Nekromanti Kronofogden! Hjälp!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Idag fick jag ett brev från kronofogden. De tyckte att jag inte skött avbetalningarna på en gammal tv-avgiftsskuld jag drog på mig när min ekonomi var helpajj, ni minns.

Jag var jätteförvånad. Jag var nämligen helt säker på att jag skött de där avbetalningarna.

Jag går in i de excelblad jag har där jag varje månad nogsamt för in alla räkningar och summerar inkomster och utgifter. Där står det att jag betalat. Jag går till själva inbetalningskorten, i min praktiska pärm jag har just för såna här grejer. De är märkta "betalade"; liksom alla andra inbetalningskort jag betalar.

Jag går till min banks hemsida. Ingen inbetalning i januari. Hur i helvete lyckades jag med det? Hur jävla dum i huvudet får man vara, och hur kan man missa så förbannat grovt?

Nå - jag har egentligen ganska lite efarenhet av kronofogden, även om jag suttit värre till än jag själv vill erkänna. Vad gör jag nu? Jag har kontaktat kronofogden och förklarat dels att summan är för hög (satte in pengar för 8 dagar sedan, borde vara 250 spänn mindre), dels att jag inte kan betala alltihop i ett svep. Jag har mailat Radiotjänst och bett dem meddela kronofogden om sagda februariinbetalning.

Jag tvivlar på att Soc känner sig så jättepigga på att lägga ut för en såhär skitonödig kronofogdesgrej.

Ursäkta alltihop för att jag tar upp er tid, men jag håller på att få total panik här.

Organ

Out of time, out of mind
Vad sa KF när du snackade med dem? De brukar annars vara ganska hyggliga att ha att göra med och om man bara har all korten på bordet och en ärlig uppsåt att göra rätt för sig så brukar de vara mycket hjälpsamma. Vad du än gör, dra dig inte undan från KF. Även om du inte kan betala, eller framförallt då, så snacka med dem. Jag menar, de vill ju att du ska betala, de vill inte sätta dig på kåken, sno dina saker, eller fucka upp din ekonomi. Så om du bara visar att du kan så delar de mer än gärna upp din skuld i mindre, mer hanterbara bitar.

/Anders

krank

Vad sa KF när du snackade med dem?
Jag mailade dem. Jag kanske inte sagt det, men jag får sådan totalvrålförlamande ångest av att ringa till såna ställen att jag bara inte klarar av det.

Jag upptäckte att jag hade 570 spänn på banken. Får jag ihop omkring 3-400 spänn och lever på luft resten av månaden så är jag in the clear, förutsatt att Radiotjänst faktiskt meddelar KF att jag faktiskt betalat mer än de tror.

Nu ska jag sätta lite fart i utförsäljningen av mina transformersfigurer...

Arfert

Facit
det där med paniken känner jag igen... så jag förstår dig.

men det du ska göra är följande:
RINGA (sorry) Radiotjänst och kolla om det fått alla pengar. Om inte, se till att de får det. När det är uppklarat så kontaktar de fogden och tar tillbaka kravet. You are off the hook.

Om du av nån anledning inte kan betala, och allt går via fogden kommer de kolla om du har några inkomster, och sedan göra utmätning på din lön (upp till existensminimum) ...eftersom jag inte tror du har några andra utmätbara tillgångar. Om du ligger under existensminimum så kommer de vänta ut dig tills du får pengar, och skulden kommer växa med ränta. Dessutom åker du på en betalningsanmärkning och det suger. Idag är det ett stigma som sätter massor med käppar i hjulet, så det bör du undvika.

Big Marco

Läskig
Dessutom åker du på en betalningsanmärkning

Får du inte betalningsanmärkningen direkt ärendet har nått KF? Eller är det ändrat? En polare till mig missade en skitgrej (typ 70 spänn) och fick anmärkning. Sedan dess är jag livrädd för KF, för de tre åren är ju fan borträknade från ens existens - man kan ju inte göra något alls som inbegriper strategiska val i sitt liv.

