Nekromanti [KULT: Divinity Lost] Ask me anything!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth;n284297 said:
Jag vet att det inte är ditt bord, men när kan jag förvänta mig att se nya KULT i en FLGS i min närhet?
Vet ej. Först och främst ska alla Kickstarter-backers ha sitt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hur lång tid tog förarbetet med att bestämma hur det ska se ut? Hur länge har du sen suttit med varje enskild sida? Var det någon sida du någon dag satt och stirrade på och tänkte ”hur fan fixar jag det här egentligen?”

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dante;n284292 said:
Åh jösses. Jättemånga – men inte fler än jag behöver. Jag är dock duktig och grupperar dem i mappar för olika användningsområden: Rubriker, löptext, listor, Moves, rollformulär, etc.
Åhå går det att göra mappar för sånt? Coolt!

Det är ju inte en fråga om det visuella per se, men ändå: hur går du till väga för att hålla ordning på mallarna mellan olika dokument? Jag har för mig jag frågade om du gjort kapitlen var för sig och fick ett ja. Tweakar du in stilen där den ska användas och lägger över i något masterdokument sen, eller gör du klart stillarna för att sedan importera mallarna från samma ställe hela tiden?

En annan som bara gjort småsaker som annonser, affischer och kortare dokument skaffar inte så goda vanor när det gäller sånt. ^^

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy;n284308 said:
Det är ju inte en fråga om det visuella per se, men ändå: hur går du till väga för att hålla ordning på mallarna mellan olika dokument? Jag har för mig jag frågade om du gjort kapitlen var för sig och fick ett ja. Tweakar du in stilen där den ska användas och lägger över i något masterdokument sen, eller gör du klart stillarna för att sedan importera mallarna från samma ställe hela tiden?
(Jag är inte Dante och han har säkert bättre sätt, men jag gillar InDesigns Book-system, som bland annat gör att man kan synka alla stilmallar mellan olika kapitel etc)

Dante

Staff member
Björn Wärmedal;n284303 said:
Hur lång tid tog förarbetet med att bestämma hur det ska se ut?
Öhm. Jag hade en massa helt bänga idéer i början av projektet. Bl.a. försökte jag använda optiska illusioner i sidbakgrunderna. Tack och lov kom jag på bättre tankar ganska snabbt. Det tog faktiskt inte så jättelång tid. Jag bollade lite skisser fram och tillbaka med Petter Nallo (Creative Director för KDL) och vi landade hyfsat snart i något som liknar hur det ser ut idag. Sedan har manéret såklart utvecklats och förfinats under projektets gång. Petter har haft massor med bra input ang. det visuella.

Hur länge har du sen suttit med varje enskild sida?
Det som tar absolut mest tid i anspråk är att få typografin på plats. Dvs. att all text ser ut som den ska. Själva layoutandet består mest av att putta runt saker på en given yta tills det »ser bra ut«. En del sidor layoutar sig praktiskt taget själva. Andra kräver lite mer handpåläggning.

Var det någon sida du någon dag satt och stirrade på och tänkte ”hur fan fixar jag det här egentligen?”
Jodå.

Varje kapitel ska uppta ett jämnt antal sidor och börja på en vänstersida. Det leder ibland till att jag måste fylla ut med en och en halv sida, eller att jag måste krympa texten med en halv sida.

Och man vill gärna ha monsterstats på samma uppslag som illustrationen av monstret, men när man lägger in illustrationen så flyttas texten över till nästa uppslag. Då är det bara att gå tillbaka några sidor och göra om dem så att det blir bra längre fram.

Då tackade jag mig själv för att jag kommit på den fiffiga idén med de svarta kilarna.

Dante

Staff member
DeBracy;n284308 said:
Åhå går det att göra mappar för sånt?
Ja.

DeBracy;n284308 said:
Hur går du till väga för att hålla ordning på mallarna mellan olika dokument?
Det går att importera stilmallar från ett dokument till ett annat.

DeBracy;n284308 said:
Tweakar du in stilen där den ska användas och lägger över i något masterdokument sen, eller gör du klart stillarna för att sedan importera mallarna från samma ställe hela tiden?
När det gäller bokdokument (dvs. ett antal olika dokument som läggs ihop i rätt ordning så att Indesign automatiskt håller koll på sidnumrering, kapitelnumrering, etc.) kan jag bestämma ett dokument som »ursprung« och sedan synka hela boken så att alla ingående dokument får samma stilmallar, mallsidor, objektformat, etc. som ursprungsdokumentet.

Jädrigt praktisk och tidsbesparande funktion.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
GE MIG. okok det var ingen fråga.

First off - vill uttrycka digitala applåder för de skeva textblocken, det var någonting som direkt sorterades i mitt huvud som 'jävligt coolt och passande'.

Fråga då - Sedan släppet av betaböckerna på KS, har det varit mycket arbete på layoutande? Kan tänka mig en del om fler illustrationer kommit till, men har boken gått igenom några större förändringar? :)

Dante

Staff member
Stövelkatten;n284326 said:
Är du trött på demonkukar efter denna resa?
Nävars. många har det inte varit.

Stövelkatten;n284326 said:
Kan man bli trött på demonkukar?
Alltså, jag tänker att det beror lite på vad sagda organ har för sig. I en del scenarier föreställer jag mig att jag skulle tröttna tämligen omgående.

Dante

Staff member
Kraetyz;n284327 said:
Sedan släppet av betaböckerna på KS, har det varit mycket arbete på layoutande? Kan tänka mig en del om fler illustrationer kommit till, men har boken gått igenom några större förändringar? :)
Inte direkt. Det har varit några större grejer som att varje Arketyp har fått breda ut sig över ett helt uppslag, eller att två helsidesillustrationer tillkommit i ett kapitel.

Annars har det mest varit text- och typografiändringar. Plus att jag har gjort alla de där delarna som behövs i en bok utöver själva innehållsdelen: Innehållsförteckning, register, backerlista, credits, tryckort, titelsida, etc.

Och efter första provtrycket gjorde jag lite färgjusteringar för att få bättre kontraster. Jag gjorde de svarta bakgrundselementen mörkare och den röda och den blå signalfärgen ljusare.