Nekromanti Kronotropi och Alver

Dark Adonis

Veteran
Och min fråga är den här. Min Kiriya alv är en student på en magiker akademi och studerar primalkrafterna Ataxa och Kronotropi.

Om jag nu fumlar en besvärjelse av kronotropi så dissaperar den okontrollerat och jag åldras ett år per filament. Men skenbart? Så min skenbara ålder går upp? Så jag skulle alltså kunna bli 20-30 år äldre på ett fummel eftersom alvers skenbara ålder innefattar massor av "riktiga" år? Eller kommer jag behålla min skenbara ålder men se äldre ut? Och hur fungerar det med åldringsslagen på en alv som fummlar med kronotropi? Och är det permanent eller ser jag bara äldre ut ett tag sedan går det tillbaka?

duncan_UBBT

Swordsman
Den skenbara åldern är just skenbar. Du ändrar aldrig din faktiska ålder. Andra alver kommer att tro att du är hundratals år äldre, men egentligen är det endast skenbart. Åldern går inte tillbaka efter en tid, men du kan kompensera genom att höja din Qadosh (dock så är alver sällan religiösa). Det står aldrig någonstans huruvida alver slår åldringsslag vid magisk åldring, men jag tolkar det som att du måste slå åldringsslag vid detta. Det är ungefär som att ett oförstörbart vapen endast är oförstörbart gentemot värdslig skada; magisk och helig skada är fortfarande skadligt.

Virvelmoln

Veteran
jag kör inte med den regeln, men gör man det så är det kroppen som åldras så många år. dvs den skenbara åldern.

den faktiska åldern är den du levat och kan inte påverkas av magi.

dvs om du fumlar med låt säga 5 filament och är 23 år så ser du plötsligt ut som en 28åring men har annars inte förändrats.

För att kroppen ska återhämta sig från denna magiska sjukdom så ska du vara avhållsam i ett år från alla former av magi. vilket kan få den roliga effekte på alver att om du ser ut att vara 20 år äldre än du är, sen avhåller du dig från magi i 20 år...

Geredan Thalama

Veteran
Som vi spelar så när du fummlar och misslyckas med ditt psyke slag så t.ex ob3t6 så förlorar du 3 quadosh och där med åldras du 3 gånger fortare per år, det enda som kan få magikern att fåigen dessa quadosh är att inte kasta magi på lika många år som du har -quadosh eller skaffar dig en religion för att hjälpa dig åter få heligheten.

Alver tar till sig religioner för att dom mår bra av det, och det finns många alver som änvänder av religioner för det hjälper dom mot innotvändhet och dyligt andra problem dom inte har svar till.

(Alver slår inga åldrings slag dom får + på förbannelsen.)

( kan inte säga exakt men det vore onekligen konstigt om en alv ändrade ngt utseende drag på 20-30 år efter puberteten men kanske får nog vara räkna om listan för förbannelsen om du spelar en äldre karaktär)

Dark Adonis

Veteran
Mmm ja min alv har ju bott bland människor ett tag och tagit till sig Allvetandets Brödrarskaps ideal så han är ju troende och har quadosh. Kronotropi är verkligen farligt att pyssla med alltså. Enda aspekten som get bestående men av ett fummel. Och eftersom man ser äldre ut av både quadosh förlust och kronotropiskt fummel så kan jag gissa på att jag kommer se tokgammal ut på nolltid ^^

Geredan Thalama

Veteran
okej.. men koronotropiskt fummel bör gå på den faktiska åldern villket vill säga att en alv inte slår åldringsslag förens dom är 341+ villket är första slaget(35) ( tabell R1-7 , Varje vinter när skenbar ålder skiftas ) och sedan för nästa steg som är 408+ (36+) alver har fortfarande inte lika jobbigt för kronotropiskt fummel som människor eller dvärgar, hadde en alv åldras 20 år i skenbarålder så är det som att åldras flera hundra generationer i gämnförelse med människornas så det låter orimligt att en alv åldras mera än en dvärg eller en människa så det lämpligaste är att höja den faktiska åldern för det är samma som en människa eller en dvärg.

jaja så vitt jag vet så vi spelar iaf inte att alver slår på åldrings tabellen för att dom har sin förbannelse som till och med gör karaktärerna ospelbara med tiden , men det är ju våra husregler, villket låter rimligt i mina öron.