Betalningsanmärkning
Betalningsanmärkning får den som fått betalningsförsummelsen fastställd hos kronofogden - eller annan myndighet - eller genom tredskodom i tingsrätten. Det får till följd att försummelsen antecknas i de register som används vid kreditupplysning. Även sedan skulden betalats, finns betalningsanmärkningen kvar i tre år.

Saxifrage

Hero
Får du inte betalningsanmärkningen direkt ärendet har nått KF? Eller är det ändrat?

Jag tror inte det. Jag fick en påminnelse från KF en gång pga ett schabbel med en betalning till CDON, mest pga av att de strulat (det sagt, så kan jag INTE rekommendera någon att handla på CDON, om ni inte vill bli inkassojagade, KF-hotade och gå back 600 spänn pga att de inte har koll på sitt adressregister. Stay away!). Hur som helst, jag fick ingen betalningsanmärkning, och såvitt jag har förstått så dröjer det ett tag innan det kommer. Men det där står säkert att läsa på KF:s hemsida.

Oavsett vilket, så bör krank förstås ta tag i det så fort som möjligt. Och ett ord på vägen: KF är faktiskt bland de justaste i sådana här härvor. Jag har hört flera som varit i skuldträsket och menar att KF är de första som visat ärlig vilja att hjälpa till. Så att de är top dog betyder inte automatiskt att de är top evil.

/Sax, ryggdunk och lycka till!

Gordeg

Hero
Får du inte betalningsanmärkningen direkt ärendet har nått KF?
Det var inte så den gången jag hamnade hos kronofogden.
(Vilket för övrigt berodde på ren klantighet från min sida, efter en period i mitt liv då jag flyttade ofta. Jag saknade inte pengarna, men jag hade missat att ändra adress hos Telia, så när eftersändningen gick ut på en av mina äldsta adresser slutade telefonräkningen vidarebefordras till mina inte fullt så gamla adreser som fortfarande hade fungerande eftersändning... I´m stupid.)

Jag tog kontakt med kronofogdemyndigheten och fick rådet att:
1. Betala räkningen ASAP.
2. Ta ny kontakt med kronofogden när räkningen var betald och "bestrida" betalningskravet med motiveringen att jag nu betalat.
På så viss slapp jag få en betalningsanmärkning.

Detta var ett tag sedan, år 2000 tror jag.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Får du inte betalningsanmärkningen direkt ärendet har nått KF?
Jag kan ha fel men jag har fått för mig att få, för att citera ditt citat, "betalningsförsummelsen fastställd hos kronofogden" så krävs det mer än att ärendet hamnar hos dem. Jag tror att man efter det måste uppvisa en ovilja att betala (eller inte kunna). Eller nått.

/Anders

krank

såvitt jag har förstått så dröjer det ett tag innan det kommer.
Såhär står det om man går till kronofogden.se och klickar på "kan inte betala" och "betalningsanmaning" (som jag alltid läser som "betalningsanmärkning" och blir livrädd):

På kravet står sista betalningsdag. Försök att betala skulden eller kontakta oss senast den dagen.

Om detta är det första och enda krav du fått från kronofogdemyndigheten, kan du undvika att få en betalningsanmärkning genom att betala inom utsatt tid. Betalar du blir uppgifterna sekretessbelagda och uppgifterna ändras hos kreditupplysningsföretagen under förutsättning att du inte får någon ny skuld hos oss inom två år.
Utsatt tid är 27:e. Så lång tid på mig har jag att fixa fram c:a 400:-...

Arfert

Facit
lite osäker på hur snabbt det går innan det räknas som en anmärkning.. så du har kanske rätt...

..hursomhelst, det suger, åkte på en själv i samband med en konkurs ett företag jag hade... och det fuckade upp hela mitt liv i flera år... allt blir otroooligt mycket krångligare, och man blir beroende av andra på ett obehagligt sätt.

Arfert

Facit
Håller med, KF är justa... till skillnad från andra som var med i den där soppan jag hamnade i.. som en viss bank.

Rising

Vila i frid
[EDIT: Såg att Krank tagit reda på fakta, så hela det här inlägget är bara skval. Sorry.]

