Primitiva stamkulturer & fina adelsdamer ?
Adelsdamer i vissa "europeiska" kulturer (Soldarn och främst Consaber) torde ha örhängen, kanske inte nödvändigtvis inslagna med hål i örat, men åtminstone fastsatta på ett eller annat sätt.
Alla Cirefalier har ett öronsmycke för att påvisa deras familjetillhörighet. Det är ett socialt måste för Cirefalier så vitt jag har förstått det.
Primitiva stamkulturer kan det väl tänkas att dom har gått om tatueringar och kanske lite annan kroppsbesmyckning. Men jag tror personligen att tatueringar är relativt ovanligt i dom civiliserade kulturerna och ses på som någonting fult att man vågar besudla sin kropp. Daak-kyrkan är säkerligen emot det, med motiveringan att det är att skända Daaks avbild.
Jag kan tänka mig att tiraker låter sig tatueras av sin schaman som en slags mandomsrit (det gör trots allt jävelont att bli tatuerad, särskilt om inte har mer avancerade tatueringshjälpmedel än motsvarande en vass trägaffel). troligtvis vanligast hos Frakk. Piercingar (vad heter det på svenska egentligen
) är troligtvis ovanligt hos stridande tiraker för att det är så himla opraktiskt. Jag menar, hur kul är det att han en näsring när din motståndare, Ekkim den store med STY 24 tar tag i den och rycker ? Nej, piercings tror jag är någonting som man lämnar till slavarna och honorna. (mmm söta Gûrd-flickor med piercings...
).
Dvärgar tror jag tycker att varken piercings eller tatueringar är särskilt
funktionsdugliga, och är således ingenting för dom.
Alver vet jag inte riktigt hur dom resonerar, det känns på något vis... fel med tatuerade och piercade alver. Möjligen med undantag för Henéa som kanske tatuerar sig i något enstaka fall. Fast då tappar man ju nöjet med att måla sig.
Annars tror jag mestadels att det som gäller som norm är vanliga smycken. Alltså halsband, armbad, medaljonger, hårband, hårklämmor, snygga kläder m.m. (eller en psykotropisk 'förföra' effekt kan också få en person att se väldigt bra ut
)
/Naug, lätt piercingsfetischist.