Pendragon

Swashbuckler
Nepp. Den faktiska åldern, är just det, faktisk. Den ändras bara av att leva länge. Trist men sant, alver som klantar sin kronotropi får bita i det sura äpplet precis som alla andra, inklusive dvärgar och de som den övernaturliga förmågan odödlighet.

Sen kan man förstås husregla det hur man vill, men det är i mitt tycke lite trist om alver blir praktiskt taget immuna mot kronotropifummel medans alla andra drabbas. Bättre då att tona ner effekten överlag om man inte gillar den.

/Joel

duncan_UBBT

Swordsman
Pendragon har rätt. Den faktiska åldern används för att mäta när du föddes. Den kan aldrig ändras, lika lite som du kan ändra det datum du föddes i efterhand.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag kan dock förstå det märkliga i det. Problemet blir tydligast om vi delar upp slag på åldringstabellen i två moment: åldrande och förfall. Åldrande innebär att en person blir kronologiskt äldre. Förfall innebär att det psykobiotropiska fältet förstörs och personens attribut sänks. Åldrande är den huvudsakliga orsaken till förfall, även om takten detta sker i varierar mycket mellan raserna: människor går ett steg närmre förfallet varje år, medan alver tar avsevärt längre tid på sig.

För vanlig Qadoshförlust är det rimligt att bara se slagen på ålderstabellen som en komponent av förfall, inte åldrande. Den "skenbara ålder" som höjs är en abstraktion, anpassad efter mänskliga mått, och handlar inte om att tidens förlopp faktiskt ändras för kroppen -- det är helt andra faktorer som sliter sönder det psykobiotropiska fältet.

För kronotropi, däremot, sker en faktisk tidskompression, som om magikerns kropp hade genomlevt ett kalenderår på ett par sekunder. Alltså borde magikern drabbas av det som sker med kroppen på ett kalenderår, vilket skulle innebära hårdare konsekvenser för människor än för alver. Det skulle däremot innebära att alven får tre ålderssiffror: en faktisk ålder (år sedan födelse), en alvanpassad skenbar ålder (det vill säga den faktiska åldern plus förändringar från kronotropi) och en skenbar ålder för beräkningssyften (vilken man nu får genom att ta den alvanpassade skenbara åldern och titta i skenbar ålder-tabellen för alver). Huruvida denna form av inre konsekvens är värd sådant klydd är däremot en annan fråga.

Geredan Thalama

Veteran
Jag tycker det är rimligt att använda sig av en extra ålders omräkning till alver och dvärgar för att dom inte tar samma stryk av åldrandet som en människa som inte har en skenbar ålder utan bara en faktisk ålder.
Det är ju inte som att en människa klarar av åldrandet på samma sätt som en alv eller dvärg.

T.ex Det är orättvist att en alv skall åldras 200 år på ett par sekunder medans en människa bara åldras 20, så det är inte mera än rätt att båda åldras 20 år på samma sätt. 20 år är 20 år thats it.

duncan_UBBT

Swordsman
Du missförstår. Alven åldras inte 200 år på en sekund. De båda åldras 20. Det är bara det att andra alver antar att alven är 200 år äldre. Den skenbara åldern är det som används vid åldringsslag, och alven slipper normalt sätt det, så att tala om 'orättvist' är helt orelevant. Alvers skenbara ålder är alltid extremt mycket lägre än hos en jämnårig människa, så det blir inte orättvist om skillnaden jämnas ut. Dessutom passar inte 'orättvist' in alls i Eons värld då den inte strävar efter att vara totalt balanserad utan realistisk.

Geredan Thalama

Veteran
Alstså man kan inte räkna så för alver är mera resistent mot åldring än människor, därför dom bli äldre av förbannelsen som dvärgarna la på dom, annars hadde dom haft samma problem som en människa att dom börjar få åldringslagslag vid 35 års faktisk ålder , man åldras 20 kalender år inte direkta 20 år på den skenbara åldern det vore helt konstigt.

Man bör igentligen lägga det som T.ex: (18|27+20 = (47) (47 = 22) = inga slag )
Det tredje värdet är altså 27+20 = (47) som motsvarar 47 som är kalender år och 22 i skenbar ålder altså inte 38 i skenbar ålder som motsvara 584+ , inte 38/584+ år i utseende.

Läs detta och tänk efter hur konstigt det vore om en alv skulle se 557+ år äldre ut på ett fummel (20). Då skulle en människa ha dissiperat så mera realistikst än det jag nyss förklarat går det inte att få det.

