Nekromanti Krossvapen = Blödning....

MovinGalt

Warrior
Krossvapen ger blödning, iaf lite på vissa extraskador (menar skadetabellerna man får med SL-skärmen) Det blöder därför att man slitit av eller fått hål på ådrår som löper vid det utsatta stället. Om man använder stick- eller huggvapen (eller liknande) så skär de hål på huden också, vilket resulterar i att blodet rinner "ut". Men, krossvapen gör väl inte "hål" på huden..?..De är väl mer så att man får ett blåmärke(det blöder under huden)

Frågan är då: Det borde väl inte gå att stoppa BT som kommer från skador som tillfogats med krossvapen, iaf inte stoppa dem som man gör med knivsnitt och så?
Man kan ju inte direkt bränna ihop såret, eftersom man då måste skära hål på huden (vilket man kanske gör?), och surra bandage runt tycker jag verkar lite meningslöst..Och en häftklämma...grattis...de läker ju av sig själv efter ett tag...
Men om det redan finns ett "hål" ut ur kroppen (Nej, inte den utgången! :gremwink:) som blodet kan forsa ut genom, exempelvis en skör näsa, eller mun och så borde det gå att stoppa..lite komplicerat, men...

Men reglerna kanske syftar på att man blöder "ut" genom huden... fast , det låter otroligt underligt i mina öron. :gremwink:

DAKRilla

Hero
Jag skulle gissa att det bara är till viss grad som huden inte går sönder av krosskador, och det är då blåmärken uppstår. Det är även då som man inte får någon blödningstakt eftersom blödningen är så liten att den inte är definierbar med Neotechs regler. Men om krosskadadan däremot ger BT så har huden även slagits upp av den stora kraften, fast även med en betydligt större blödning än de tidigare nämnda blåmärkena hade, även har på grund av den stora kraften.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, fast det låter rimligt att krossvapen slår hål på huden i vissa fall, om inte extraskadan säger "inre blödning". Så det får bli min tolkning.

Jag undrar däremot en sak som jag har frågat en miljard gånger (minst!) här på forumet men aldrig fått något svar som jag kan utröna något ur - får man infektioner av krosskador?

MovinGalt

Warrior
Det borde man..

inte få, eftersom jag fortfarande tycker att krossvapen inte slår hål på huden!
Och om man då blir slagen av ett baseballträ som någon har uträttat sina behov på så blir man ju bara lite "smutsig" på skjortärmen..så det så!

Scream112

Veteran
Re: Det borde man..

jag kan lätt med ett basebollträ slå dig så att du börjar blöda på fler ställen än i näsan... men det finns andra vapen som kan klassas som krossvapen... orkar inte se efter vad som står i offensiv men det förekommer säkert gäng som slåss med vapen som har sina små "spikar" här o var och därav bifogar ett par blödningar också...

så ser jag det... ring mig så testar vi baseballträ-teorin :gremgrin:

MovinGalt

Warrior

Men om man har "spikar" på vapnen gör de inte "krosskada längre utan mer "stickskada". Och det räknas som huggskada i Neotech..iaf enligt mig.

Modifiering av vapen borde inte räknas, om man cementerar in bladet på ett svärd i 20 kg betong, gör den fortfarande huggskada då? Nej...

Jag kan fortfarande inte tänka mig ett scenaria där någon blir slagen av en batong, och ligger blödande på gatan...Däremot om han bryter något (revben, armben, smalben) som skär ut ur huden så tror jag minsann att det blöder...

så ser jag det... ring mig så testar vi baseballträ-teorin

Jag har högre TO än vad du har, :gremtongue:, plus att jag har 18 i Kasta så du får smaka tegelsten innan du ens kommer nära!

DAKRilla

Hero

"Jag kan fortfarande inte tänka mig ett scenaria där någon blir slagen av en batong, och ligger blödande på gatan..."

Inte? Jag kan säga dej att t.ex. ett batongslag mot skallen tämligen ofta kan resultera i att man börjar blöda där. Du kan även jämföra med om man ramlar på en plan yta: Även om golvets yta är helt utan vassa kanter eller liknande så kan huden för det slitas upp.

Föresten så gör din tegelsten krosskada, och jag kan garantera att då du kastar den på Scream112 så lär den orsaka en skada där huden har slitits upp.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Jag kan fortfarande inte tänka mig ett scenaria där någon blir slagen av en batong, och ligger blödande på gatan..."

Har du inte sett Brott & Straff? Där ligger minsann den där kärringen och blöder en stoooooor pöl blod av två slag med yxans "baksida"...

Nej men allvarligt, förutom att Brott & Straff verkar exceptionellt hård och läsvärd, så kan huden lätt spricka av krossande skador. Trust me, jag har klantat mig en massa i mina dar :gremcool: - och jag är stolt över det! Alla har inte lika bra motorik som det där fåret som står och hoppar där till vänster, som hoppar och hoppar utan att någonsin ramla och slå sig... nej, just det... tänk för att det finns KLANTSKALLAR här i världen också *fradgar floder*, fast aldrig du har klantat dig! Öhrm... var var jag nu innan jag fick ett våldsamt schizofrent utbrott? Just ja... nej men allvarligt, men kan börja blöda av krossande skador.

