Nekromanti Krossvapen gör overkligt lite i skada.

Naug

Veteran
Re: Relativa skador.

Men själva poängen med mitt inlägg var att bevisa att man inte kan svinga en hillebard som en yxa utan måste svinga den mycket kortare och då får man inte samma kraft i slaget som man skulle få med en yxa eller ett svärd.

Korpen

Hero
Re: Relativa skador.

Att man inte kan svinga en hillebard som ett svärd eller en morgonstjärna är jag fullt medveten om (inte heller kan man svinga ett 2h svärd som ett 1h), däremot så får du betydlig mera kraft bakom slagen med en hillebard och dessutom är den flexibel till sin användning än ett svärd.
En hillebard kan man mycket väl svinga över huvudet, ungefär som när man klyver ved, men då är det ett "kraftigt anfall" (se slaget vid Morgarten), det var så man knäckte hjälmar.
Men om du kan finna några referenser till att små svärd klöv högkvalitativa stålhjälmar är jag helt klart intresserad.

Sabelkatten

Swordsman
GURPS?

I GURPS så är grundskadan (i princip) antingen STY eller STY/2 beroende på om man svingar eller stöter med vapnet. Sedan är vapnets skada beroende på vapnets vikt, eventuell egg/spets och så vidare.

Men ett system som jag skulle vilja se räknade ut kraften i träffen först och skadan efteråt, beroende på hur vapnets anslagsyta ser ut. Då skulle man få rimligare chanser att knuffa folk bakåt, knäcka ben och liknande.

Typ: En Katana gör STY+10 (Hugg) i skada, medans ett övnings-träsvärd (kommer inte ihåg vad de heter, de är iaf designade för att kännas som riktiga svärd) gör STY+10 (Kross). Samma kraft i träffen, men krosskada är ju (i de flesta fall!) mindre farlig än huggskada.

/Henrik

Krike

Veteran
Skada med hillebard

Det är ju självklart att det är omöjligt i strid 1v1 att svinga en hillebard fullt ut... men en hillebard är efektivare mot rustnings snubbar för att dom är mer "skyltdocka" än en o skydda.. men oftast så är det inte så lätt att svinga hillebarden fullt ut så... därför gör den inte så mycket mer i skada... men om du attackerar en "skyltdocka" så ger den minst ob10t6...

Korpen

Hero
Re: Skada med hillebard

En bepansrad person är inte mer "skyltdocka" än en naken person. En hillbard är effektiver mot bepansrade fiender därför att man träffar med mera kraft på en mindre yta än med ett svärd.
Däremot så kommer de flest av mina argument från situationer på slagfält (Fronovo 1495, st-jacobs-et-biers 1444, nancy 1477, Floodens 1515 för att nämna några), snarare än 1 vs 1 situationer.
Sant är dock att ett svärd är ett mer utpräglat "duellvapen" en en hillebard.

Hittade en intressant sida om medeltida stångvapen här.

marcuslinder

Veteran
Ett annat förslag...

...är att basera grundskadan på färdighetsvärde och styrka. Det finns någon frivillig regel som ökar din skada något när ditt färdighetsvärde ökar men det känns bättre att slippa extraregler för sådant tycker jag.

Personligen tycker jag det känns konstigt att vissa skador baseras på enbart styrka (kross) och vissa på enbart hur väl du rör dig (stick). Känns rimligt att båda skulle vara nödvändiga för alla sorters vapen - och att ditt färdighetsvärde är mer relevant än din allmäna smidighet för att avgöra hur väl du använder det förra til latt tillfoga skada.

Det kan vara lite svårt att avgöra vilken roll stridstekniker spelar i det här - för det finns ju tekniker som gör att man gör mer skada - t.ex. hugg/kross/stick. Detta skulle kanske kunna vara en invändning mot min idé. Tankar?

Erkännes att man med det här systemet tappar hela konceptet med grundskada, men jag kan inte se varför det skulle vara ett hinder..?

rax

Swordsman
Re: Stickskada: K+ObxT6....?

