarenhet, hans första rp till EON slutade snöpligt face-down med en pil i foten, klarade chockslaget, missade dödslaget...

Vindhand

Myrmidon
Wohoo

Hur kunde jag missa det!

Då är ju en gaffel i handen en direkt livsfara igen, då man faktiskt kan tvärdö av den :)

Big Marco

Läskig
Re: Regelfel (OT)

Då följer ni inte de officiella reglerna, då Dödsslaget slås före Chockslaget. Den situation du beskriver kan inte infinna sig. ,-)

*nitpick*

-Marco Behrmann

SirDr

Veteran
Re: Nej, men så här [OT]

men chansen med ob skada gör ju det hela möjligt :)
du kan ju teoretiskt göra super skadan allan i knäet
(simmulerat med hur du kör gaffeln genom knäet då du hittade just den rätta punkten för ett slag.. och då får du träff mot ben.. men framförallt benhinna! smärtmöjlighet.... normalt * 2-4 uddar av smärtstimulus.)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

SirDr

Veteran
Re: Wohoo

vadårå?
typ att vätten parerar jättens stora trädstam och sticker honom i foten med sin gaffel!?!?
kan han dö av det oxså.. så blir jag mäkta impad :))
(om nu inte gaffeln är giftig...)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

SirDr

Veteran
Re: ot: baldurs gate

och det faktum att han verkar vara lite av en spelets maskot... gör inte saken så illa. (hamstern dvs)

-Lord Doc.. som klarade BG 2 förra veckan..

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

SirDr

Veteran
enligt teorin med träffyta massa koncentrerad på 1 punkt.. borde pikyxa vara helt livsfarligt... men det som förvånar mig mest är nog att ingen tänker på kulturella skildnader...
kroksablen är ett skärande vapen. (skalpel en nära släkting?) kortsvärd + övriga.. är mer av en huggande versin.. så gå nu ut i köket... ta en stor köttbit... fatta förskäraren i andra handen.. hugg sedan mot objektet.. suksesivt skär.. vilket tycker ni kommer djupast.. om ni appliserar en ungefärlig likvärdig mängd styrka?

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro