Nekromanti Krut och champagne

Big Marco

Läskig
Igår var jag på glöggfest. Under kvällen bjuds vi ut till trädgården (villan i fråga ligger högst upp på ett berg vid havet) där ett "litet fyrverkeri skall visas".

Först görs en liten bluffgrej men därefter drar det igång! Under tio minuter är det det mest fantastiska jag har sett i fyrverkerier! Dessutom står vi säkert alldeles för nära för tryckvågor slår emot kraftigt och alla duschas i krut och rester. Men det är alldeles underbart.

Det visar sig är värden har bjudit in de femfaldiga världsmästarna (!!) i fyrverkeri för uppvisningen. Det märktes - jag är fortfarande mest hänförd över de pjäser som glidstudsade runt på vattenytan.

Varför kan inte jag ha sådana fester?

Coffe_Kanon

Swordsman
Mmm, fyrverkerier. En av de saker som gör livet värt att leva. Fast då är jag mer av en "avfyrare" än en "betraktare". Visserligen är mina uppvisningar inte så vackra (kanske), men det smäller högt och majestätiskt och någonting smulas alltid sönder till smågrus när jag och mina kompisar är i farten. Och det är på onsdagar i veckorna, då kan ni ju tänka er hur det blir på NYÅRSAFTON! :gremgrin:

Vi har pratat lite med ryssarna och de ville inte låta oss bränna av Tsar Bomba 2, så vi tänkte inhandla lite svavel, salpeter och finmalet kol och fylla en fotboll eller nåt med denna trevliga kombination, och fjutta på. Det borde bli en redig smäll bara vi ser till att packa det (och givetvis oss själva :gremgrin:) ordentligt...

//Coffe_Kanon - pyromaniac grandeux

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om perfekta fester

Jag har inte så mycket till övers för fyrverkerier, framförallt inte av det dyrare slaget. För mig duger tomtebloss fint. :gremsmile:

Däremot är det intressant med vad man värdesätter i en fest och vad folk ser som den "perfekta festen". Själv är jag mer inne på att när man får en perfekt komposition av människor. Det är i stort sett omöjligt, speciellt när man har så många olika kompiskretsar som man gärna vill bjuda. Kanske är jag extra känslig för när folk ser ut att ha tråkigt (vilket folk i allmänhet sällan påstår sig ha om man frågar).

Jag antar att bra sätt att blanda folk på är genom att ha något "partyspel", typ Singstar, Guitar Hero eller Wii Sports, något som alla kan samlas vid och få inte kan vara åtminstone vagt intresserad av. Det har fungerat rätt bra de gånger jag försökt, även om Guitar Hero kanske inte är allas tekopp.

Jag får helt enkelt ta och skaffa färre vänner. :gremwink:

magoo

Hero
Jag är dörädd för smällare så för mig innebär fester med raketer och ballonger automatiskt lätt illamående.

Bästa nyårsfesten var för mig 99/00. Smällkallt, stjärnklart, trevliga vänner, en fantastisk trerätters, en lyckad tävling och lite fyllespel på kazoo vid gårdens fyrverkeri. Och sen efter tolvslaget ett frieri. Det var en riktig superfest med extra smurf det...

God jul till er alla!

/Magoo

Flurtis

Hero
Var på Disney World i Florida för en herre massans år sen. Det var ett hejdundrandets schabrak. Riktigt najs faktiskt.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Re: Om perfekta fester

Ja, det där med olika umgänges kretsar kan vara knivigt. Jag har för övrigt gett upp det där med att försöka mixa olika kretsar. Det blir ändå bara pankaka i slutet. Dom får ha delad vårdnad om mig :p

//Flurtis

Rising

Vila i frid
En sak som är extremt tragiskt med mig är att jag inte är så förtjust i fester. De bästa fester jag haft har nämligen varit med mig själv, när jag stått inne på toaletten och skrattat åt min egen spegelbild medan jag druckit sprit och gjort roliga grimaser; med en mp3-spelare i öronen och massor med cigaretter.

