Nekromanti Kul Konfliktlösning

Max Raven

T12-kultist
En (viktig) aspekt av regler är att lösa konflikter.

Vilka sätt skulle man kunna göra detta på?

solvebring

Superhero
Ja, pratar vi att lösa motsättningar överlag eller är det dags för att diskutera resolution nu igen?

... Och om det nu gäller överlag, är du ute efter alltifrån uppgörelse om meningskiljaktigheter till fysiska blodutgjutelser?

w176

Förlorad dotter
Oftas när det kommer till andra områden än rollspel finns det regeler för hut konflikter inte får lösas, snarare än regler för vilka sätt det är okej att lösa det på.

Exempel: Det är inte okej att slå någon för att lösa en konflikt angånde vad man ska äta till middag.

Ser man på andra rollspelskulturer än bordsrollspel är också denna modell väldigt vanlig.

tull

Hero
w176 said:
Ser man på andra rollspelskulturer än bordsrollspel är också denna modell väldigt vanlig.
Till exempel?

Lajv eller? Det enda självklara alternativet jag kan komma på.

Max Raven

T12-kultist
Tänkte visserligen på konflikter om vad som bör hända inne i rollspelet, men det andra är rätt intressant också.

(Konflikter i verkliga livet tänkte jag inte ens på, tänkte att eftersom att jag postade i rollspelsmakande med titeln Kul Konfliktlösning... :gremconfused: )

w176

Förlorad dotter
Lajv, chattspel, onlinespelade i MMRPGS, flickor-som-froformar-och-bygger-historier-tillsammans.

Alla dom väljer att (när det inte finns en mekanik som sköter det) låta 99% av alla konlikter snarare skötas av regeler på vad man inte får göra (Ex: Du får inte ha ihjäl andra karaktärer utan bra anledning)

solvebring

Superhero
Jag är nog fortfarande inte riktigt med på noterna tror jag. :gremconfused:
Att du sökte regelverk/lösningar/mekanismer för "i spelet" förstod jag, fast liksom Krille undrar jag på vilket plan du tänkt dig detta?

Med andra ord, som Krille säger:
Definiera "konflikt".
Nej, jag menar inte att vara varken gnällig eller besserwisser (definitely not), men det är alltför ofta man drar igång och diskuterar, för att sedan komma fram till att det inte alls var det folk sökte. I det här sammanhanget känner jag risk för det. Och vad det gäller ordet konflikt i rollspelssammanhang så tenderar det att ha en väldig bredd. Kort och gott, vad lägger du in i ordet - vad för slags konflikter vill du diskutera?

w176

Förlorad dotter
Min spegling om verkliga livet handlade också om spel.

Antingen har man spelare i konflikt och då löser man konflikter som i verkliga livet eller så har man en scen där man drar åt samma riktining och då finns det ingen konflikt off och karaktärerna får lösa konflikten ingame som om det hade varit en konflikt i verkliga livet.

rjonas

Hero
Max Raven said:
En (viktig) aspekt av regler är att lösa konflikter.

Vilka sätt skulle man kunna göra detta på?
Här är ett förslag:

Istället för att slå en tärning håller spelaren och SL upp en, två eller tre fingrar. Man visar upp hur många fingrar man valt samtidigt för varandra.

Spelaren förlorar konflikten om både SL och spelaren håller upp samma antal fingrar.
Spelaren vinner konflikten om SL och spelaren håller upp olika antal fingrar.

Det vinnande antalet fingrar kan användas som ett mått på effekt, till exempel skada.

Exempel: SL och spelaren håller upp två fingrar. -Spelaren tar två i skada.
Exempel: SL håller upp ett finger och spelaren håller upp tre. -Rollfiguren utdelar tre i skada.

Max Raven

T12-kultist
solvebring said:
Jag är nog fortfarande inte riktigt med på noterna tror jag. :gremconfused:
Att du sökte regelverk/lösningar/mekanismer för "i spelet" förstod jag, fast liksom Krille undrar jag på vilket plan du tänkt dig detta?
Av typen - "'skurken skjuter dig, du dör.' 'nej, han missar!'", "'När ni går in i rummet försvinner plötsligt golvet' 'Men det borde vi väl sett?!'" eller varför inte "'<Kvinnlig SLP> förför din <manlig RP>.' 'Men min karaktär är ju homosexuell. :O'".

Alltså, konfliktlösning när det gäller tolkningsföreträde av händelser av alla slag inom rollspelet.

Max Raven

T12-kultist
w176 said:
Lajv, chattspel, onlinespelade i MMRPGS, flickor-som-froformar-och-bygger-historier-tillsammans.

Alla dom väljer att (när det inte finns en mekanik som sköter det) låta 99% av alla konlikter snarare skötas av regeler på vad man inte får göra (Ex: Du får inte ha ihjäl andra karaktärer utan bra anledning)
Det är sant. Är det inte en risk att man skapar en rätt statisk värld när ingen får göra någonting med eller mot någon RP eller viktig SLP utan uttrycklig överrenskommelse dem emellan? Iofs har jag väldigt lite erfarenhet av sånt här så...

Hm, fast det spelar kanske inte så stor roll.

w176

Förlorad dotter
Snarare är det väl så att sätter man en bunt människor på ett kreativt projekt händer en skitmassa intressanta saker, trots att man får finna lösningar på de konflikter som blommar upp.

Det handlar inte om att allt måste ske med en utrycklig överrenskommelse. När sist när du gjorde någottillsammans med en annan människa behövdes verbal utrycklig överrenskommelse för att saker ska funka?

I vissa fall behövs det tydlig kommunikation men i 95% av fallen så rullar det bara på.

Och jag tror inte de 5% där man behöver en tydlig kommuniskation med andra människor skulle må speciellt bra om man man istället löste det med en tärningslag. För visst är det så att även om man spelar med regler dyker det upp 5% av alla konflikter då man behöver diskutera det hela också.