Mogger
Hipsteranka
Det är en het fråga märker vi, så vi kan gärna diskutera det lite mer.
Orsaken att vi tog beslutet (som var så lätt att vi redan hade bestämt oss) var att vi ville ha kanoner på fartyg. Att Erik Granström redan etablerat cruta i Konfluxsviten och sina romaner gjorde att det kändes som en fullt rimlig extrapolering. Så, thats that.
Hur vanliga är då dessa krutvidunder? Ja, det här är inget spel där vi kommer att gräva ner oss i frågor som hur många magiker det finns per capita eller hur stor del av invånarna i Berendien som är alver. Sådant överlämnar vi med varm hand till de spelgrupper som intresserar sig för sådant. Och det kan vara nog så intressant, men om vi lägger oss på den detaljnivån blir vi aldrig klara Så anser man att det endast är några få dvärgsmedjor i Grynnerbergen som bemästrat tillverkning av bronskanoner så är det så. Vill man se gjuterier lite här och var så är det så. Samma sak med magiker och magi. Vill man att dessa ska vara få och inte så mäktiga så visst, inga problem. Kör på den linjen. Vill man ha många och mäktiga magiker så står det en fritt att välja det.
Men vilken världsbild kommer vi att förmedla? Ja, vi vill ju skänka er ett sense of wonder. Vi vill berätta om monster och mysterier. Kanske kommer vi beskriva en drakdödare som släpar runt på den väldiga kanonen "Xandroxus bane" och hyr ut sina tjänster till de som har råd att betala, kanske kommer vi att beskriva magiker som vandrar mellan multiversums världar och trotsar gudarna. Men kanske beskriver vi även en rostig hakebössa i händerna på en dödligt sårad zorakisk artillerist och kanske beskriver vi en trollkarlslärling, fattig och utblottad som använder sina ringa krafter för att stjäla mat för dagen. Allt detta och mer ryms i Athos.
Orsaken att vi tog beslutet (som var så lätt att vi redan hade bestämt oss) var att vi ville ha kanoner på fartyg. Att Erik Granström redan etablerat cruta i Konfluxsviten och sina romaner gjorde att det kändes som en fullt rimlig extrapolering. Så, thats that.
Hur vanliga är då dessa krutvidunder? Ja, det här är inget spel där vi kommer att gräva ner oss i frågor som hur många magiker det finns per capita eller hur stor del av invånarna i Berendien som är alver. Sådant överlämnar vi med varm hand till de spelgrupper som intresserar sig för sådant. Och det kan vara nog så intressant, men om vi lägger oss på den detaljnivån blir vi aldrig klara Så anser man att det endast är några få dvärgsmedjor i Grynnerbergen som bemästrat tillverkning av bronskanoner så är det så. Vill man se gjuterier lite här och var så är det så. Samma sak med magiker och magi. Vill man att dessa ska vara få och inte så mäktiga så visst, inga problem. Kör på den linjen. Vill man ha många och mäktiga magiker så står det en fritt att välja det.
Men vilken världsbild kommer vi att förmedla? Ja, vi vill ju skänka er ett sense of wonder. Vi vill berätta om monster och mysterier. Kanske kommer vi beskriva en drakdödare som släpar runt på den väldiga kanonen "Xandroxus bane" och hyr ut sina tjänster till de som har råd att betala, kanske kommer vi att beskriva magiker som vandrar mellan multiversums världar och trotsar gudarna. Men kanske beskriver vi även en rostig hakebössa i händerna på en dödligt sårad zorakisk artillerist och kanske beskriver vi en trollkarlslärling, fattig och utblottad som använder sina ringa krafter för att stjäla mat för dagen. Allt detta och mer ryms i Athos.