En inre blödning är just en inre blödning, och det finns som specifik extraskada har jag för mig. *håller med DAKRilla*

MovinGalt

Warrior

...t.ex. ett batongslag mot skallen...

Det räknade jag till att man bryter något, men jag får väl köra lite mer detaljerat då!

Jag kan, som tidigare sagt, förstå att man börjar blöda om ben i kroppen skär hål på huden. Slår du någon i huvudet, så börjar det bara blöda om skallen spricker eller om det går hål i kraniumet. Annars blir det ett "trä mot trä ljud" och killen håller sig för skallen. Spricker dock skallen så kommer det med stor sannolikhet att börja blöda.
Likadant om man t.ex. slår av armen på någon så att benpipan sticker ut, då blöder det också.

Du kan även jämföra med om man ramlar på en plan yta: Även om golvets yta är helt utan vassa kanter eller liknande
så kan huden för det slitas upp.'

Allting har friktion, likaså en plan yta. Ramlar du kommer skinnet att skrapas bort mot golvet, och det ser jag inte direkt som krosskada. Grus har mer friktion än is (mer hud kommer att försvinna) .Hoppar du däremot rätt upp i luften och lägger dig rak lång och låter dig falla rätt ner i golvet, då blir det krosskada. Och, om du faller från tillärckligt högt uppifrån, kommer benen i kroppen att krossas, och göra hål på huden. Är du ännu högre upp så blir du pizza, men det tar jag inte upp här :gremwink:.

Det sista fattade jag inte, men jag har "spikar" på min tegelsten så det så!

DAKRilla

Hero

"Det räknade jag till att man bryter något, men jag får väl köra lite mer detaljerat då!"

Skallen behöver inte slås upp för att man ska blöda där. Det finns en t.ex. hårbotten samt dess hårsäckar att försörja med blod. Denna vävnad kan lätt "slitas" bort med en krossande skada. Så, då du slår och enbar få ett "trä mot trä ljud" så har du inte slagit tillräckligt hårt.

"Allting har friktion, likaså en plan yta."

Och likaså det krossande vapnet. Faktiskt.

"Hoppar du däremot rätt upp i luften och lägger dig rak lång och låter dig falla rätt ner i golvet, då blir det krosskada."

Precis. Skillnaden jämtemot krossvapnet är att bl.a. kraften delas ut på en mycket större yta. Alltså, den kraft som "krossar" ditt huvud vid kollisionen med marken är bra mycket mindre än den som ett baseballträ ger.

Carniel

Veteran

Allting har friktion, likaså en plan yta. Ramlar du kommer skinnet att skrapas bort mot golvet, och det ser jag inte direkt som krosskada.

Någonsin sett på proffsboxning? Dom pucklar på varandra med handsförsedda knytnävar och trots det så börjar någon av dom allt som oftast blöda från ögonbrynet eller vafansomhelst. Och vad jag vet så brukar dom inte ha vassa saker på handskarna.

Och appropå annan krosskada så HAR dom flesta trubbiga föremål (läs: ondskefulla saker som ger dig krosskada) en hel del vassa kanter som tänker slita upp huden och orsaka blödning oavsett om skiten knäcker ben eller inte.

MovinGalt

Warrior

I huvudet kanske man börjar blöda lättare, det håller jag med om.

Men i benet exempelvis, hur får man ett Köttsår där?
Och dessutom, i något Inlägg längre ner här gick jag och några andra igenom hur mkt 1 i BT var respektive 1 S. Näsblod var inte i närheten av 1 BT, så för att få 2 BT i benet av att bli, exempelvis slagen på låret, är ganska rejält med blödning. Eller i magen? (har för mig att någon har sagt att man inte kan få blåmärken i magen, men det kan var båg oxå :gremgrin:)

Ansiktet och huvudet, kanske skrevet också, är specialfall enligt mig. Kanske fingrarna + tårna då också om jag tänker efter.

ripperdoc

Myrmidon

De flesta krossvapen orsakar en friktion mot huden, så de flesta krossvapen ger blödning. Att en del av den blödningen sker främst innanför huden är inget som man kan begära att regelsystemet skall tas upp. Det finns långt värre brister i "realismen" i sådana fall.

/RipperDoc

DAKRilla

Hero

"Men i benet exempelvis, hur får man ett Köttsår där?"

Genom att ta ett krossvapen, t.ex. en hammare, och dänga in den överjävligt hårt (det ska ju bli en extraskada faktiskt) och vipps så kommer hammaren att ha gått in en bit i benets fläsk/muskler, den har alltså fläkt upp en bit kött. Detta sår skulle orsaka 2 i BT, som du talar om senare. Det samma gäller för fläsket/musklerna i magen, så när som på att det blir mer blödning där istället.

DAKRilla

Hero

"Att en del av den blödningen sker främst innanför huden är inget som man kan begära att regelsystemet skall tas upp."

