Nekromanti Krossa SDU!

Simon

Swashbuckler
Inga våldsamheter, tack.

flurtis said:
Vad vill du egentligen, att leka "skrika högst" på ett rollspelsforum lär knappast hindra SDU att komma till makten. Du verkar vara en energisk kille, varför tar du inte en öl ute på stan, går med i AFA och går ut och bonkar skiten ur nazzarna?
Och...

flurtis said:
För vad är det man brukar säga, lika bär leka bäst?
...är inte okej i min bok, i det här sammanhanget. Oavsett allvar eller bristen på allvar här så vill jag vara noggrann och markera det. Utifrån följande:

Reglerna said:
Regel 3: Respektera lagen. Posta inget som är olagligt enligt svensk lag och uppmuntra heller ingen annan att bryta mot svensk lag.
och...
Reglerna said:
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
Tack.

afrosvensken

Veteran
Re: Ingen hobbymoderering, tack.

flurtis said:
Ni skriver för mycket och ointressant.. Men det är konsessus asså alla svenskar måste lugna ner sig och inte rösta på sd rasisterna!! Vi invandrare är här för att stanna!
?? Och vilka intressant och givande argument har du kommit med :gremwhistle:?

Vad vill du egentligen, att leka "skrika högst" på ett rollspelsforum lär knappast hindra SDU att komma till makten. Du verkar vara en energisk kille, varför tar du inte en öl ute på stan, går med i AFA och går ut och bonkar skiten ur nazzarna? För vad är det man brukar säga, lika bär leka bäst?

//Flurtis
Hellre AFA dom vill att alla ska leva tillsammans sida vid sida oavsett hudfärg medans SD vill göra nazistiska grejer.

Storuggla

Champion
Först och främst att det bra att du engagerar dig, det är det andra steget (det första steget är självklart att se att något är fel). Dock är jag inte säker på att du når så många genom att skriva just här. Jag är ganska säker p åatt du når fler om du också skriver på www.sverok.se och www.rpglab.net så att fler får läsa vad du har att säga. På så vis kan du påverka mer.

Men nu till min enda kritik: du säger att du är mot SD, men vad innebär det? SD är nämligen inte sjukdomen, det är bara symtomet som pekar på något allvarligare. Om vi skulle förbjuda SD elel rom de helt plötsligt lade av i morgon så skulle det inte ta lång tid alls innan något annat dök upp, med precis samma mål och medlemmar som SD. Fast med ett annat namn, självklart. Att förbjuda SD skulle bara bekämpa sjukdomens symtom och inte roten till det onda och därför vara menlöst. Angrip roten av problemet och symptomen försvinner! Alltså är det av största vikt att vi alla identifierar de runt om oss som kan tänkas vara medlemmar av synarkistinternationalen och ordnar med ett register så att vi kan börja planera nästa steg mot en bättre framtid.

Storuggla, tecknen fanns där förut

Pom

Swashbuckler
Så länge de enligt lag har rätt till pengar skall de självklart ha pengar. Jag vill verkligen inte att tjänstemän skall hålla på och bryta mot lagen när de känner för det. Det finns massor av lagar som kan behöva ändras, men det finns ett trist, långsamt och ganska rättssäkert sätt att ändra på lagar.

SD lever rätt mycket på sin martyrstatus. Alla etablerade partier sägs strunta i folkviljan medvetet, bara SD representerar vad vanligt folk tycker. Så gör ett klassiskt missnöjesparti och det har funkat förr i Sverige och i andra länder. Jag tycker inte vi som ogillar SD skall ge dem den chansen.

afrosvensken

Veteran
Arfert said:
Förstår inte vart du vill komma med.. "låta nazister leva"? Ska vi införa dödsstraff för olämpliga åsikter så blir VI inte bättre än nazisterna under 30-40-talet. Hoppas det inte var det du menade.
ja menar leva och må bra fattar du väl...

Rising

Vila i frid
Vad tycker ni om detta?
Det man kan säga om det här är väl "så här blir det när lagar skrivs av folk som inte har spelat spel".

När man spelar spel lär man sig nämligen hur incitamentsstrukturer fungerar, och så inser man att det inte räcker med att ha en viss typ av avsikter för att man skall kunna belöna det beteende man föreställt sig.

Jag har inget emot att SDU har samma rätt till ungdomsstöd som andra ungdomsförbund (även om det förstås skulle vara sorgligt och få mig att tappa tilltro till ungdomen), men med dumma regler för att avgöra vilka förbund som faktiskt har ungdomarnas stöd, så belönar man inte rätt beteende: Istället för att se vilka förbund som faktiskt lyckas med att engagera ungdomar, så ser man vilka som kommer på kostnadseffektiva och enkla sätt att skaffa sig tusen namn på en lista.

Den där sortens incitamentsstrukturer är kännetecknande för regler i dåliga spel, och lagar fungerar på samma sätt som spelregler: De uppmuntrar vissa beteenden.

Som sagt; så här går det när lagar skrivs av folk som inte designat några spel. Så vad kan man göra nu? Svar: Inget. Det vore inte demokratiskt att ändra lagen bara för att djävlas med SDU, vad vi än tycker om dem. Men jag hoppas att man ändrar lagen. Tills dess får vi betala priset, för att vi inte haft tillräckligt med spelmakare i beslutsfattande positioner.

/Riz - fick in en spelvinkling på diskussionen.

Pom

Swashbuckler

afrosvensken said:
Hellre AFA dom vill att alla ska leva tillsammans sida vid sida oavsett hudfärg medans SD vill göra nazistiska grejer.
Var försiktigare med vad du anklagar organisationer för. SD är främlingsfientligt, men inte uttalat rasistiskt i den meningen att de hävdar att mänskligheten kan delas in i raser av olika kvalitet. Och att säga att de vill göra nazistiska grejer blir bara konstigt.

