Mogger
Hipsteranka
Coolt! Det ska jag läsa på flyget!
Artistens Hx bygger helt och hållet på Skinnerns Hx i AW. Under speltestet av AW Kult har jag märkt att vänskap mellan rollpersonerna är långt ifrån okomplicerat då nackdelarna alltid (ALLTID) kommer upp till ytan under de mest extrema former. Vad jag menar är att det sällan behövs bestämmas så mycket förflutet drama innan spelet börjar - systemet skapar drama i vilket som helst!Olav said:Jag vet att jag har gnällt på det tidigare, men jag tycker att Hx-delen är svag.
"en av de andra är din vän"?
- en av de andra har sett ditt sanna jag, en kväll när du tappade kontrollen!
- du och en av de andra har gjort en jobb som fortfarande ger er mardrömmar!
- du åtrår en av de andra så våldsamt att det värker i dig!
- du har gjort en fruktansvärd gärning för en av de andra rollpersonernas skull!
- du har anförtrott en hemlighet som skulle kunna sätta dig i fängelse till en av de andra!
Jag måste säga att jag tycker det här är en mycket djärv ordsammansättning.Sjunde inseglet said:
Det här är den lösning jag använt som grund i mitt CoC-system, även om det inte är AW-baserat. Beroende på vad rollpersonerna är med om skriver SL upp olika stödord, lite förenklat, som sedan används för att lägga till, ändra eller dra ifrån saker i spelvärldsbeskrivningarna.Nässe said:Jag har testat flera saker bla att låta ansvaret ligga på SL. Dvs det är SLs uppgift att beskriva världen som om världen plötsligt blir extremt hotfull, eller ge honom en beskrivning som inte stämmer. Detta leder i fiktionen till att rollpersonen av andra upplevs som schizofren och paranoid, men spelaren kan fortsätta spela sin rollperson efter principerna. Det ställer dock enorma krav på spelledaren.
Känner du igen detta problem?
Har den här lösningen fungerat?
I speltestet med Marco, Petter och Krister valde Marco och Petter 4 nackdelar var just för att testa ifall nackdelarna skulle ta över spelet. Jag har hittills inte märkt några problem överhuvudtaget. Nackdelarna har skapat schyssta problem för rollpersonerna och har vid sidan av de hot jag skapat fungerat som triggers som ger varje rollperson extra fokusscener där man kan forska djupare i hur rollpersonen fungerar och vad som hänt henne.Nässe said:Går det att spela och förstå en karaktär med 4 nackdelar och +2 i Galenskap?
Nackdelarna är ju i sig asfina sätt att föra in ny info och oväntade vändningar. Jag funderar på vad som sker då man har en situation där detta sker vid fyra olika tillfällen, och där det dessutom är liten chans att de inte påverkar.
Risken som jag ser är att Nackdelarna tar allt för stor plats, att de hela tiden kommer in och knuffar och styr berättelsen. Så att det som blir kryddan istället blir huvudrätten. Varken spelare eller SL hinner med så mycket annat eftersom allt fokus blir på att hantera dessa situationer och snowballs av nackdelar som gått fel.
Detta är såklart bara en fundering, och ni kanske upplevt i spel att det inte alls blir på det sättet.
Jag antar att jag inte varit tillräckligt tydlig med hur det här ska användas.Nässe said:Min andra tanke är kring Schizofreni. Jag gillar alla movsen och också denna- men jag har tänkt väldigt mycket kring denna typ av move som bla berättar för spelaren att hon ska spela sin karaktär som om RP upplever världen som ett hot. Alltså låtsas. Samma sak gäller att inte kunna lita på sina sinnen. Detta blir som att spelaren istället för att vara sin karaktär skådespelar en person som är galen.
Haha.. tänkte att det var ett friare ord för gudstjänare men det stämmer ju inte riktigt. Får ta och ändra det.DeBracy said:Jag måste säga att jag tycker det här är en mycket djärv ordsammansättning.Sjunde inseglet said:
Varför är han inte affärsman?Sjunde inseglet said:
For me?!?! Det här måste läsas igenom noggrant.Sjunde inseglet said:- till dig som gillar skräck, spelarinflytande och störda rollpersoner.
Företagsmannen bygger på Kult-arketypen Bolagsmannen. Rollpersonen skulle kunna vara en affärsman men spelarboken är bredare än så och ska fungera för alla typer av företagsanställda, från slavande kontorsråttor till narcissistiska reklammakare, kämpande entreprenörer till högt uppsatta företagschefer.krank said:Varför är han inte affärsman?Sjunde inseglet said:
Done. Blir tåg-lektyr på væg hem till moder Svea senare idag. Nu ska jag bara hitta tid i vår "vanliga" AW-kampanj att testa det hær (hur nu det ska gå till ).Sjunde inseglet said:Ett tips är att också kolla på spelarböckerna (längre ner i tråden).
Att spela med dem tror jag kommer att leda till bättre berättelser än att fritt skapa rollpersoner (som beskrivs i regeldokumentet i första inlägget).