kloptok;n305787 said:
Stora och djupa frågor! Passar kanske bäst i en egen tråd ärligt talat.
Strålande svar också, tack och bock
Fick tillåtelse av Wilhelm att highjacka tråden lite.
Jättemånga bra tips och synpunkter från framförallt dig, anth och Luddwig. Skönt att jag var på någorlunda rätt spår ändå. Har fått massa bra inspiration av alla tips och länkar, keep em coming! :
För att förtydliga: Jodå, det är en regelrätt OSR-dungeon jag håller på med, och jodå, det är den primära spelformen för Kuf, även om Wilhelm håller på med en massa grymma system för att binda ihop kampanjerna i Kuf till mardrömsliknande upplevelser där spelarna får erfara att kunskap inte enbart är av godo.
Än så länge har jag skrivit:
* Kraftfull hook (spelarna börjar vid ingången till dungeonen).
* Öppen dungeon på än så länge 10 rum (misstänker jag landar kring 20-25 när jag är klar) med många vägar. Vissa vägar blockas av pussellösande. En del av pussellösandet kan lösas med förkunskap om gnosticism, en del finns ledtrådar till inne i dungeonen, en del har hints i guideboken som spelarna har med sig, en del kan lösas med trial-and-error etc.
* Många intressanta artefakter / detaljer att interagera med.
* Flertalet ockulta böcker att hitta, läsa (bästa vägen till XP i Kuf) och kasta läskiga ritualer ur
* Varelser och personer. Ingen av dessa kräver strid (fly är alltid en option) och flera kan bidra positivt eller negativt för spelarna . Flera av mötena styrs av slumpmötestabellen som slås på varje timme (tid är den huvudsakliga valutan inne i dungeonen).
* Fällor som inte är fällor. Fällor som verkligen är fällor. Saves för att överleva, inte för att lösa saker.
Ser ut som att det kommer att finnas en version redo att testa på Gothcon i Indierummet för sugna spelare.