Att jag gnäller på de här formuleringarna har ingenting med språklig korrekthet att göra. Det handlar återigen om martyrskapet. Få inte folk att tycka synd om SD genom att beskylla dem för uppenbart vansinniga saker. Ge dig på vad de faktiskt säger och gör istället.

afrosvensken

Veteran

Pom said:
Var försikigare med vad du anklagar organisationer för. SD är främlingsfientligt, men inte uttalat rasistiskt i den meningen att de hävdar att mänskligheten kan delas in i raser av olika kvalitet. Och att säga att de vill göra nazistiska grejer blir bara konstigt.

Att jag gnäller på de här formuleringarna har ingenting med språklig korrekthet att göra. Det handlar återigen om martyrskapet. Få inte folk att tycka synd om SD genom att beskylla dem för uppenbart vansinniga saker. Ge dig på vad de faktiskt säger och gör istället.
men du fattar ju inte
främlingsfientlighet=RASISM... det är ju klart redan och alla fattar det, utom du.

Pom

Swashbuckler

afrosvensken said:
Pom said:
Var försikigare med vad du anklagar organisationer för. SD är främlingsfientligt, men inte uttalat rasistiskt i den meningen att de hävdar att mänskligheten kan delas in i raser av olika kvalitet. Och att säga att de vill göra nazistiska grejer blir bara konstigt.

men du fattar ju inte
främlingsfientlighet=RASISM... det är ju klart redan och alla fattar det, utom du.
Främlingsfientlighet = alla som kommer någon annanstans ifrån är dåliga.

Rasism = vissa folkgrupper är dåliga ( egentligen: det finns olika människoraser och vissa av dem är sämre av genetiska skäl).

Jag skall utveckla varför jag tror det är viktigt för dig att skilja på begreppen när du diskuterar saken med andra människor:

Det finns nog en och annan äkta rasist i SD. Men det verkar finnas en hel del som är uppenbart främlingsfientliga (även om de själva inte skulle kalla sig det) men ändå inte är rasister. Om man då kallar sådana människor för rasister kan de komma dragande med en ordbok, peka på vad "rasist" betyder och fullt sanningsenligt säga att det inte stämmer. Då kommer vissa att tycka synd om dem för att de anklagas felaktigt och vissa kommer att tycka att dem som anklagar antingen ljuger eller inte förstår vad de talar om.

Ta till dig det här när du har lugnat ner dig och tänk på det i fortsättningen, så slipper du ge dina motståndare gratispoäng.

Edit: För sent. Nu har du råkat ut för exakt detta i en tråd på Sveroks forum. En påläst SD-sympatisör mosar dina åsikter eftersom du blandar ihop olika saker. :gremsuck:

Eggnot

Veteran

afrosvensken said:
men du fattar ju inte
Nej, det är det inte. Du kanske tycker det är ovidkommande men skillnaden finns där absolut. Rasism handlar om att säga att någon är mindre värd på grund av hudfärg/etnisk tillhörighet. Främlingsfientlighet handlar om ett avståndstagande visavi någon från en annan grupp men det behöver absolut inte handla om hudfärg. Om något visar omvärlden att främlingsfientlighet kan vara som starkast när de som hatar varandra är nära spegelbilder i allt utom något litet som är helt annat än etnisk tillhörighet. Främlingsfientlighet är inte långt ifrån grundläggande djuriskt beteende (gruppbildning, flockens överlevnad etc) medan rasism är ett medvetet uttalande/val.

Sammanblandningen av olika saker är något som absolut inte främjar diskussioner kring invandring. Allra minst när det kommer till diskussioner kring invandrarpolitik. System och byråkrati kan vara helt åtskiljt från individer och grupper som kommer hit och åsikterna kring dem. Debatten förvandlas däremot lätt till pajkastning där alla som ser något som helst fel i hur saker och ting sköts kallas för rasister eller att alla som stödjer det nuvarande systemet är välvilligt inställda till den konstlade uppfattningen ”mångkulturellt”. Verkligheten kan vara precis den omvända (en rasist kan argumentera för att alla utom en viss folkgrupp skall få invandra obehindrat lika gärna som att en rasist kan säga nej till alla).

Jag vet inte om du inte vill förstå eller kan förstå skillnaden mellan vad som skrivs i inlägg ovan men antingen är du bara ute efter att trolla/flame baita eller så är du precis lika inskränkt och odemokratisk som dem du säger dig ogilla.

Simon

Swashbuckler
Afrosvensken avstängd

Afrosvensken har blivit avstängd. Att starta ett konto och enbart använda det för att driva kampanj betraktas som spamming. Vi har försökt flera gånger att få kontakt med användaren för att höra om hon/han haft något annat intresse i sajten, men hon/han har inte svarat fastän hon/han varit inloggad och postat.

Vill afrosvensken komma tillbaka i ett annat syfte så är hon/han välkommen att höra av sig till redaktionen så ser vi vad vi kan göra.

Regler vi stödjer oss på är:

Reglerna said:
Regel 0: Redaktörer och moderatorer bestämmer. Deras ord är lag.

Regel 1: Användare kan få en tillsägelse eller en tillfällig eller permanent avstängning efter moderatorernas gottfinnande. Självklart ska moderatorerna inte tillämpa dessa åtgärder lättvindigt. Håll dig till reglerna så behöver de inte tillämpas alls.

Regel 6: Respektera vår tid. Vi har ett köp- och säljforum. Posta inte köp- eller sälj-inlägg i andra forum. Spamma inte på forumen. Spamma inte användare via privata meddelanden.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Läs hela reglerna här.