Jag har ingen konkret lösning på det, utan kör mer på liksom, case-by-case-basis. Traditionellt har jag skitit rätt hårt i magisystemet överhuvudtaget, men nu när jag för en gångs skull är -spelare- i en Eonkampanj, och magiker därtill, har jag börjat intressera mig för magisystemet i mycket högre grad än tidigare. Detta har gett upphov till...en hel del...intressanta ting i min spelgrupp, som vi nog tar och delar med oss av snart.
Som regelsystemet är skrivet är en magiker utsuddad ur existensen efter 16-20 okontrollerade dissipationer av ataxatropi. It stands to reason att det inte kan få fungera så, speciellt inte som ataxatropi dessvärre är den överlägset mest oumbärliga aspekten i spelet. Jag har aldrig riktigt gillat att okontrollerad dissipation = qadoshförlust överhuvudtaget, och tagit extremt lätt på det i mina kampanjer. Verklighetsabnorma förändringar är dock lite småkoolt, och de flesta av okontrollerad dissipation-effekterna likaså (kronotropin är ett anmärkningsvärt undantag), så jag skulle inte, om jag verkligen tog tag i att husregla magisystemet (och det har jag väl gjort nu på sistone, antar jag) vilja husregla bort okontrollerad dissipation helt, men typ...tona ned det, eller göra det mer slumpmässigt när man drabbas eller ej, eller något. Qadosh-förlusten måste tonas ned och sluta leda till att man åldras (för det suger), åldringsreglerna måste fixas öht (- i PSY vid 45...yeah right), och icke-existens måste vara mycket, mycket mindre sannolikt. Och viktigast av allt; qadosh som fenomen i spelvärden måste förklaras på ett tillfredställande sätt, och det har jag ännu inte sett någon riktigt göra.
Ett delmoment på spelgruppens väg att boosta och polera hela magisystemet är iaf div. metaeffekter, varav följande (delvis) löser qadoshförlust-problemet:
Mandala
Ikonotropi: 8, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk
En mandala är en symbol, oftast bestående av komplexa koncentriska cirklar, som laddats med djupa metafysiska innebörder. En magiker i eller i omedelbar närhet till en aktiv mandala (cirka en meter) får ingen qadoshförlust av okontrollerad dissipation, kan agera på andeplanet med Schamanism utan att lämna sin egen kropp, och Magiförnimmelse och Andeförnimmelse blir Ob1T6 lättare. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).
Det kommer mera sen.
- Ymir, spelar Eon AS WE SPEAK