Nekromanti Krut i Mundana

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Varför jag inte vill ha krutvapen i Eon

Jag har några anledningar:

Dels så gillar jag inte riktigt att det ska vara omöjligt att undvika ett anfall, vilket krutvapen kommer att resultera i.
Dels tycker jag att det faktiskt inte hör hemma i Fantasy, jag vet inte riktigt varför, men jag tycker att det är mycekt härligare med svärdssvingande riddare än en massa fotfolk med gevären i högsta hugg. Det känns bara inte riktigt rätt.
Ännu en orsak är kanoner. Dessa tycker jag bara är tråkiga. Mycket häftigare med gigantiska projektilkastare (läs: Colm) än lika stora kanoner.
Och det sista är att det tar bort en stor del av spänningen med Eons magi.

Jag är inte alls insatt i hur det gick till i våran historia, så jag ställer en fråga: Hur lång tid tog det innan krutvapen var dominerande från att dom började användas?

Mvh Victor Palm...
...Kom precis hem från skolan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför jag inte vill ha krutvapen i Eon

"Dels tycker jag att det faktiskt inte hör hemma i Fantasy, jag vet inte riktigt varför, men jag tycker att det är mycekt härligare med svärdssvingande riddare än en massa fotfolk med gevären i högsta hugg."

Då har du aldrig insett charmen med krutvapen. Jag spelade en musketörflicka (musketös?) i DoD en gång i tiden med värja och mynningsladdad flintlåspistol. Tösen ifråga har slagit följe med en kasse ociviliserade barbarer (dvs vanliga rollpersoner) - fråga inte varför - och hela bunten blev påhoppade av en kasse synnerligen obadade orcher.

Så vår kära mmlle Rafale kliver inte ens av hästen, utan drar sin långa pistol och KABLAM!!! skjuter orchernas ledare. Tärningen rullar: 1: Perfekt träff! Tärningen rullar igen: 20: mitt i pallet. Orchen faller raklång baklänges och gör icke något mer. Övriga orcher stirrar på sin fallne ledare, får panik och flyr. Övriga rollpersoner kastas av hästarna när dessa får panik och flyr. Kvar på slagfältet är en död orch med ett hål i pannan, fyra mörbultade rollpersoner i varierande högar avkastad utrustning, samt mmlle Rafale till häst, lugn som en filbunke. En halv runda (nja, snarare en tiondels runda) speltid, kanske tjugo sekunder realtid.

"Zå går det om man inte yppför sig!" sade Rafale med en söt fejkfranskabrytning, och råkade aldrig någonsin mer ut för minsta otrevlighet från övriga spelare.

Först hatade ett antal av medspelarna mig och spelledaren för att vi införde krutvapen i kampanjen, men det gick snabbt över när de upptäckte hur förbaskat kul de var. Den där förbaskade flintlåspistolen med tillbehör skrämde iväg typ två dussin hästar i den där kampanjen, brände upp ett antal personers packning och sprängde ett värdshus (!) när vår puckade magiker beslutade sig för att sno kruthornet och studera det närmare (läs: hälla ut det alldeles för nära ett stearinljus).

"Ännu en orsak är kanoner. Dessa tycker jag bara är tråkiga."

...du har inte sett Pirates of the Carribean än, va? :gremwink:

"Mycket häftigare med gigantiska projektilkastare (läs: Colm) än lika stora kanoner."

Idén till projektilkastarna på Colm kom från Alistair MacLeans roman "Kanonerna på Navarone". Principen är i båda fallen att två enorma projektilkastare/kanoner står väl skyddade i en ointaglig fästning, och de dominerar havet utanför Colm/Navarone. Enda sättet att göra sig av med dem är med en vågad kommandoräd, och fem modiga kommandosoldater, alpinisten Keith Mallory, gerillaspecialisten Andrea, sabotören "Dusty" Miller, seglaren och bergsklättraren Andy Stevens och maskinisten och radiooperatören Casey Brown, sänds ut för att förstöra de båda massiva kanonerna...

"Och det sista är att det tar bort en stor del av spänningen med Eons magi."

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Det skulle göra det ännu mer onödigt för magiker att vara fälthaubitsar om det finns riktiga fälthaubitsar, så då kanske magikerna skulle kunna vara magiker istället.

"Hur lång tid tog det innan krutvapen var dominerande från att dom började användas?"

Ca 150 till 200 år, mest beroende på att det tog så lång tid att förfina tekniken så att den var lika fältmässig som båge och armborst. Så fort krutvapnen var praktiskt användbara i fält så tog de helt enkelt över.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Varför jag inte vill ha krutvapen i Eon

"Dels så gillar jag inte riktigt att det ska vara omöjligt att undvika ett anfall, vilket krutvapen kommer att resultera i."

Bågar och armborst, som båda finns i Mundana, borde redan vara omöjliga att undvika; deras projektiler går i cirka 70 m/s, eller ungefär 250 km/h. Lägg därtill att de är svåra att upptäcka dem i rörelse, särskilt framifrån. Borde man ens hinna upptäcka dem? Borde man verkligen hinna reagera? Borde man dessutom hinna hoppa undan?

