Nekromanti Kul magiker

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Ok, eftersom att min ena grupp (den bra) äntligen ska börja spela igen, har jag under kvällen tagit mig tid att göra det oerhört långdragna arbetet att skapa en karaktär.

Jag utgick ifrån iden att jag ville ha en rätt dålig gubbe, då min förra blev alldeles för bra när hon lärde sig en stridskonst. Så nu har jag en magiker med rätt låga färdigheter, utom alstra som är otroligt högt, dessutom är jag sann magiker och fick magisk instabilitet. Jag har alltså en snubbe som kan alstra otroliga mängder pneumotropi, som han inte kan använda utan att blåsa bort sig själv till världens ända!
Konceptet är att han ska använda effekterna rörelse(, levitera) och animera föremål. Då kan han skapa, t.ex. ett flygande svärd som kan slåss på egen hand, och med animera föremål skulle han, även om han antagligen inte lyckas, animera en hel rustning med ett vapen! Sedan kan han då styra dessa och får något av en marionettdocka som slåss åt honom!

Aja, han är vanar, och kommer från Ebhron. Så han är medlem i kabalaordern och var tidigare rätt högt uppsatt (Magi Domu (fjärde cirkeln)), men efter en otrevlig olycka i hans alkemiska labb när han, enligt sin logg, höll på att utveckla en ny effekt ur effekten olära - han kallade den nya effekten glömska. Han, som var den enda i rummet, tappade minnet totalt och alla i Excelsius-akademin har, efter en del studerande av loggar och dagböcker, tydligen förlorat minnet av en dryg vecka innan olyckan. Zaqun irrade runt i akademin och när folk insåg att han tappat minnet berättade man det man visste om honom. Man upptäcktes snart att han glömt det mesta han lärt sig under sina åratal av studier och experiment, utom sin förmåga att alstra pneumotropi, som alltid kommit naturligt för honom.
Zaqun blev hemskickad till sin familjs gods. Zaquns far och den ena av dennes två bröder, samt hans syster var stolta medlemmar i ordern, men ingen hade nått samma rang, utom hans sedan länge pensionerade och senila fader. Han hade länge varit familjens stolthet och hans olycka hade nu dragit till sig hela orderns uppmärksamhet och han var nu familjens skämt och hela orden skrattade åt honom. Han blev avsatt från sin rang, då han inte kunde utföra uppgifter. Han studerade i några år innan han bestämde sig för att ge sig av. Han vantrivdes i landet där alla skrattade åt honom. Landet där alla kände honom och han kände ingen... där en främling visste mer om honom än han själv. Den enda som stöttat honom var hans yngsta bror, som tränade om Zaqun. Zaqun lämnade sitt gods i sin broders vård (nämnde jag att familjen var snuskigt rik och att Zaqun, som äldsta barnet var ansvarig för deras ägor (med makten Zaqun hade, hade han nog kunnat nå den femte cirkeln)).
Zaqun har just gett sig ut på sin resa och har just anlänt till Asharien, där han långsamt lär sig språket. Som tur är har han alltid (i alla fall de tre åren han minns) haft lätt för språk och det lär inte ta allt för lång tid att anpassa sig. Glöm inte att han faktiskt inte kommer ihåg något om Mundana och mycket väl skulle kunna knata in i Jargien och säga "Tja, jag är magiker och dyrkar en annan gud än ni! Så, kan jag bjuda er på ett glas som flyger med hjälp av min magi?"

Zaqun är för tillfället en rätt förvirrad stackare, som inte kan så mycket och är helt borta när det gäller allmänbildning. Så länge det inte rör sig om saker inom Ebhron. Han har dessutom, numera, bara lärt sig de Kabalska uttrycken för magiska grejer, så att snacka magi med andra magiker är nog rätt kört. Det han söker efter just nu är vänner som accepterar honom, och en plats i världen. Han vill hitta ett hem, en sysselsättning och en umgängeskrets. Han vill bygga sig en bakgrund. Han vill bygga sig ett nytt liv! En ny identitet!

