Jag föredrar ofta en kritiskskada tabell. Om man slår mot den eller hur den används kan variera från system till system.
I fallet om händer så tycker jag det vore utmärkt att ha händer som träff så en ovan nämnd tabell. Detta med tanke på att alla männsikor jag känner håller vapen eller andra tillhyggen i händerna, och när dessa är oskadliggjorda så är du det också, praktiskt taget (jag vill inte höra något om
den svarta riddaren från monty python). Det ger alltså i mina ögon alltid regelmässiga konsekvenser och mer drastiska konsekvenser i fiktionen (istället för den vanliga "du blöder lite mer" träffen) när man blir träffad där.
Givetvis går det att vara flexibel men jag brukar föredra att man tex slår ett slag på en sådan här tabell när man tagit en viss mängd skada, istället för vissa träffområden.
Men nu ska jag inte övertala dig till att ge upp din idé. Nej, det går att ha mycket roligt med träffområden också, men det kan vara svårt, och ibland kännas som att man börjar i fel ände av ett problem, och ibland känns de som de är där bara för att det inte ska vara för simpelt.
Ett förslag vore att göra träffområdena större tex:
Huvud
Armar
Bål
Mage
Ben
Och sedan göra så att det går att få kritiska/kripplande träffar. Tex om man gör max skada på ett hugg, eller gjort en viss mängd skada totalt i kroppsdelen, och dessa träffar kan leda till en mängd olika utgångar, där bla "träffa en fot" finns med (då på listan över konsekvenser över kritiska/kripplande träffar på ben), vilket bör leda konsekvenser så som att ens motståndare faller eller sådant. Detta ger fördelar så som att det är lättare att i fiktionen se resultatet av ens handlingar, åtminstone för mig.
Sedan så tycker jag att det är lite onödigt att skilja på höger och vänster på armar och ben, om man använder mitt förslag med kritiska träffar så kan det vara svårare tex att få en avväpnande träff på den arm som håller i ett svärd, gentemot den som håller i en sköld. Detta är kanske orealistiskt men det går att modifiera för att gå det resultat som du som spelskapare önskar. Jag menar bara att det sällan är relevant om det är höger eller vänster arm/ben du träffar förens den blir mer allvarligt skadad, så att det ger regelmässiga konsekvenser av att du blöder.