Jag lirar helst på 2000-talet. Jag spelar inte sessioner där rollpersonerna isoleras geografiskt, så det är inget problem om de har goda kommunikationsmöjligheter via mobiler och bärbara datorer. Jag använder modern teknik mycket i mitt Kultspelledande, och tycker att det är effektfullt att göra skräck av sånt som man inte är van vid att se i skräcksammanhang.
Ett exempel: I min kampanj just nu så har rollpersonerna blivit inblandna i ett pedofilnätverk, och bland annat fått höra att ett vanligt säkerhetstrick i nätverket är att man döper om komprimerade arkiv med bildfiler så att de får konstiga filändelser och liknar systemfiler. Då kan man lagra och byta filer med varandra med någon form av säkerhet. Vilka filändelser man använder är något av en hemlighet, men provar man .xpz, pzq, pqw osv så hittar man förr eller senare vad man söker.
Nå, mina spelare har på det här viset hittat några helskumma filer som de inte blir kloka på, och som inte verkar vara något ziparkiv. De öppnar filen i anteckningar skriver ut filen. Jag ger dem en massa papper med bogusdatortecken (typ, öppna en ljudfil i anteckningar så ser du ungefär vad de fick se) fast insprängt i all bogus så gömmer sig en massa kryptiska meddelanden i mer eller mindre klartext.
Spelarna har ingen aning om vad filen är för något, men vissa rollpersoner känner sig märkligt fästa vid texten och när de börjar göra googlingar på de meddelanden de funnit så hittar de helskumma hemsidor på nätet där det nästan tycks som om det finns andra som är blivit helt besatta i dessa meddelanden. Hemsidor som sedan stängs ner eller försvinner när de försöker läsa dem igen...
Tja, osv. Det kan låta jätteskumt, men jag tycker att man kan få jättebra resultat av att låta photoshopfilter, mp3-spelare och nyhetsfilter användas som skräckingredienser. Öht så är jag för tillfället inne i en period där jag vill ha bort all sentimentalitet ur mina skräckrollspel: Alltså inga vampyrer, spöken, speglar, zombier, demoner, helveten, eller något annat som mest är att betrakta som kitsch idag.