Nekromanti Kul med bokstavering

anth

Vetefan
I mitt arbete händer det att folk ringer in och bokstaverar saker. Då förväntar man sig att folk ska använda sig av bokstaveringsalfabetet. Antingen det svenska: Adam, Bertil, Cesar, David. Eller det engelska: Alfa, Bravo; Charlie, Delta. Men tydligen ingår inte bokstaveringsalfabetet i allmänbildningen.
Kan ni gissa vilka bokstäver sig bakom dessa ord?

"I rummet"
Kalsong
Slangbella
Sova

Den som lyckas få alla fyra rätt bjuder jag på en öl. :)

Man ska ha myyycket god fantasi för att räkna ut hur våra kunder tänker...

anth

Vetefan
chrull;n48095 said:
U (eller kanske M?)
Y
Y
Z
Dang! Två rätt av fyra i första inlägget, det trodde jag aldrig. :)
Däremot avslöjar jag inte vilka två som är rätt.
Ni får gärna skriva varför ni gissar på just de bokstäverna - det blir roligare då.

Staffan

Myrmidon
Det värsta är folk som inte fattar när man bokstaverar tillbaka till dem. Jag jobbar ganska mycket med registreringsnummer, och det här är ju inte en direkt ovanlig konversation:
"Det är SGM123"
"Menar du Sigurd Gustav Martin Ett Två Tre?"
"Ja!"
"Och vad ska det vara för sorts bil?"
"En Ford."
"Näe, jag får fram en Volvo här..."
"Nej, det ska vara en Ford."
"Då måste jag ha hört fel, sade du Sigurd Gustav Martin?"
"Nej, Fredrik!"

Oldtimer

Slava Ukraini!
Som gammal (med betoning på gammal) signalist, får jag lätt sammanbrott när folk försöker bokstavera med alla möjliga namn/ord. Eller när jag behöver bokstavera för dem och de inte fattar alls.

Riktigt så illa som i ditt exempel, Anth, har jag nog inte varit med om. Man vågar ju knappt gissa.
"I rummet" - Är det en göteborgare, så borde det vara Ö (römmet)
Kalsong - Gissar också på Y (Y-front)
Slangbella - Y (uppenbart)
Sova - Å (såååva)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Staffan;n48117 said:
Det värsta är folk som inte fattar när man bokstaverar tillbaka till dem. Jag jobbar ganska mycket med registreringsnummer, och det här är ju inte en direkt ovanlig konversation:
"Det är SGM123"
"Menar du Sigurd Gustav Martin Ett Två Tre?"
"Ja!"
"Och vad ska det vara för sorts bil?"
"En Ford."
"Näe, jag får fram en Volvo här..."
"Nej, det ska vara en Ford."
"Då måste jag ha hört fel, sade du Sigurd Gustav Martin?"
"Nej, Fredrik!"
Bara för att vara en viktigpetter: "Sigurd Gustav Martin Ett Tvåa Trea" är det korrekta. :)

Jocke

Man med skägg
Slangbella
jag chansar på C. att "Slang" är med C i början i kunds huvud av nån anledning.

Det är SGM123
för att dra oldtimers viktigpetteri vidare vill jag bara säga att SGM123 är en ford focus...

jag och mina kollegor tar också emot registreringsnummrer i jobbet och jag blr aldrig klok på varför så många av mina kollegor säger "nej, kan du bokstavera" när de vill att kund ska använda sig av bokstaveringsalfabetet, det må vara korrekt men för gemene man är att bokstavera att säga EMMm, inte Martin.

Staffan

Myrmidon
En annan klassiker är "Menar du F som Filip eller S som Sigurd?" - "Efs!"

Sapient

Swashbuckler
Jag brukar, när jag ska bokstavera mitt efternamn, säga "s-c-h-y-som-i-yngve-l-d-t" för att det oftast är just "y" som folk hör fel på. (Och det finns ju ett snarlikt efternamn, Schildt, som folk ibland vill ha det till istället.)

Men då händer det kanske var tionde gång att den som lyssnar hänger upp sig på den biten och sen missar eller blandar ihop de tre efterföljande bokstäverna istället.

Troberg

Sinister eater
Jag har stött på folk som inte ens förstått konceptet med bokstaveringsalfabet. Jag kar börjat läsa upp en kod (säg "Adam, Bertil, Ceasar") och har hört hur de har börjat tokknappa i andra änden för att skriva in hela orden.

Rhodryn

Hero
Sapient;n48175 said:
Jag brukar, när jag ska bokstavera mitt efternamn, säga "s-c-h-y-som-i-yngve-l-d-t" för att det oftast är just "y" som folk hör fel på. (Och det finns ju ett snarlikt efternamn, Schildt, som folk ibland vill ha det till istället.)

Men då händer det kanske var tionde gång att den som lyssnar hänger upp sig på den biten och sen missar eller blandar ihop de tre efterföljande bokstäverna istället.
Detta är nog inte riktigt samma som din grej, och långt ifrån samma som de andra inlåggen i denna tråden... Men ditt inlägg fick mig att tänka på att så länge jag kan minna så har jag mer eller mindre alltid fått säga till alla som ska på något sätt skriva ner, använda, söka på, mm, utefter mitt namn, att "Jag heter Michael... med CH... Nilsson". Sen har det inte alltid hjälpt mig att min mor satte ihop mitt fulla namn utefter vad som lät bäst...så mina två "mellan namn" är båda före mitt faktiska namn... inte ovanligt att jag blivit tilltalad vid mina andra namn pga det, där jag inte alls har reagerat på det, händer oftast på lite mer officiella eller grejer kopplade till regerings grejer, som AF mm t.ex. Suttit några gånger och undrat vilken idiot som inte är där längre när dom kallar på honom, följt av att jag kommer på att det är mig dom ropar på (antingen för att jag kommer på att dom kanske menar mig, eller för att dom drar hela mitt namn tillslut). :p

Troberg

Sinister eater
Sådär har jag också, med mellannamnet först. Lurar garanterat alla telefonförsäljare...

anth

Vetefan
Apropå namn...
Jag har en kollega som heter Philip, så när folk ska stava hans namn säger han "filip med ph". En knasboll stavade då namnet Filiph. :)

Sapient

Swashbuckler
I veckan kom jag på att jag inte kan det tyska bokstaveringsalfabetet. Det var förnedrande!

För det första brukar det aldrig behöva bokstaveras för tyskar (utom -dt-biten, som ju för dem är helt överflödig) och för det andra var jag tvungen att gå över till engelska. Engelska! Jag kunde ju misstas för någon av alla de typ 800 amerikaner som checkade in samma dag.

Det är förmodligen tio år till nästa gång jag kommer att bo på hotell i Tyskland, så jag har tid att lära mig.

anth

Vetefan
Ni har väntat tillräckligt länge

"i som 'i rummet'"
"q som i qalsong"
"y som ser ut som en slangbella"
"z som i zzzova"

och så en bonus:

"y som i yordgubb"