Rising
Vila i frid
Kult: The bronze age
Jag körde Kult i bitande vargavinter under tidig bronsålder en gång. Jag tänkte att jag skulle bort från det urbana och se om det skulle bli läskigare att spela i en tid där illusionen var mycket starkare. Jag sade aldrig till spelarna att vi spelade Kult dock, så de trodde det var ett vanligt medeltida systemlöst spel i största allmänhet. När så illusionerna började brytas så blev det dubbelt läskigt för spelarna, de började ju omedvetet fundera över vad som kunde vänta dem i äventyret med sina Kultkunskaper i bakhuvudet.
Fördelen med medeltiden är många; artefakter känns ballare än besatta maskingevär i nutiden, folk i gemen är rätt skrockfulla vilket gör att man slipper det gamla "jag försöker förklara vad som är ute efter mig men ingen lyssnar" och det är mycket enklare att isolera rollpersonerna än vad det är i dagens mobiltelefonsamhälle.
Dessvärre finns det några nackdelar också; Metropolis blir svårförklarat (hur förklarar man moderna skyskrapor för medeltidsmänniskor?), Limbo saknar kraftfulla drömfurstar, fängelset är så oerhört starkt att ingen rimligtvis kan ha blivit uppvaknad och Inferno får en massa ångerfyllda syndare på den naturliga vägen och behöver inte gå in i Elysium på samma sätt som i vår moderna tid.
Längre kampanjer i bronsåldersKult skulle vara rätt svårt att skriva, misstänker jag.
CyberKult tror jag skulle bli väldigt likt Matrix hur man än gör.
/Rising
Jag körde Kult i bitande vargavinter under tidig bronsålder en gång. Jag tänkte att jag skulle bort från det urbana och se om det skulle bli läskigare att spela i en tid där illusionen var mycket starkare. Jag sade aldrig till spelarna att vi spelade Kult dock, så de trodde det var ett vanligt medeltida systemlöst spel i största allmänhet. När så illusionerna började brytas så blev det dubbelt läskigt för spelarna, de började ju omedvetet fundera över vad som kunde vänta dem i äventyret med sina Kultkunskaper i bakhuvudet.
Fördelen med medeltiden är många; artefakter känns ballare än besatta maskingevär i nutiden, folk i gemen är rätt skrockfulla vilket gör att man slipper det gamla "jag försöker förklara vad som är ute efter mig men ingen lyssnar" och det är mycket enklare att isolera rollpersonerna än vad det är i dagens mobiltelefonsamhälle.
Dessvärre finns det några nackdelar också; Metropolis blir svårförklarat (hur förklarar man moderna skyskrapor för medeltidsmänniskor?), Limbo saknar kraftfulla drömfurstar, fängelset är så oerhört starkt att ingen rimligtvis kan ha blivit uppvaknad och Inferno får en massa ångerfyllda syndare på den naturliga vägen och behöver inte gå in i Elysium på samma sätt som i vår moderna tid.
Längre kampanjer i bronsåldersKult skulle vara rätt svårt att skriva, misstänker jag.
CyberKult tror jag skulle bli väldigt likt Matrix hur man än gör.
/Rising