Mogger
Hipsteranka
Coolt! Det ska jag läsa på flyget!
Olav said:Jag vet att jag har gnällt på det tidigare, men jag tycker att Hx-delen är svag.
"en av de andra är din vän"?
- en av de andra har sett ditt sanna jag, en kväll när du tappade kontrollen!
- du och en av de andra har gjort en jobb som fortfarande ger er mardrömmar!
- du åtrår en av de andra så våldsamt att det värker i dig!
- du har gjort en fruktansvärd gärning för en av de andra rollpersonernas skull!
- du har anförtrott en hemlighet som skulle kunna sätta dig i fängelse till en av de andra!
Jag måste säga att jag tycker det här är en mycket djärv ordsammansättning.Sjunde inseglet said:
Nässe said:Jag har testat flera saker bla att låta ansvaret ligga på SL. Dvs det är SLs uppgift att beskriva världen som om världen plötsligt blir extremt hotfull, eller ge honom en beskrivning som inte stämmer. Detta leder i fiktionen till att rollpersonen av andra upplevs som schizofren och paranoid, men spelaren kan fortsätta spela sin rollperson efter principerna. Det ställer dock enorma krav på spelledaren.
Känner du igen detta problem?
Har den här lösningen fungerat?
Nässe said:Går det att spela och förstå en karaktär med 4 nackdelar och +2 i Galenskap?
Nackdelarna är ju i sig asfina sätt att föra in ny info och oväntade vändningar. Jag funderar på vad som sker då man har en situation där detta sker vid fyra olika tillfällen, och där det dessutom är liten chans att de inte påverkar.
Risken som jag ser är att Nackdelarna tar allt för stor plats, att de hela tiden kommer in och knuffar och styr berättelsen. Så att det som blir kryddan istället blir huvudrätten. Varken spelare eller SL hinner med så mycket annat eftersom allt fokus blir på att hantera dessa situationer och snowballs av nackdelar som gått fel.
Detta är såklart bara en fundering, och ni kanske upplevt i spel att det inte alls blir på det sättet.
Nässe said:Min andra tanke är kring Schizofreni. Jag gillar alla movsen och också denna- men jag har tänkt väldigt mycket kring denna typ av move som bla berättar för spelaren att hon ska spela sin karaktär som om RP upplever världen som ett hot. Alltså låtsas. Samma sak gäller att inte kunna lita på sina sinnen. Detta blir som att spelaren istället för att vara sin karaktär skådespelar en person som är galen.
DeBracy said:Jag måste säga att jag tycker det här är en mycket djärv ordsammansättning.Sjunde inseglet said:![]()
Sjunde inseglet said:
Sjunde inseglet said:- till dig som gillar skräck, spelarinflytande och störda rollpersoner.
krank said:Sjunde inseglet said:
Varför är han inte affärsman?
Sjunde inseglet said:Ett tips är att också kolla på spelarböckerna (längre ner i tråden).
Att spela med dem tror jag kommer att leda till bättre berättelser än att fritt skapa rollpersoner (som beskrivs i regeldokumentet i första inlägget).![]()