Klassiker - Svärmors tunga, fetbladig växt med långa blad som tål (och gillar) längre tiders torka. Finns i olika varianter med strimmighet eller utan.
Klassiker a la modern - den så kallade garderobsblomman, också fetbladig växt som i evigheter står likadan utan att göra någon förnär... är iofs inte riktigt förtjust i söderfönster....
Kakteer klassiker - Svärmors kudde, en stor kuddliknande kaktus som sällan blir speciellt hög, som alla kaktéer så gillar den hetta, torka och översvämning då och då... lär finnas exemplar hos vissa ägare som är äver två-trehundra år gammal. Så med andra ord en klassiker som ofta överlever sin ägare. Är dock grymt känslig för så kallade bomullslöss (något jag fått erfara)
Porslinsblommor med små blad. Lagom vattnade så hänger de ner utan att tappa blad. Trivs med längre tiders torka och ganska torftig jord. Undvik dock de lite större sorterna (blad ca 5 cm långa) då dessa är klättrande arter och strävar långt upp i himlen... sök de hängande sorterna.
Succulenter, typ levande stenar och liknande lågväxande varianter. Som ovan, trivs med lite vatten och torka mellan vattentillfällena, ordentlig sol osv. Är grymt läckra när de trivs, speciellt i arrangemang tillsammans med riktiga stenar i låga grunda krukor samman med sand... kanske till och med något att göra en liten zen-buddistisk stenträdgård... i miniformat alltså.
Det är några förslag... önskas fler så får jag nog komma över...
Observera att ovanstående växter ofta är dyrare än vanlig begonia eller liknande "billiga" växter. Men de är väl värda sin kostnad då de kommer driva dig till vansinne med sin bestående förmåga....
*undrar själv varför jag inte får jobb i blomsterhandeln... hm... jag är ju i det närmaste färdigutbildad.
*