Det är egentligen rätt sorgligt, men jag lovar, jag har haft helt sanslöst roligt ett par gånger. Jag kommer bland annat ihåg en fest då jag uppfann en ny dans till oopblaskrokodil och åt så många pepparkakor att jag till slut kräktes på duschdraperiet. Den festen var helt grym.

Jag ser egentligen på andra människor mest som ett nödvändigt ont här i världen.

ripperdoc

Myrmidon
Var det Chalmers Pyro som låg bakom det? Jag har haft nöjet att festa tillsammans med dessa galningar (i en lokal fullproppad med förmodat tomma fyrverkeripjäser i decimeterkaliber). Om jag minns rätt hade hade de iaf några mästerskapstitlar.

Så bjud in Chalmers Pyrotekniska förening på fest så händer det lite mer :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, låter uju apcoolt juh ! Man kan aldrig få för mycket av krutdoft & glgg... :gremgrin:

Varför kan inte jag ha sådana fester?
Det är väll bar att fixa, vad är problemet ?
Se til latt skaffa licens & sådand till fyrverkerierna & sedan är det väll bara att tuta & köra.

Big Marco

Läskig
Det är väll bar att fixa, vad är problemet ?

Problemet är att jag inte har de hundratusentals kronor som ett sådant fyrverkeri kostar.

Johan K

Gammal & dryg
Då var det värre... =(

Problemet är att jag inte har de hundratusentals kronor som ett sådant fyrverkeri kostar.
Aj fasen.. .Då var det ju genast lite värre så att säga. Du får väll vinna pengar på en trisslott, råna en bank eller nått annat... :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Därför att du är en rollspelnörd

"Varför kan inte jag ha sådana fester?"

Tja, hade du tagit pengarna som du spenderat på Noir med moduler och istället spenderat dem på fyrverkerier så hade du antagligen kunnat få ihop en rätt skaplig föreställning. Å andra sidan så hade du gått miste om känslan att ha ett eget rollspel ute i handeln och diverse rollspelares beundran. :gremsmile:

Jag är annars mer inne på Yassilus linje. För den som inte är väldigt rik så funkar det bra att satsa på det lilla, personliga och mysiga. Vad toppar till exempel en romantisk middag på tu man hand med kvinnan man älskar? Särskilt om man avslutar med ett frieri.

Jag skulle satsa på en supergenomtänkt nyårsfest med Noir-tema till nästa år om jag var du.

Troberg

Sinister eater
Se til latt skaffa licens & sådand till fyrverkerierna & sedan är det väll bara att tuta & köra.
Behöver man licens för fyrverkerier numera? Det hade jag ingen aning om.

Gäller det även nödraketerna och signalblossen jag kör omkring med handskfacket fullt av, eller gäller det gamla axiomet att nöd går före lag där? (Heck, man vet aldrig vad som händer, man kanske måste sätta ett signalskott i plytet på en zombie eller nåt...)

Johan K

Gammal & dryg
Behöver man licens för fyrverkerier numera? Det hade jag ingen aning om.
Well, de man köper i butik behövs vad jag vet inte någon licens. Dock så har jag hört någonstanns at man behöver nått licensaktigt för de lite mer häftiga sakerna. Dock så är jag osäkre på det hela. Så rätta mig gjärna om jag har fel.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Därför att du är en rollspelnörd

Jag skulle satsa på en supergenomtänkt nyårsfest med Noir-tema till nästa år om jag var du.
Jag skulle lätt dyka upp på den festen iallafall (bjuden eller ej). :gremgrin:
Whiskey here i come!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Iirc måste man ha tillstånd för att skjuta fyrverkerier iaf. Brandkåren är väl intresserad av att veta vilka som håller på att skjuta brandfacklor omkring sig.