Jag instämmer inte.
Själv röstar jag för Stickskada: H+ObxT6, enligt teorin att du inte bara ska dänga till en "skyltdocka" med din stridshacka (eller hackan på stridshammaren) utan måste träffa med spetsen i en bra vinkel för att gå igenom rustningen och göra skada (liksom med spjut, där du helst ska träffa rätt ställe för att gå igenom rustningen). Själva rörelsen är dock en sving som måste göras med kraft. Min slutsats är därför att det krävs både god STY och RÖR för att slåss effektivt med stridshackor och dylika vapen.

Men...
Eventuella extraskador bör vara desamma som om man träffats av ett stickvapen! Själva skadan utgörs ju av ett stick!

/Rax, som aldrig slagit någon med ett medeltida vapen i hela sitt liv

Kimon

Swordsman
Re: Ett annat förslag...

...är att basera grundskadan på färdighetsvärde och styrka. Det finns någon frivillig regel som ökar din skada något när ditt färdighetsvärde ökar men det känns bättre att slippa extraregler för sådant tycker jag.

Det är ett litet omak tycker jag. Personligen tycker jag att FV har för liten effekt på skada och skulle gärna se att det hade större betydelse, men det kanske är orealistiskt...?

Personligen tycker jag det känns konstigt att vissa skador baseras på enbart styrka (kross) och vissa på enbart hur väl du rör dig (stick). Känns rimligt att båda skulle vara nödvändiga för alla sorters vapen - och att ditt färdighetsvärde är mer relevant än din allmäna smidighet för att avgöra hur väl du använder det förra til latt tillfoga skada.

Det som är skönt med EONs system är att det inte är så otroligt jobbigt att dribbla med de parametrar som styr grundskadan. Om du tycker att STY har för liten betydelse för skadan med stickvapen, så är det ju ganska enkelt att blanda in den grundegenskapen i ekvationen. Likaså med RÖR då det gäller kross.
Personligen så saknar jag TÅL i dessa ekvationer eftersom den grundegenskapen ger en indikation av rp'ns massa (tillsammans med STY).

Det kan vara lite svårt att avgöra vilken roll stridstekniker spelar i det här - för det finns ju tekniker som gör att man gör mer skada - t.ex. hugg/kross/stick. Detta skulle kanske kunna vara en invändning mot min idé. Tankar?

Jag tror att det är värt mycket att så länge som möjligt försöka behålla "grundskada" som koncept. Däremot tycker jag att det är helt ok att ändra ekvationen tills den passar ditt synsätt.

marcuslinder

Veteran
Givetvis

Det är ett litet omak tycker jag. Personligen tycker jag att FV har för liten effekt på skada och skulle gärna se att det hade större betydelse, men det kanske är orealistiskt...?
Jag vet inte om du missförstod mig här. Mitt förslag skulle ge FV större betydelse för skadan...

Däremot tycker jag att det är helt ok att ändra ekvationen tills den passar ditt synsätt.
Men givetvis! Målet här är emellertid att genom diskussion undersöka vilket synsätt har potential att passa mig bäst - för att det är mest realistiskt på så låg bekostnad av hastighet och känsla när detta är viktigt. T.ex i strid.

Re: Givetvis

En hel massa att svara på.

Jag börjar med grundskador.
Hugg står kvar som den är. Kross blir (Sty+Sty+Rör)/3. Stick blir (Rör+Rör+Sty)/3. Är alla glada nu? :gremsmile:
Vad gäller skadeökning av FV så använder vi den regeln som den står i Eon2. Dock så tänker vi oss att Hugg, Kross och Stick är att man fått lära sig hur man använder kraften i sitt vapen på bästa sätt (det man lär sig med tiden annars) så om man har någon av de teknikerna får man inte plus på skadan förrän man har 20 i FV. (då får man +1 förstås)

För att svara på det första inlägget så tycker jag inte att krossvapen gör lite i skada. En morgonstjärna kommer ju göra mer än ett slagsvärd på en plåtrustning. Anledningen till att ett svärd är så bra mot en obepansrad person ligger mycket i flexibiliteten i vapnet. Man kan lätt använda olika sätt att anfalla, och alla blir farliga när man inte har skydd. Skadorna är redan höga...och plåtrustningarna skyddar ganska dåligt. Det finns större saker att ta på sig.

Nu ska jag sluta, innan jag säger något elakt.