Jag tror att man efter det måste uppvisa en ovilja att betala (eller inte kunna). Eller nått.
Nä. Jag har betalt alla mina kronofogderäkningar (de är omkring fem-sex stycken) och samtliga inkassoräkningar hur prydligt som helst, och jag har ändå fått betalningsanmärkningar. Och jag är rätt övertygad om att jag fick en direkt vid första försyndelsen.

Det värsta med kronofogderäkningarna är att det står att de kan komma och besöka en innan sista betalningsdagen löpt ut, för att börja göra en utmätning. Det skrämde skiten ur mig när jag fick min första kronofogderäkning; jag hade värsta mardrömmarna om att de skulle komma när som helst och knacka på dörren. Vägrade svara när det ringde på dörren, och gömde undan mina skor så att man inte skulle kunna titta in genom brevinkastet och se att jag var hemma. Sådana grejer.

Nu för tiden är man så laid back att man knappt bryr sig om vanliga inkassoräkningar längre. När jag ser att en räkning går vidare till Notar eller liknande idag, så skrattar jag bara rått ut i luften och säger "tror ni jag är rädd för dom här fittorna? Om det inte är tillräckligt viktigt för att skicka the K-team, då är det inte tillräckligt viktigt för att jag ska betala."

Jag är bäst.

---

Men jag har alltid kunnat hustla fram pengar att betala räkningarna med. Om man inte har det (som du, Krank) då skall man absolut ringa och snacka med dem. Min farsa har gjort värsta dealarna med dem; det kan låta som ett gäng tjackpundare på plattan.

Så chilla. Kronofogden är aight.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="450" height="80" id="spion" align="middle">
<param name="movie" value="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" /><embed src="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" quality="high" bgcolor="#000000" width="450" height="80" name="spion" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" allowFullScreen="false" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></object>

Foggmock

Myrmidon
Skaffa ett jobb?

(Att få in 400:- innan den 27:e kommer nog dock kräva svartjobb, men ändå. :gremgrin:)

EDIT: Du har inga rollspel du vill avyttra? :gremsmirk:

Anders Åstrand

Swordsman
Som andra har sagt, ta tag i det imorgon tisdag (helst skulle du ha gjort det idag, men det är väl för sent nu) och ring. Ett mail räknas inte. Ring radiotjänst i första hand och försök se till att betala dem så de tar tillbaka KF-kravet.

krank

Du har inga rollspel du vill avyttra?
Olyckligtvis nej...

De 400:- har löst sig tack vare en mycket hjälpsam forumit, som tills vederbörande känner för att ta åt sig äran får anses vara anonym.

Men jag är henne ett så stort tack skyldig att jag vet inte vad.

krank

Ring radiotjänst i första hand och försök se till att betala dem så de tar tillbaka KF-kravet.
Jag vet att de inte tänker ta tillbaks något, men jag ska ringa dem och se om de fått in de där 280 spännen jag vet att jag betalade in för typ sex dagar sedan...

Foggmock

Myrmidon
Vi är som en underbart stor familj. Jag hade varit jävligt luffigare både en och två gånger när jag varit ute och rest och behövt nånstans att sova om det inte vore för hjälpsamma forumiter, nu senast thark som upplät sovutrymme när jag missade sista tåget hem på grund av SAS som tyckte att jag kunde ta in på hotell och ansöka om att få ersättning för den natten. Ersättning för att jag inte skulle vara i tid till jobbet dagen efter? Glöm'et. :gremgrin:

krank

Vi är som en underbart stor familj.
Japp!

Needless to say, om forumit på genomresa i Hudik behöver något, tveka inte att fråga =)

Tibbelin

Warrior
Vi är som en underbart stor familj.
Faktiskt, mina upplevelser här på forumet stämmer väldigt väl in på mina erfarenheter av hur en familj är.

På det mer relaterade ämnet så hittade jag i natt två oöppnade räkningar ligga och skräpa på vardagsrumsgolvet. Typiskt exempel på hur man inte ska göra. Nu hade de turligt nog inte skräpat så länge dock.

krank

Nu vet jag förresten också att jag kommer att ha matpengar den här månaden. Två av mina transformersauktuioner såldes inom ett par timmar från det att jag lade ut dem (150:-/st), och jag har säljande bud på resten (just nu sammanlagt 293, förhoppningsvis går det högre).