Tack för tipset! Jag har faktiskt läst både Dan Browns Inferno och Dantes Inferno (och jag jobber vidare med purgatorio) med anledning av detta.
tl:dr: Röriga tankar kring en kampanj om olika versioner av den gudomliga komedin.
Läser man (dantes) inferno med "KULT-ögon" är det faktiskt en hel del saker som sticker ut. OM man skalar bort det religiösa så finns en del mystiska saker kvar. Dels så bekräfta ju boken att döden bara är början, själen behåller sin identitet efter döden (i alla fall initialt). Vidare så kan själarna i inferno skåda framåt i tiden (=dvs tid är falskt). Vidare så stöter Dante på en del vidunder som varken kan likställas med varelser bortom vår verklighet.
Min tes för kampanjen är att Dante inte skrev den gudomliga komedin. Han skrev kanske delar av den. Beroende på hur jag känner när jag läst de delarna av gudomliga komedin, kan jag tänka mig att Dante skrev purgatorio och paradisio, de mer hoppfulla delarna. Dante var väl ganska okänd innan den gudomliga komedin, och hade väl egentligen baa skrivit Vita Nova. Alternativt så är iden att den ursprungliga komedin bara innehöll inferno. Jag har inte listat ut vilket ännu.
Tanken är i alla fall att boken i den del som behandlar inferno verkligen var en beskrivelse av KULTs inferno. Möjligen framkom beskrivningen av inferno som ett försök från en redan uppvaknad att så sprickor i illusionen. De kyrkliga aspekterna (fördelningen i kretsar efter dödssynder osv), skärselden och paradisio tillkom som en modifiering från arkonterna så att boken blev verktyg för att kontrollera mänskligheten. Men skrapar man på ytan tittar fortfarande sanningen fram, speciellt i någon av de tidigare versionerna av boken som skall förekomma i kampanjen.
Idén är alltså att rollpersonerna på något sätt får tag på (eller kontaktas a någon) ett fragment av tidig version av den gudomliga komedin som skall kontrolleras avseende äkthet (handout: en delvis omskriven sida av infernodelen, endast små detaljer ändrade). Varvid grävande och mysterielösande påbörjas (och fler versioner dyker upp: dvs jag får skriva om fler sidor av inferno). Ganska snart noteras dock deras förehavanden av de som vill hålla sanningen dold, varvid personer börjar försvinna och dödstalet börjar stiga. Hur långt vågar rollpersonerna gräva och vad är de villiga att offra för att hitta bokens ursprunsgversion? Vad är sanning? Döden är bara början...