Måns;n314980 said:
Som sagt ser jag inget stöd för den definitionen i KSR där det handlar om avgränsande äventyr som emulerar filmstorys och där spelvärld saknas eller kan sammanfattas med någon mening.
"Spel som liknar hur Drakar och Demoner såg ut 1984-1990, möjligen inkluderande Expert, och hur Mutant såg ut i versionerna från 1984 och 1989, exkluderande Mutant 2."
Samt punkt nr 2 under spelstil =)
Det uttalade fokuset i KSR är äventyren, och tittar jag på äventyren och kampanjerna från den tiden så är de väldigt... "self contained". Du hugger regelboken och ett äventyr, och dessa bygger sedan upp spelvärlden runt omkring sig tillsammans. Istället för att hugga reglerna och en spelvärld, och låta dessa bygga äventyren inom sig. Typ.
Sen har jag hundra procent förståelse för att det här inte var tillräckligt för alla. En del hade kanske svårt att känna inlevelsen utan ett större perspektiv, andra gillade inte känslan av spretighet det gav upphov till, och ytterligare andra tyckte kanske helt enkelt att bygga en hel värld var det roliga. Fullt förståeligt!
Den här tråden har verkligen fått mig att inse att KSR bara är halva sanningen (well.. Wilper gjorde ju aldrig anspråk på att sitta på hela sanningen, men det här fick lite pusselbitar att falla på plats).
Om jag verkar bisarrt uppspelt över det här så är det bara för att jag finner diskussionerna om nya klassificeringar uppfriskande. jag är så sjukt trött på indelningen i trad/indie som jag tycker är så sjukt förlegat. Så även om det här bygger vidare på den grunden så är det en fräsch fläkt =)