Nekromanti Kropps besmyckning

PimPim

Veteran
Är lite undrande till hur folk besmyckar sig i Mundana.
Då menar jag främst med tatueringar, percingar och dyligt.
Finns det en kultur av detta eller är det något sjömän och brottslingar har.
Hur e det med tiraker, alver och dvärgar...........

Krille

Super Moderator
"Är lite undrande till hur folk besmyckar sig i Mundana. Då menar jag främst med tatueringar, percingar och dyligt."

Min egen högst personliga uppfattning: nej, det är fult. Möjligen tiraker, för de är redan så fula som de kan bli.

Mouja

Hero
Håller med...

... tiraker är fula :gremwink:

Nej, men det står i Tiraker boken att de kan ha "kropps besmyckningar" och dylikt.
Annat så är det väl någon ädling som har en ring i örat eller två, annars så vet jag inte.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Primitiva stamkulturer & fina adelsdamer ?

Adelsdamer i vissa "europeiska" kulturer (Soldarn och främst Consaber) torde ha örhängen, kanske inte nödvändigtvis inslagna med hål i örat, men åtminstone fastsatta på ett eller annat sätt.
Alla Cirefalier har ett öronsmycke för att påvisa deras familjetillhörighet. Det är ett socialt måste för Cirefalier så vitt jag har förstått det.

Primitiva stamkulturer kan det väl tänkas att dom har gått om tatueringar och kanske lite annan kroppsbesmyckning. Men jag tror personligen att tatueringar är relativt ovanligt i dom civiliserade kulturerna och ses på som någonting fult att man vågar besudla sin kropp. Daak-kyrkan är säkerligen emot det, med motiveringan att det är att skända Daaks avbild.

Jag kan tänka mig att tiraker låter sig tatueras av sin schaman som en slags mandomsrit (det gör trots allt jävelont att bli tatuerad, särskilt om inte har mer avancerade tatueringshjälpmedel än motsvarande en vass trägaffel). troligtvis vanligast hos Frakk. Piercingar (vad heter det på svenska egentligen :gremconfused: ) är troligtvis ovanligt hos stridande tiraker för att det är så himla opraktiskt. Jag menar, hur kul är det att han en näsring när din motståndare, Ekkim den store med STY 24 tar tag i den och rycker ? Nej, piercings tror jag är någonting som man lämnar till slavarna och honorna. (mmm söta Gûrd-flickor med piercings... :gremsmirk: ).

Dvärgar tror jag tycker att varken piercings eller tatueringar är särskilt funktionsdugliga, och är således ingenting för dom.
Alver vet jag inte riktigt hur dom resonerar, det känns på något vis... fel med tatuerade och piercade alver. Möjligen med undantag för Henéa som kanske tatuerar sig i något enstaka fall. Fast då tappar man ju nöjet med att måla sig.

Annars tror jag mestadels att det som gäller som norm är vanliga smycken. Alltså halsband, armbad, medaljonger, hårband, hårklämmor, snygga kläder m.m. (eller en psykotropisk 'förföra' effekt kan också få en person att se väldigt bra ut :gremwink: )

/Naug, lätt piercingsfetischist.

Duddmannen

Hero
Kroppsbesmyckning!

Det är i grunden högst individuellt. Det är troligtvis vanligare i primitiva kulturer, men det betyder inte att det inte finns bland civiliserade kulturer också.

Tatueringar och örhängen är väl de klassiska pirat-attributen, så sjöfarande av alla raser kan nog tänkas besitta sådana. Örhängen av det dyrare slaget kan nog också återfinnas bland äventyrliga ädlingar av de flesta raser och båda könen, de som vill visa en lite "farlig" sida. Annan typ av piercing är nog mest förbehållet de våldsammare individerna i kulturer där de visar mod att utstå smärta av olika slag. Ärr-tatueringar hör hit också. Jag skulle nog säga att det uteslutande rör sig om frakk-tiraker (ja frakk-gûrder och frakk-trukher också, förstås) som sysslar med detta.

Sedan kan man ju i och för sig tycka att det vore coolt att ge sin favoritkaraktär en "ny look" och därför tjoffa in ett par ringar i näsa och läpp, låta tatuera "Daak Rulez" på ryggen och en karta över Jargien på bröstet, raka av sig håret på huvudet förutom en smal kam som man färgar grön och spretar till med björnfett samt till sist byta ut sin rustning till svart nitläder och kängor.

/Duddmannen

Piercing e coolt (på andra)
:gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jargiska gothare ? [ot]

"Sedan kan man ju i och för sig tycka att det vore coolt att ge sin favoritkaraktär en "ny look" och därför tjoffa in ett par ringar i näsa och läpp, låta tatuera "Daak Rulez" på ryggen och en karta över Jargien på bröstet, raka av sig håret på huvudet förutom en smal kam som man färgar grön och spretar till med björnfett samt till sist byta ut sin rustning till svart nitläder och kängor."

Hihi.

Glöm inte en idolbild av Kejsar Jargus III och aboraten som håller hand och pussas i månskenet, intatuerad på ena axeln.

/Naug

PimPim

Veteran
Re: Primitiva stamkulturer & fina adelsdamer ?

Då var det som jag trodde.....
Men det är alltid kul att höra andras åsikter om det.
Tycker dock att Krille är lite trångsynt i sitt sätt att se på det hela. Jag kan lätt se en söt liten Missel flicka med pircade bröstvårtor :gremgrin: eller en henéa alv med typ mauri tatureringar i ansiktet men det är ju jag det..........

Kan kanske tänkas att man tatuerar folk i "finare" länder som ett bevis på att dom e skyldiga till ett brott
som dom gjorde i Frankrike där mördare och förrädare tatureades med en kungslilja på höger axel.........

Krille

Super Moderator
Re: Primitiva stamkulturer & fina adelsdamer ?

"Tycker dock att Krille är lite trångsynt i sitt sätt att se på det hela."

Måhända. Fast jag vet i alla fall vad jag vill.

"Jag kan lätt se en söt liten Missel flicka med pircade bröstvårtor eller en henéa alv med typ mauri tatureringar i ansiktet men det är ju jag det.........."

...jupp, det är du det. Det är definitivt inte jag. :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det finns gränser =D

"Jag kan lätt se en söt liten Missel flicka med pircade bröstvårtor"

:gremshocked: Det finns gränser, till och med för mig

Nej, misslor är för oskyldiga barnaktiga i mitt tycke för att ha piercings tycker jag. Dessutom så går det inte ihop med deras kultur. Söta Gûrd-flickor däremot, så börjar vi snacka :gremgrin:

/Naug, tycker att söta misslor ska vara söta misslor, och sexiga Gûrder ska vara sexiga Gûrder.

Drakvrede

Swordsman
Yeah, baby!

Jag kan lätt se en söt liten Missel flicka med pircade bröstvårtor
Absolut! Och varför inte en peircing i tungan, läppen och ögonbrynen? Släng sen på ett massa tatueringar, läderbyxor, en piska och en kraggbarbar i ett koppel så har du en riktigt ball missla! :gremwink: Den här gulligheten tror jag bara är en front! Egentligen älskar alla misslor S&M, lack och läder, tatueringar, peircing och sånt...
:gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tirakerna

Jag föreställer mig att tirakerna hör till de mest utsmyckade med tatueringar (gärna med symbolisk och religiös innebörd. Bäraren kanske har hela sin levnadshistoria intatuerad på kroppen.), piercingar och olika smycken. Krigsmålningar och liknande kanske förekommer ibland de mer primitiva kulturerna, men i övrigt så är det nog andra utsmyckningar som gäller. Jag kan mycket väl tänka mig att adelskvinnor lägger ner mycket energi och pengar på att ha rätt frisyrer och smycken.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nej, du tänker på gûrder juh !

"Absolut! Och varför inte en peircing i tungan, läppen och ögonbrynen? Släng sen på ett massa tatueringar, läderbyxor, en piska och en kraggbarbar i ett koppel så har du en riktigt ball missla! Den här gulligheten tror jag bara är en front! Egentligen älskar alla misslor S&M, lack och läder, tatueringar, peircing och sånt..."

Nej nej nej! Du blandar ihop dom med dom söta sadomasochistiska gûrderna juh ! :gremblush:

/Naug

Drakvrede

Swordsman
Inte alls...