"Dels tycker jag att det faktiskt inte hör hemma i Fantasy, jag vet inte riktigt varför, men jag tycker att det är mycekt härligare med svärdssvingande riddare än en massa fotfolk med gevären i högsta hugg."

Även om min uppfattning om det hela är helt annars än din (svärdsvingande är sååå urbota trist i längden, liksom) så skulle jag vilja påstå att du har lite fel: Gevär och dess krut skulle förmodligen inte vara ekonomiskt hållbart för hela arméer. Det skulle snarare vara enskilda individer som har dem, förmodligen mest som statussymboler. Möjligen skulle dock krutet kunna komma till riktig användning bland kanoner och bomber för fartyg och belägringar, något jag tycker låter väldigt fräscht.

"Och det sista är att det tar bort en stor del av spänningen med Eons magi."

Enligt min tolkning så skulle de vara en del av Eons magi. Dessutom skulle de knappast förstöra spelet mer än magiska artefakter, för det skulle innebära exakt samma sak.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Varför jag inte vill ha krutvapen i Eon

"Bågar och armborst, som båda finns i Mundana, borde redan vara omöjliga att undvika; deras projektiler går i cirka 70 m/s, eller ungefär 250 km/h. Lägg därtill att de är svåra att upptäcka dem i rörelse, särskilt framifrån. Borde man ens hinna upptäcka dem? Borde man verkligen hinna reagera? Borde man dessutom hinna hoppa undan?"

Mycket möjligt att det du säger är korrekt, jag kan inte ett smack. Men reglerna ser ut som dom gör...

"Gevär och dess krut skulle förmodligen inte vara ekonomiskt hållbart för hela arméer. Det skulle snarare vara enskilda individer som har dem, förmodligen mest som statussymboler."

Där sa du nåt! Jo, detta låter ju riktigt bra faktiskt, att den lata fältherren t ex inte har orkat lära sig hantera ett 'riktigt' vapen, och kör med ett gevär istället... Jo, det kanske inte är så dumt ändå.

"Enligt min tolkning så skulle de vara en del av Eons magi. Dessutom skulle de knappast förstöra spelet mer än magiska artefakter, för det skulle innebära exakt samma sak."

Jaså, på så sätt. Jo, visst, men då har man ju faktiskt redan krut i Eon, bara att lägga explosion på ett stoft ju. Eller menar du kanske att man ska kunna massproducera det, och att det samtidigt ska vara magiskt?

Mvh Victor Palm
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Varför jag inte vill ha krutvapen i Eon

Gevär och dess krut skulle förmodligen inte vara ekonomiskt hållbart för hela arméer. Det skulle snarare vara enskilda individer som har dem, förmodligen mest som statussymboler. .
Jag tycker tvärt om, de är ekonomiskt hållbart, det är bara inte praktiskt eller försvarbart ur militär synvinkel. I alla fall inte med den teknologiska nivå jag tänker mig. Att man har rikt dekorerade vapen som stausymboler är någonting som även gäller t.ex svärd och armborst.
Det är först under 1800-talet som krutvapen och elden blir så dominerande att den slår ut alla andra vapensystem.

Sen undrade Viktor hur lång tid det tog för krutvapenen att börja dominerar;
Svart på det är först och främst; var då någonstans?
Om Västeuropa ca; 1550-1600 (enligt mig), så ungefär en 200-250 år.
I många områden var man flitiga användare av krutvapen, men i brist på de befolkningsmässiga strukturerna man hade i Europa så användes inte fotfolk på det sätt som skedde i Västeuropa, med följden att utvecklingen blev annorlunda.
En viktig faktor med krutvapen var att de möjliggjorde massarméer på ett sätt som tidigare inte varit praktiskt.
Och tänk på att så sent som på mitten på 1600-talet så red polska lansiärer ner svenskt fotfolk. Och på 1800-talet så var det ryssar och tyskar som blev nerridna. Att krutvapen blir valiga innnebär inte att alla andra vapen försvinner, det skedde inte förren i slutet av 1800-talet.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Varför jag inte vill ha krutvapen i Eon

"Jo, visst, men då har man ju faktiskt redan krut i Eon, bara att lägga explosion på ett stoft ju."

Exactamundo! Precis som jag skrev här.

"Eller menar du kanske att man ska kunna massproducera det, och att det samtidigt ska vara magiskt?"

Oja, precis som jag beskrev här.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Nej, du är inte ensam... (ANT)

"Vad jag försökte få fram var att de har ingen stor inverkan på världen som sådan, de är en trevlig krydda helt enkelt.
Krut? En trevlig krydda? Vad kan man tillaga med det? Pangkakor?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte fattar vad han ens gör på Eonforumet
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Regler för handeldvapen.

Nej allt är strikt inofficielt. Det har sagts här att dom som gjort enon oficielt inför krut i eon över detas döda kroppar. Det var en av dom iaf. Minns inte vilken

/Hartland - hade bättre minne förr...
 
Top