Baron

Veteran
Kanhända är det fel att blanda in historiska fakta i en fantasyvärld, där vapenutvecklingen inte bara tillkommit som svar på slagfältens krav utan även för strid mot stora monster, etc. Dock vill jag minnas att under 1200talet var det hillebarder som, tillika med dolkar, man försökte förbjuda i krig. Hillebardens främsta funktion då var dess förmåga att haka fast i rustningar och slita loss plåtar och rycka ner en beriden kämpe. Skadan ett vapen tillfogar är kanske inte lika stor som dess taktiska fördel...

Korpen

Hero
Re: Plåtrustningar

Först bara lite om ditt förslag vad gäller skador,jag tycker inte att ökad skicklighet gör att man kan åstakomma en högre maxskada, även en nybörjar kan få en klockren träff, däremot så är du troligare att få färre dåliga träffar, alltså tycker jag att snarare än att lägga till en tärning för tekniker och höga FV så får man slå om en eller fler Ob tärningar (T,ex om du slår Ob3td och får 1 3 5 så får du slå om etten).

Jag uppfattar det som om du håller med mig om att Plåtrustningar skyddar alldeles för dåligt i Eon.
Jag tycker att man nog ska se den "normala" plåten som ganska tunn (runt 1-1,5mm), den används till armar och ben, till bålen så lägger man på ett lager tunnplåt (så man får ett ABS på H-23) och dubblar hjälmens abs.
VI kombinerar detta med att man inte kan får extraskador från H (stångvapen undantagna) och S om inte rustningsdelen förs blir förstörd...

Korpen

Hero
Monster är en så ovanlig fiende att jag inte tror att strider mot dem har någon som hels inverkan på vapenutvecklingen i stort.
Jag har aldirg läst någonting om att man ville förbjuda stångvapen (bara om armborst), har du någon källa?
Kroken på "baksidan" av en hillebard är som du säger till stor del tillför att dra folk ur sadeln (det är lättare att ta dem till fånga eller döda dem då), dock inte för att "slita loss plåtar".

Ilion

Veteran
Re: Plåtrustningar

En liten sak bara, du sa att även en nybörjare kan få in lyckoträffar, detta är helt korrekt och därav finns det perfekta slaget. Även en nybörjare kan överumpla sin fiende med att hitta en blotta. sedan finns det väl en frivillig regel om jag inte minns fel som sade att har du +4 i skada så får du byta ut det mot +Ob1T6. men jag kan minnas fel.

Marko.N

Veteran
Re: Hugg och stickvapen mot plåtpansar....

jahapp....

Jag har modifierat eons regelsystem så att huggvapen inte kan penetrera plåtrustningar alla extraskador utav huggvapen slås på krosskade tabellen istället. om pansarets bryt når 0 på den attacken eller förstörs så gör man hugg extraskador istället. Detta medför 2 fördelar (förutom då att göra plåtrustningar effektivare)

1. Färre artärblödningar (RP lever lite längre!)
2. Gör krossvapen effektivare

Angående stridshackor så behöver dessa vapen "bara" slå över pansarvärdet för att göra stick skada (Så att dessa rent regeltekniskt är bättre på att penetrera pansar än spjuten vilket dom var i verkligheten)

Dessutom så kan man inte heller göra huggskada genom en brynja utan alla huggskador slås på kross extraskador istället om inte brynjan förstörs på kuppen däremot så går både spjut och stridshackor genom brynja.

Testa ta ett skarpslipat långsvärd slagvärd eller vad du nu har liggandes i garderoben inhandla 3mm stålplåt försök hugga igenom denna plåt utan att behöva banka på samma område upprepade gånger... samt försök att hugga så djupt att du skulle kunna få en allvarlig skada igenom den springan som blir i plåten. Lägg sedan till följande.... I strid så rör sig fienden i strid så kommer du inte slå på samma kvadratcentimeter på rustningen varje gång.

Jajaj detta är min metod för att få vissa annars värdelösa vapen (tex stridshackan) att bli lite mera eftertraktade samt att metallrustningar blir bättre mot huggande stickande skador och krossvapen blir effektivare då de flesta metall pansar har dålig abs mot kross.