Ville bara belysa det faktum att dessa inre blödningar faktiskt finns med i viss mån i reglerna, som extraskador för hals, bröstkorg, mage och underliv. Att de inte finns för armar och ben är kanske lite smått konstigt, men som du säger så finns det värre brister. Dessutom så är det inte de inre blödningar som finns i armar och ben som är farliga.

MovinGalt

Warrior

Någonsin sett på proffsboxning?

Ja

Och appropå annan krosskada så HAR dom flesta trubbiga föremål (läs: ondskefulla saker som ger dig krosskada) en hel del vassa kanter som tänker slita upp huden och orsaka blödning oavsett om skiten knäcker ben eller inte.

Det gills inte! Fusk! :gremsmile: Krossvapen ska krossa vävnad, inte sticka. Jag tycker fortfarande att hörn, vassa tilläg och liknande inte räknas, eftersom det egentligen inte gör krosskada.

Får man en istapp på 10 kg i huvudet, börjar man blöda, helt klart. Istappen kanske inte är vässad att bli som ett spjut, men är fortfaranda formad som en kon och blir smal längst ut på "toppen". Då skulle man kunna säga att den gör krosskada, fast man börjar blöda...(kom på att jag säger emot mig själv nu så nu är jag tyst :gremwink:)
Eller att den gör stickskada, det beror på var man drar gränsen för sådant.

MovinGalt

Warrior

Jag tror vi ser det ut lite olika perspektiv...Antingen överdriver du eller så underdriver jag...svårt att säga :gremsmirk:

Om man ser det ur din synvinkel, så går alltså krossvapen långt in i benet eller liknande. Då borde man väl kunna bli amputerad av krossvapen? 3-5 slag och man är igenom ett lår.

Jag ser det mer som att man drämmer till någon på låret, han skriker till och faller ihop, (kanske bryter benet) och får ett stooooooort blåmärke där som minne efter denna trevliga upplevelse. Men det syns inte på utsidan, han kan fortfarande gå på festen utan att någon undrar varför högersidan på hans byxor är röd och den andra vit.

1 extraskada, tror jag inte är så mkt skada. Visst, en "rejälare" skada, fast eftersom man "ofta" får mer än 1 extraskada så ser jag det som lite självklart nästan att man får en extraskada.

Kimon

Swordsman

Då borde man väl kunna bli amputerad av krossvapen? 3-5 slag och man är igenom ett lår.

Det går att amputera med krossvapen, men man måste dels vara ohelvetiskt stark och ännu snabbare och dessutom måste man hitta på egna regler för det.

1 extraskada, tror jag inte är så mkt skada. Visst, en "rejälare" skada, fast eftersom man "ofta" får mer än 1 extraskada så ser jag det som lite självklart nästan att man får en extraskada.

Well, det beror nog helt på spelstil. Man bör dock ej förglömma att en extraskada kan innebära att exempelvis benpipan splittras av träffen och det tycker jag inte är att betrakta som en "lätt" skada.

En splittrad (eller bruten) benpipa kommer att orsaka inre blödningar. Hur svåra är lite beroende på vilket ben som splittras och hur mycket trauma som kroppsdelen utsattes för.

DAKRilla

Hero

"Om man ser det ur din synvinkel, så går alltså krossvapen långt in i benet eller liknande."

Inte långt, därav den lägre blödningen än t.ex. hugg som går längre in i benet.

"Då borde man väl kunna bli amputerad av krossvapen? 3-5 slag och man är igenom ett lår."

Ja, nog borde det gå att amputera med kross alltid. Det är bara det att det krävs en väldigt stor kraft för det, jämfört med t.ex. ett hugg som kräver mindre eftersom skadan blir mer koncentrerad. Så, minst 3-5 slagmed en stor slägga och man borde nog kunna komma igenom låret.

"1 extraskada, tror jag inte är så mkt skada. Visst, en "rejälare" skada [...]"

Extraskadornas skada kan variera rätt mycket. Vissa dör man av redan då det bara gäller en enda extraskada medan andra "bara" känns, så att säga. Så i vissa fall kan jag hålla med dej, även om jag anser att ingen extra skada ger lite skada.

" [...] fast eftersom man "ofta" får mer än 1 extraskada så ser jag det som lite självklart nästan att man får en extraskada."

Den stora skillnaden här är att en hammare inte är till för att slå ihjäl folk med, utan för att spika spikar med. Det jag menar är att det beror ganska kraftigt på vilket vapen man använder. T.ex. Rokushakubo med sin G + Ob3T6 i krosskada gör man däremot tämligen ofta en extraskada med.

DAKRilla

Hero

"Krossvapen ska krossa vävnad, inte sticka."

Ok. Kvalificierade krossvapen är alltså endast rör av olika slag, "runda" stavar, slagträn och liknande. Men inte en slägga eftersom den har en kant, som kan "skära" trots att den är ovass på grund av den stora kraften. Eller vad menar du?

"Får man en istapp på 10 kg i huvudet, börjar man blöda, helt klart."

Du verkar antyda på att den sticks in, och då ger den naturligtvis inte krosskada. Om man däremot slår den i skallen på någon så kan den även då skapa en blödning, även om det är tveksamt eftersom istappen inte lär hålla, så att inte tillräckligt med energi kan överföras.