Nej nej nej! Du blandar ihop dom med dom söta sadomasochistiska gûrderna juh !
Nix, gurderna (hur f-n får man dit juxet över u:et?) är bara misslorwannabies, eftersom dom upptäckt misslornas sanna natur, och det e därför dom ogillar varandra. Gurderna kan nämligen aldrig bli så perversa, nihilistiska och depraverade som misslor egentligen är...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Inte alls...

"Gurderna kan nämligen aldrig bli så perversa, nihilistiska och depraverade som misslor egentligen är..."

Aha, är jag lurad? Är misslorna egentligen riktiga die-hard BDSM:are i smyg?

Fast gûrderna har ju vissa anatomiska fördelar. Klorna kan t.ex. med fördel användas i SM-lekar. Dessutom så är ju faktiskt misslorna så urbota söta så att man kan ju inte dra sig att skada dom :gremblush:

/Naug, inte helt övertygad

Ymir

Liten kantbaron
Re: Slavtatueringar med mera

Jag skulle säga att tatueringar främst förekommer i primitiva människokulturer, och piercing främst i Västlanden, samt i faliernas släktringar. Utanför dessa kulturer skulle jag tro att det är ganska ovanligt. Brännmärkning utgör ett straff på många håll, men det är ju knappast avsett för kroppsutsmyckning. I Jargien och bortom i österled är håltagning sällan förekommande - har man smycken i öronen hängs de upp med clips eller dyl, och olika former av halsband, hårspännen, armband, ringar och kedjor är vanligare hos fina damer och herrar. I mångt och mycket utgör svärdet en viktig utsmyckning för de senare.

I Västlanden har man i min kampanjvärld för vana att tatuera lyxslavar i ansiktet med deras ägares bomärke - oftast ett vackert mönster, för att det ska se tilltalande ut. (Shie hade en blå blomma över kinden och tinningen). Detta förutsätter ju att man inte säljer slaven vidare, eftersom tatueringen inte kan tas bort, men så pass dyra slavar, ofta alver, tenderar man ändå att behålla hela livet. Genom tatueringens mönster kan slaven identifieras om hon skulle rymma, och föras tillbaka till sin ägare. Ett praktiskt, om än grymt, system.

Västlanden är också det område där piercing - främst öronen - är vanligast. Vad vore en exotisk danserska utan lite guldskrot?

- Ymir, föreställer sig hur gulligt örhängen skulle vara i ett par alvöron

Drakvrede

Swordsman

Aha, är jag lurad? Är misslorna egentligen riktiga die-hard BDSM:are i smyg?
Precis... :gremwink:

Dessutom så är ju faktiskt misslorna så urbota söta så att man kan ju inte dra sig att skada dom
Jupp, och det e ju därför dom e såna sadister, för dom vet att deras gullighet låter dem komma undan med vad som helst! Och det har dom vetat länge nu, så dom har hunnit utveckla en ytterst raffinerat och obehaglig smak för... ska vi kalla det "smärtfulla lekar"...

Juxet... (ot)

"gurderna (hur f-n får man dit juxet över u:et?)"

Håll inne shift och klicka på knappen höger om å. Välj sedan bokstav.

Mvh Victor Palm...

...Som är så vis så att till och med drakar söker visdom av honom :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Brännmärkning av slavar.

Tror du inte att brännmärkning är både enklare, billigare och smidigare ?
Men annars låter det som man inte orkar tatuera in stiliserade familjemönster på varenda slav man får in i hushållet eller på sina åkrar eller vart dom nu arbetar

Men visst, om man har någon slags favoritslav som är till för estetiska skäl så kanske man vill lägga ner tid på en tatuering. :gremwink:

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Jupp, och det e ju därför dom e såna sadister, för dom vet att deras gullighet låter dem komma undan med vad som helst! Och det har dom vetat länge nu, så dom har hunnit utveckla en ytterst raffinerat och obehaglig smak för... ska vi kalla det "smärtfulla lekar"... "

Vi talar alltså om hemlighetsfulla oppertunistiska sadistmisslor. :gremsmile:
Jisses, undra vad Krille har och säga om det här. Asch, han skakar nog mest på huvet :gremwink:

/Naug