För tillfället tänker jag att han är förvirrad och ganska lätt hetsar upp sig eller blir förtvivlad när folk berättar saker som är, för dom i alla fall, uppenbara. Han känner sig antagligen ensam, övergiven och, helt enkelt, vilsen.

Just ja! Glömde säga att han nu är en neofyt, men eftersom att alla anser att han är en usel magiker, och dessutom betalar massvis med pengar, så skiter nästan alla i att han stuckit och inte utför sina neofyt-sysslor (sopa golv?). Dessutom utnyttjar han ju inte heller sin gratis studietid, så ordern tjänar pengar för ingenting. Alla nöjda och glada!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
go karaktär du har där. Men varför la du upp den på rollspel.nu???? är det något du undrar???
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Just, ja! Jo det jag egentligen undrade är hur man skulle bygga upp hela marionettgrejen, regelmässigt alltså. T.ex. vad man skulle använda för skada (förslagsvis vapnets) och vad för skadebonus man ska ha. Huruvida man ska slå ett slag mot nån färdighet för att träffa, och i så fall vilken? Och om jag nu skulle animera en hel rustning, hur mycket skada kommer den kunna ta (tjockplåt har 24 i bryt, så den skulle vara odödlig om man måste slå sönder den)? Kommer den kunna undvika? osv. Det finns rätt mycket som är oklart.
För om man går via magireglerna så kommer man kunna styra ett svärd, som man kommer kunna fäktas med på 30m och som är oblockbart (magi träffar ju alltid enligt reglerna). Dessutom kommer man att ha fått en magiker som blivit riktigt bra på att slåss, och det enda det kostat är tre magnituder effekter/en besvärjelse.

Ja och om nån har någon annan åsikt, synpunkt eller tanke är det ju alltid kul.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Förslag: Vapnet har vapenskada plus 2 per magnitud på rörelse-effekten. Så magnitud 3 rörelse ger ob1T6+2+vapenskada.

En helrustning är många bitar, så jag reserverar mig för att animera den då den kräver ett innehåll som styr oc håller ihop den. Kanske har jag fel, och om så är fallet bör varje del av rustningen som förlorar halva bryt eller mer öka svårigheten på magikerns animera-effekt gentemot den specifika delen på rustningen. Extraskador på benen gör att magikerns animera slag för att förflytta rustningen försvåras, extraskador mot armar gör attack och försvarsanimeringar svårare. Detta symboliserar att den en gång välkonstruerade rustningen nu har blivit tillknycklad och gångjärn och leder inte är i perfekt passform längre.

Vad jag menar är att det bör behövas kontinuerliga "animera föremål" och "rörelse"-slag för att bibehålla kontroll och flyt på din rustnings-automaton.

Magin kanske alltid träffar, men du siktar ju på vapnet/rustningen, så motståndaren kan blockera vapnet, som inte är en magisk effekt, utan bara påverkad av en magisk effekt.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, det med rustningen är sant, dessutom så väger rustningen alldeles för mycket för att animeras, och varför skulle jag göra det, när jag kan animera bara ett vapen?

Det jag egentligen tycker är ett problem är att jag kan ta min ganska klena (och extremt stel och klumpig) magiker och utan några problem göra så att han är bra på att slåss, riktigt bra och på avstånd och kan utan problem då använda vilket vapen som helst.

Förslag: Att man har en ny färdighet för varje grej man vill animera? Alltså, t.ex. en färdighet för vapen, en för människolika grejer (exempelvis rustningar), en för sköldar, en för bågar? Eller så använder man bara befintliga färdigheter eller en enda?

Sen baseras styrkan på effekten rörelse, man skulle då kunna ha en temporär styrka för föremålet? Exempelvis 4/magnitud och även för hastigheten den rör sig 4/magnitud? Då kan man lätt räkna ut de vesätnliga grejerna i strid, som skadebonus, VINIT (med trollkarlens stridsvana eller den aktuella "animera-färdigheten?") osv.
 
Top