För mig är din teori är för mig mattematiskt fel och är orealistisk hur man nu kan säga det när vi snackar om alver ^^.

/ Och med detta så är det jag har att säga sakt kommer inte att fortsätta denna diskution för så här Tolkar jag det.

Cybot

Mest spelbar
Det beror på hur man tänker.
Har en alv mer livskraft? Eller försvinner hans livskraft bara långsammare?

Jag tänker snarare alternativ 2. Och då funkar det hur bra som helst att ett fummel är 557 fölorade år.

Dessutom så är det regelmässigt korrekt.
20 riktiga år är ingenting för en alv, vilket skulle betyda att ett kronotropifummel var helt meningslöst för alver medans människor förlorar typ en fjärdedel av sin livstid om de fummlar riktigt hårt.

Gemstone

Swordsman
Ja, plus att man kan se det som att alvernas biotropiska fält skadas av de dissiperande kronotropiska filamenten och därmed blir svagare, vilket i spelet representeras som quadoshförlust och ökad skenbar ålder

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker din argumentation är övertygande; alver borde få sin -faktiska- ålder drabbad, och därför inte påverkas lika mycket av kronotropi-miscasts som människor.

Om man nu inte husreglat bort de där asfattiga okontrollerad dissipation-effekterna, that is.

- Ymir, har det

Poseur

Swashbuckler
Om man nu inte husreglat bort de där asfattiga okontrollerad dissipation-effekterna, that is.

- Ymir, har det
Jag kör själv med att improvisera vad som blir felet när någon dissiperar okontrollerat och det är olika 'hårt' beroende på magnituden.

Men vore riktigt intressant att höra om du har något mer på det här?
Hur ser du på okontrollerad dissipation?

/Poseur lite nyfiken

Ymir

Liten kantbaron
Jag har ingen konkret lösning på det, utan kör mer på liksom, case-by-case-basis. Traditionellt har jag skitit rätt hårt i magisystemet överhuvudtaget, men nu när jag för en gångs skull är -spelare- i en Eonkampanj, och magiker därtill, har jag börjat intressera mig för magisystemet i mycket högre grad än tidigare. Detta har gett upphov till...en hel del...intressanta ting i min spelgrupp, som vi nog tar och delar med oss av snart.

Som regelsystemet är skrivet är en magiker utsuddad ur existensen efter 16-20 okontrollerade dissipationer av ataxatropi. It stands to reason att det inte kan få fungera så, speciellt inte som ataxatropi dessvärre är den överlägset mest oumbärliga aspekten i spelet. Jag har aldrig riktigt gillat att okontrollerad dissipation = qadoshförlust överhuvudtaget, och tagit extremt lätt på det i mina kampanjer. Verklighetsabnorma förändringar är dock lite småkoolt, och de flesta av okontrollerad dissipation-effekterna likaså (kronotropin är ett anmärkningsvärt undantag), så jag skulle inte, om jag verkligen tog tag i att husregla magisystemet (och det har jag väl gjort nu på sistone, antar jag) vilja husregla bort okontrollerad dissipation helt, men typ...tona ned det, eller göra det mer slumpmässigt när man drabbas eller ej, eller något. Qadosh-förlusten måste tonas ned och sluta leda till att man åldras (för det suger), åldringsreglerna måste fixas öht (- i PSY vid 45...yeah right), och icke-existens måste vara mycket, mycket mindre sannolikt. Och viktigast av allt; qadosh som fenomen i spelvärden måste förklaras på ett tillfredställande sätt, och det har jag ännu inte sett någon riktigt göra.

Ett delmoment på spelgruppens väg att boosta och polera hela magisystemet är iaf div. metaeffekter, varav följande (delvis) löser qadoshförlust-problemet:

Mandala
Ikonotropi: 8, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

En mandala är en symbol, oftast bestående av komplexa koncentriska cirklar, som laddats med djupa metafysiska innebörder. En magiker i eller i omedelbar närhet till en aktiv mandala (cirka en meter) får ingen qadoshförlust av okontrollerad dissipation, kan agera på andeplanet med Schamanism utan att lämna sin egen kropp, och Magiförnimmelse och Andeförnimmelse blir Ob1T6 lättare. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).
Det kommer mera sen.

- Ymir, spelar Eon AS WE SPEAK :gremgrin: