Nekromanti Krydda - Var, hur och hur mycket?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har i mina efterforskningar över 1740-talets varande och icke-varande snubblat över en hel del anekdoter och krydda från tiden. Frågan är vilken sort som är viktig/intressant att ha med?

Är det viktigt att vadmuskelatur är det tuffaste för män och sätt som man visar sin manlighet på (så till den grad att det fanns inlägg)?

Eller att dirigenter snarare än att använda en liten pinne dunkade takten med en ordentlig och järnskodd stav?

Eller att man bar en mouche (en liten fläck) och var den fanns visade lite olika saker (på höger sida att man var gift, strax över munnen på ena sidan att man också var intresserad av en flört, osv. osv.).

Kort sagt, vad är "intressant" krydda?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måste nog säga att alla de där låter helt awesome. Sånt man direkt kan använda till sina rollpersoner för att liksom greppa tag i spelvärlden och känna att man är en del av den.

Eller OK, dirigenten kanske inte var lika bra som de andra. Det är inte så många som är dirigenter... Och jag tror kanske inte att dirigenter kommer att vara ett så vanligt inslag...

Men; jag tycker att allt sånt som kan tänkas vara hyfsat vanligt/känt, som rollpersonerna kan tänkas stöta på, är av intresse.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Okey, det låter bra och jag håller med om att dirigenten nog är mer situationsberoende än de andra (exempelvis så är det rimligt att det är med i ett äventyr där en sådan figurerar).

Så, helt enkelt företelser som är relativt vanliga och som man kan råka ut för (som vadmuskel-inlägg)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Så, helt enkelt företelser som är relativt vanliga och som man kan råka ut för (som vadmuskel-inlägg)?
Råka ut för - eller använda sig av.

Vadmuskelgrejen till exempel... Då kan man fundera över hur stor vadmuskel ens rollperson har. Den kanske är stor, och man då ser ner på de som måste använda inlägg? Eller så har man en smal och vägrar inlägg av principsak? Eller så har man smal och använder inlägg, för att man vill piffa upp sig lite? Eller så har man smal och har inte råd med inlägg, men skulle gärna vilja ha.

När man träffar en SLP kan man då kolla på vadmusklerna. Man kan då dessutom visa saker om SLP:n genom stor/liten muskel, inlägg etc.

Så det finns en massa saker man som rollperson kan ta ställning till och som SL visa upp med hjälp av den lilla biten information. En väldigt bra fästyta med andra ord. =)

w176

Förlorad dotter
Sånt som gäller många rollpersoner och många rollpersonerna ineragerar med.

I dina tre exampel är två av exemplen användbara för "alla" rollsoner. Alla kan bära den lilla flcäken, och alla manliga rollerosner kan vara stolta över sina vader, och alla kvinnliga rollpersoner kan beundra vader.

Medan det med dirigenten bara gäller folk som spelar... Typ... Dirigenter? Det är inte användbart för alla.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Så det finns en massa saker man som rollperson kan ta ställning till och som SL visa upp med hjälp av den lilla biten information. En väldigt bra fästyta med andra ord. =)
Jo, den påverkade ju också klädmodet till hög grad (det finns en orsak till varför långbyxorna kom senare trots att det på vissa sätt är ett mer praktiskt plagg om jag har förstått saken rätt).

Orsaken till att vadmuskler var det coolaste ever för män var för övrigt helt enkelt för att man använde vaderna till det mesta som var manligt i överklassen (dans, fäktning, ridning, osv. osv).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
w176 said:
Medan det med dirigenten bara gäller folk som spelar... Typ... Dirigenter? Det är inte användbart för alla.
Nja nä, det kanske skulle vara användbart om någon har blivit mördad av en sån... kanske...

Genesis

Ni dés ni maître
Det är användbart om rollpersonerna någonsin lyssnar på en orkester? Även om det kanske bara används i beskrivningar. Och är det med så kan man ju alltid göra det användbart.

/me problematiserar

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Det är användbart om rollpersonerna någonsin lyssnar på en orkester? Även om det kanske bara används i beskrivningar. Och är det med så kan man ju alltid göra det användbart.

/me problematiserar
Jo, fast mängden bläck det kostar kontra värdet för spelare/spelledare känns tämligen lågt. :gremwink:

Då tror jag att information om spel och dobbel är intressantare (t.ex att black jack och tuppfäktning var relativt vanliga spelformer).

Lupus Maximus

Tekniker
Tony.M.Meijer said:
w176 said:
Nja nä, det kanske skulle vara användbart om någon har blivit mördad av en sån... kanske...
... eller spelarna helt enkelt går på en konsert. Alla tre alternativen behöver inte påverka spelarna, utan kanske bara blir stämningsfluff.

Implataten är bara kosmetiska, men utan dem så fnissar damerna bakom ens rygg medan de pekar på de tunna omanliga vaderna. :gremgrin:

Personlig åsikt, om stämningsfluff bara är krydda, ge mig då en curryrätt som får mig att svettas.

Lupus Maximus

Tekniker
Tony.M.Meijer said:
Lupus Maximus said:
Personlig åsikt, om stämningsfluff bara är krydda, ge mig då en curryrätt som får mig att svettas.
Um, kan du ge ett exempel?
För att förtydliga mitt lilla exempel. Curry är inte en krydda utan en kryddmix. Jag är intresserad av att ha en massa olika detaljer och exempel för att kunna få liv i en miljö.

Så de tre exemplen du tog upp är intressanta. Övriga exempel skulle kunna vara vad för drycker och mat har man. Hur ser kläder ut. Vad är skillnaden för de olika samhällsklasserna. Har man hunnit införa vedeldade järnspisar, eller vad lagar man maten på? Jag har för mig att sveriges största exportprodukt vid tidperioden var talltjära. Var det inte i den vevan som man försökte förbjuda kaffe?

Helt enkelt, vad är det som får miljön att andas 1740 och inte 140, 1240, 1840 eller 1940.

Ram

Skev
Allt skulle jag vilja säga.

Jag är kuriosa-älskare av rang. Jag tycker att kuriosan är den del av spelet som gör att man visar att man inte är i Skövde i dag, att det är den som sätter smaken av Paris 1740 eller vadsom.

Sedan blir det kanske lite meck med att prioritera och sortera kuriosan, att hålla det strukturerat och lättläst.

Ram

Skev
Krille said:
Ram said:
Jag tycker att kuriosan är den del av spelet som gör att man visar att man inte är i Skövde i dag
Fast nu har jag flyttat till Mölndal utanför Göteborg. :gremgrin:
Meh, det var coolare med Skövde. :gremsmile: