kamorfen Sekesh har en artefakt med effekterna Teleport, Osynlighet+Provisorisera, Fördröjning+Kryostasis, med något knepigt aktiveringsvillkor typ 'hjärtat stannar' eller 'hjärndöd'. När Sekesh får skallen spräckt av en random äventyrares yxa och failar sitt dödsslag kommer artefakten gå igång, och teleporterar Sekesh en random sträcka, förhoppningsvis utom räckhåll för äventyraren, eller iallafall ut ur omedelbar fara, typ striden. Samtidigt blir Sekesh osynlig tills vidare, säg 3 magnituder, så att man iallafall måste anstränga sig lite för att urskilja hen. Nästa runda går Kryostasis igång och kapslar in Sekeshs kropp i magisk is så att all blodförlust och traumastegring av att vara död upphör tills vidare. Detta ger Sekeshs kompisar i princip evig tid på sig att hitta Sekeshs kropp och ressa hen utan att återupplivningen har alltför hög svårighet. Det hela förutsätter givetvis att man kör med min Kryostasis-effekt, men hey, det var mest ett tankeexperiment oavsett.
Dvs, det är en metaeffekt som används när man vill bygga extremt invecklade artefakter med knepiga aktiveringsvillkor.
Man kan också tänka sig att använda den för att vilseleda folk; om man först väver en besvärjelse dolt, och effekten sedan träder i kraft först en eller två rundor senare, kommer det verkligen vara helt omöjligt för de allra flesta att klura ut vem som vävde den.
Också extremt praktisk för att kasta Explosion och dylika självdestruktiva effekter med räckvidd: beröring; fördröjningen ger en tid att dra sig undan innan det man vidrört briserar.
Man borde också kunna använda effekten för att designa den klassiska D&D-spellen Delayed Blast Fireball.
Och åkalla mågot megadestruktivt; fördröjningen ger en tid att fly och bomma för lämplig dörr till rummet där man nyss låste in sjutton fiender med en bisarr pestdemon.
Det kan också vara praktiskt för mer simpla synergier på effekter, säg att jag vill hoppa över ett stup och kombinera två olika momentana effekter som låter mig hoppa långt. Men jag vill maxa båda dessa effekter och därför inte väva dem som en besvärjelse, utan två separata, så jag adderar en magnitud fördröjning på den första besvärjelsen, så att den träder i kraft precis samtidigt som den andra.
Also, på detta vis kringgår man begränsningen att två momentana effekter inte kan vävas samtidigt i improviserad magi; du väver en + fördröjning (och kanske måste Den tomma effekten också till, kommer inte ihåg exakt) den första rundan, och en annan nästa runda, ta-daa.
Borde också kunna användas för att åstadkomma diverse koola audiella/visuella effekter, säg att du vill väva en rörlig bild, då kan du ta genvägen att först väva bild+fördröjning, och sedan rörelse nästa runda.
Tänk utanför lådan bara så kommer du på massor av grejer du kan göra med Fördröjnings-effekten. Tänk för guds skull på att Fördröjning kostar en magnitud -per effekt- som ska fördröjas, men det spelar ingen som helst roll hur hög magnitud de effekterna i sig har. Så med tre magnituder fördröjning kan du fördröja Jordens Undergång i tre rundor.
Med allt detta sagt, jag skulle nog personligen designat om Fördröjning så att hur länge den fördröjer är kumulativ, tex magnitud 1: 1 runda, magnitud 2: 5 rundor, magnitud 3: 10 rundor, eller nåt.
Alternativt skulle jag lagt till en kronotropisk metaeffekt som synkar med Fördröjning så att man på det sättet kan boosta fördröjningens längd. Just att fördröjningen bara varar några få rundor begränsar kraftigt mängden potentiella användningsområden.