Definiera "konflikt".Max Raven said:En (viktig) aspekt av regler är att lösa konflikter.
Till exempel?w176 said:Ser man på andra rollspelskulturer än bordsrollspel är också denna modell väldigt vanlig.
Nej, jag menar inte att vara varken gnällig eller besserwisser (definitely not), men det är alltför ofta man drar igång och diskuterar, för att sedan komma fram till att det inte alls var det folk sökte. I det här sammanhanget känner jag risk för det. Och vad det gäller ordet konflikt i rollspelssammanhang så tenderar det att ha en väldig bredd. Kort och gott, vad lägger du in i ordet - vad för slags konflikter vill du diskutera?Definiera "konflikt".
Här är ett förslag:Max Raven said:En (viktig) aspekt av regler är att lösa konflikter.
Vilka sätt skulle man kunna göra detta på?
Av typen - "'skurken skjuter dig, du dör.' 'nej, han missar!'", "'När ni går in i rummet försvinner plötsligt golvet' 'Men det borde vi väl sett?!'" eller varför inte "'<Kvinnlig SLP> förför din <manlig RP>.' 'Men min karaktär är ju homosexuell. :O'".solvebring said:Jag är nog fortfarande inte riktigt med på noterna tror jag.
Att du sökte regelverk/lösningar/mekanismer för "i spelet" förstod jag, fast liksom Krille undrar jag på vilket plan du tänkt dig detta?
Det är sant. Är det inte en risk att man skapar en rätt statisk värld när ingen får göra någonting med eller mot någon RP eller viktig SLP utan uttrycklig överrenskommelse dem emellan? Iofs har jag väldigt lite erfarenhet av sånt här så...w176 said:Lajv, chattspel, onlinespelade i MMRPGS, flickor-som-froformar-och-bygger-historier-tillsammans.
Alla dom väljer att (när det inte finns en mekanik som sköter det) låta 99% av alla konlikter snarare skötas av regeler på vad man inte får göra (Ex: Du får inte ha ihjäl andra karaktärer utan bra anledning)