Olav said:
Är inte betvinga och strid samma manöver? Jag tycker också att det är för lite skillnad mellan 10+ och 7-9 på betvinga.
Betvinga och strid används i olika situationer.
Strid är när du slåss mot någon annan som aktivt slåss tillbaka. Syftet med en strid är att stoppa sin motståndare genom att skada denne. I strid blir i regel både du och motståndare skadade, kanske dödade.
Betvinga är när du använder våld för att få någon annan att göra som du vill, t ex avslöja information, ge dig något eller utföra en tjänst. Det är typiskt situationer där du hotar någon med ett vapen eller stryk som själv inte vill eller kan slå tillbaka. Vid 10+ får målet möjlighet att välja mellan att göra som du vill ("ok, jag berättar, bara du inte skadar mig) eller att ta skadan ("dra åt helvete"). På 7-9 finns dessa två alternativ men personen kan också fly eller ge dig något annat du behöver om det verkar rimligt i situationen. Målet med ett betvinga är i första hand att få något av personen inte att skada henne. Till skillnad från att manipulera en person med ett hot som förhandlingsvara måste du genomföra hotet (våld) om personen väljer att ta skadan.
Så den stora skillnaden mellan strid och betvinga är att (1) du vill skada personen i strid men helst inte när du betvingar och (2) vid strid slåss personen aktivt tillbaka.
Exempel:
(Strid) Du och en annan person kastar er över varandra i ett vilt slagsmål.
(Betvinga) Efter att misslyckats övertala personen trycker du upp honom mot en vägg och sätter en kniv mot halsen, "Berätta vad du vet, annars skär jag upp halsen på dig?"
Hade personen i exemplet vid Betvinga varit beväpnad med ett slagträ och redo att slå in huvudet på rollpersonen hade rollpersonen varit tvungen att avväpna denne innan spelaren kunde betvinga personen (t ex genom att lyckas med Strid och välja "Du tar kontroll över någon eller något" där "någon" syftar på personen). Risken hade ju dock funnits att rollpersonen själv blivit nerslagen.
Jag hoppas att det klargör skillnaden mellan dragen. Det är vanligt att spelare blandar ihop dem så de kommer att få en grundlig genomgång i regelboken.