Nekromanti Krutvapen i Eon

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Krut, fantasy och magi.

Rent teoretiskt kan vem som helst lära sig magi i Eon. Rent praktiskt blir det ytterst få som får möjligheten. Magi är inte en konst som har så stor möjlighet att försörja en. Man kan inte äta kongelat och pergamentrullar, liksom, och de enda som är intresserade av att köpa dem är andra magiker som heller inte har så stor möjlighet att göra sig en inkomst från sin konst.

Men det beror ju (åtminstone delvis) på att det inte finns så många "praktiska" effekter i M&M. Men redan de helande effekterna är nog så användbara för vanligt folk, och de tar inte så många veckor att lära sig.

Det gör i sin tur att järnbegränsningen inte behövs. En magiker som riskerar att slåss skaffar inte ett svärd. Han skaffar en livvakt.

Nej, han skaffar Undvika. Eller en sköld. Eller vad som helst för att inte bli träffad!!! /images/icons/shocked.gif

/Henrik - "Den Fantastiske Alfonso" i "Eon Teens"
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Krut, fantasy och magi.

"Nej, han skaffar Undvika. Eller en sköld. Eller vad som helst för att inte bli träffad!!!"

En politiker (både "då" och nu för tiden) som känner sej hotad tränar inte på att undvika och inte heller går han omkring med en sköld - han skaffar sej faktiskt en livvakt.

Jag vet att en magiker och politiker inte är samma sak, men normalt sett så är ingen av dom utbildade i strid, så dom vidtar nog ungefär samma försiktighetsåtgärder.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Sarkasm?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kineserna använde enkla raketer några hundra år efter kristus och de första kanonerna kom under medeltiden. Med tanke på den utvecklingsnivå som finns i flera länder i Mundana så skulle jag mycket väl kunna tänka mig helgjutna kanoner och luntlåsmusköter (och möjligen ge dvärgarna hjullås och bättre kruttillverkning).

<hr></blockquote>



eller varför inte låta någon forskare av en händelse "råka" upptäcka några gamla anteckningar? kanske en gammal dvärgisk bok som varit försvunnen sedan före förra mörkret. (dvärgarna fans då men nästan all deras historia och teknologi gick förlorad)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Krut, fantasy och magi.

Man kan ju betänka att det krävs många höga attribut om man ska vara både krigare och magiker.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Sarkasm?

nu går detta svaret ut till hela den här minitråden med duskiussionen Sabelkatten - the_shadow.

För det första, blandar man det som på jorden blir svartkrut, kommer ingenting att hända. fysiken i Mundana är inte jordisk.

där har vi problem ett.

Problem två kan man spåra i Tolkiens ringtriologi. Från första ålder till tredje ålder sker ingen utveckling alls av tekniken, förutom mindre saker. anledningen är att magi är ett faktum, det ser till att man inte egentligen behöver teknik för att göra saker VI anser självklara (t.ex. kommunicera över större avstånd)... en del i detta problemet är att världen är en fantasyvärld, som alltså operar under sina egna lagar.

Mundana i likhet med Midgård har _antagligen_ inte haft någon större teknisk utveckling i samma fart som vår jordiska.
hade vi haft magi, hade vi inte behövt datorer (tja, nu är ju magi inte direkt var mans sak, men ändå.), vi hade bara telepatisk skickat dessa meddlenaden mellan varandra typ. men erkänn att det är roligare så här.. :)

så, summan av kardemumman: Krut FUNKAR inte rent fysiskt i Mundana. detta må vara det halvofficiella svaret som framkommit i andra krutdiskussioner, och verkar vara det svar Neogames går med på, och kanske håller på själva.

OM krut skulle funka finns ingen större anledning att tro att tekniken hade pressats framåt till krutvapen, en blida tex (trebuchet, fast kastmaskin) skjuter uppemot 400 meter, allt beroende på motviktens storlek. skada i obt6 i Eon vill jag inte uttala mig om, men de lyckades ju plocka ner en och annan fästningsmur på 'den gamla goda tiden'.

nu drog jag blidan som paralell till kanonen, men blidan är usel vid fältslag (tar omkring 2 timmar att bygga ihop efter transport, och fem minuter att ladda om.) däremot är den bra vid belägringar. (drog såklart paralellen då jag antog att ni mest menade kanoner i försvarsyfte, inte som offensiv del av armen som är på fälttåg).

och den där anteckningen, se ovan. har vi inte lyckats upfinna krutvapen nu, varför skulle de ha gjort det innan mörkret?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Magikers undvikande.

Men det är ju bättre att lära sig Undvika. I annat fall måste man betala en massa muskler som ju dessutom VET att man inte kan Undvika och då hamna i en värre sits, kanske till och med tvingad att betala MASSOR av pengar. Nej, bra magiker reder sig själv! Själv är bäste dräng.

"There can be only one!"
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Krut, fantasy och magi.

Egentligen inte. Visst ger höga attribut att det blir lättare att bli framgångsrik i sitt val av yrke, men när man väl passerat det stadiet så är det nästan uteslutande färdighetsnivåer som gäller.
Man kan ju i och för sig hävda att det är de med höga attribut som får de bättre värdena i olika färdigheter (viss grundchans kan bli högre) men det blir oftast bara ett par poäng om man inte har REJÄLT höga attribut. Skillnaden mellan FVn när man har 5, 6 eller 7 är ganska stor, men efter FV 16-17 spelar det inte så stor roll längre. Ok, man vill alltid ha högre, men varje steg upp tar MYCKET längre tid att få i förhållande till hur stor inverkan det har.
Sedan är ju vissa attribut viktiga för BÅDE krigare och magiker. TÅL vill båda ha (TÅL vill ju ALLA ha högt i). PSY är viktigt även för krigare som ska lära sig nya stridskonster och manövrar. RÖR är viktigt även för magiker som vill hålla sig ur vägen. ALLA behöver BIL. Det är kanske bara STY som är uteslutande viktigt för krigare. Men det är enbart för att kunna bära alla rustning och alla vapen som de förväntas. Om man kan acceptera vanlig läderrustning och en schysst värja, så behöver man inte ens så mycket högre STY än vad en normal magiker kan leva med.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Inte för att gnälla, men...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Problem två kan man spåra i Tolkiens ringtriologi. Från första åldern till tredje åldern sker ingen utveckling alls av tekniken, förutom mindre saker. Anledningen är att magi är ett faktum, det ser till att man inte egentligen behöver teknik för att göra saker VI anser självklara (t.ex. kommunicera över större avstånd)... en del i detta problemet är att världen är en fantasyvärld, som alltså operar under sina egna lagar.

<hr></blockquote>


Men om jag då säger Warhammer FRP som är en ANNAN fantasyvärld, som OCKSÅ har magi men DESSUTOM krutvapen så kan jag ju lika gärna hävda att DET skulle bevisa att krutvapen borde kunna finnas även i Mundana.
Bara för att en fantasyförfattare hävdar något behöver det ju inte gälla för andra personers fantasy.
Ok om herrarna på Neogames inte vill ha krutvapen, men Sankte Tolkien har knappast ensamrätt på fantasymiljöer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Uppfinningar

"anledningen är att magi är ett faktum, det ser till att man inte egentligen behöver teknik för att göra saker VI anser självklara (t.ex. kommunicera över större avstånd)... en del i detta problemet är att världen är en fantasyvärld, som alltså operar under sina egna lagar."

Inte helt sant. Magi fanns inte* i vår värld heller innan krutet uppfanns, och likförbannat fanns det inget krut. Det var inte avsaknad av magi som gjorde att krut kom till. Det var inte avsaknad av magi som gjorde att telefonen kom till. För sjutton, krutet var till och med lyckligt ovetande om att det kunde användas som vapen fram tills vi européer fick tag på skiten och kom fram till att det var precis vad vi behövde för att erövra grannborgen.

Uppfinningar är luriga saker. Inte nog med att de kräver en viss teknisk utveckling för att man ska kunna uppfinna dem. De kräver också en insikt om att man kan uppfinna dem, samt ett samhälle som anammar uppfinningen. Om så bara en av dessa tre grundläggande saker saknas så kommer uppfinningen inte att slå. Herons ångmaskin skulle förmodligen kunna ha blivit en riktigt praktisk sak - han föreställde sig hur sådana maskiner skulle kunna dra tunga vagnar och likndande - men samhället var inte redo för den. "Men hörru Heron, vad ska vi göra av alla slavar?"

Det här var 300 före Kristus, men ångkraft användes ändå bara för att öppna dörrar i tempel. Där passade det bra med en mekanisk appagrunk som öppnade en dörr utan synlig mänsklig åverkan. Men i samhället? Tja, det fanns ju som sagt var slavar, och därför behövdes inga lokomotiv förrän typ 2000 år senare.

En annan sak att tänka på är att tekniken har gått rätt långsamt framåt. Ibland har den till och med gått bakåt, eftersom samhället som gjorde de verkligt häftiga tekniska sakerna raserade. Det är faktiskt först i och med industrialismen som utvecklingen rusat framåt - de senaste trehundra åren, med andra ord. Med en nedtecknad historia på kanske 10 000 år - som en ren slump tiden mellan ett Mörker och nästa Mörker - så är det endast de ynka tre senaste seklerna som har sett ångmaskiner, elektricitet, internet, flygplan etc. Vad hade hänt om det kommit ännu en pest på 1600-talet, som försenat industrialismen med några hundra år till? Eller om Rom hållit i någon form av stagnation några hundra år till? Eller om Rom tagit några sekler till på sig att besegra Kartago och dominera västra medelhavet? Eller Kina fick en ekonomisk stagnation vilket stoppade handeln vid Sidenvägen vilket gjorde att europeerna aldrig fick något krut? Tillräckligt många sådana småhändelser, så missar krutet faktiskt Mörkret.

* med reservation utifall att det faktiskt finns magi i vår värld.
 

parasite

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
51
Jag tycker att det skulle passa in i eons värld. Speciellt i jargien, som ett svar på magi.

En primitiv musköt är mycket lätt att använda, kräver ingen styrka. Bara sikta, panga och ladda om i 30 sekunder. dom första musköter tog 30 sekunder (om man hade lite erfarenhet) att ladda om. Dom nådde dock bara 50 meter.
Musköter var egentligen sämre än bågarna, men en arme med musköter krävde mindre utbildning. Så musköterna ersatte bågarna och armborsten.

Om man gjorde regler för musköter ur krutvapnens första tid. Skulle man inte få några "supervapen" utan istället skulle man enkla och stabila vapen som kräver lite träning. Fast det skulle någ ta bort stämmning om alla sprang runt med krutvapen. Skulle passa in bättre om bara några hade tillgång till musköter t.ex jargiska riddare, eller dvärgar från nån av deras tillhåll och kanske nån civilisation som ingen känner till. Som helt plötsligt kommer med båtar från en okänd kontinent.

Hehe, faktan kommer från "Discovery channel" /images/icons/devil.gif
Kan ju förstås ha fel, rätta mig gärna och håll med/klaga på mina åsikter!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Magikers undvikande.

Kanske inte frivilligt, men man är ju aldrig vara HELT säker i Mundana (särskilt inte med MIN spelledare).
/images/icons/smile.gif
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Inte för att gnälla, men...

vad jag ville peka på är inte att Tolkien är normen att gå efter i fantasy, utan att en fantasyvärld faktiskt funkar på sitt egna sätt.

och, även peka ut i Tolkiens fall berodde avsaknaden av krut på teknikutvecklingen (eller snarare avsaknaden av), och I Eon så saknas krut för att det helt enkelt inte funkar.

Liksom, vi kan blanda en skvätt whiskey med två kilo ris och en nypa kanel, och inget händer förutom att vi får en intressant aptitretare, medans i nån annan värld har vi en dryck som får människors DNA att programmeras om så att man frivilligt ändra sin kroppsform till vad man vill.

Eller nått.
 
Top