Nekromanti Kult mod för nedladdning

Sjunde inseglet

Swordsman
Uppdatering 2010-09-27

Efter speltestet har några ändringar gjorts i reglerna och rollformuläret. De uppdaterade versionerna laddas ner genom länkarna i trådens första inlägg.

Reglerna

- Attributet Tuffhet har döpts om till Hårdhet för att det låter bättre och passar mer estetiskt med de andra attributen Kyla, Hetta, Skärpa.

- Bakgrunderna Pistolskytt och Gevärsskytt har slagits samman till bakgrunden Skytt.

- Vid Nackdelar på sidan 7 står det nu "För varje nackdel får du +1 på attributet Galenskapd värde [-2] (upp till max Galenskap +2, dvs. totalt 4 nackdelar!)" istället för "För varje nackdel utöver den första får du +1 till Galenskap...". Detta för att det annars skulle krävas 5 nackdelar att komma upp till +2 i Galenskap.

- Nackdelarna Dödsfiende, Förbannelse, Förföljelsemani, Hemsökt, Jagad, Missbrukare och Trakasserad har uppdaterats med förtydligande kring när man ska slå för dem. Innan stod det i "I början av varje spelmöte slå..." nu står det "Vid första spelmötet och mellan varje tidsperiod på en vecka eller mer i fiktionen slå...". Detta för att undvika missförstånd om när slagen ska göras.

- Nackdelen Mardrömmar har förtydligats så att man inte slår för varje natt i fiktionen utan enbart när man spelar ut en scen där rollpersonen går och lägger sig. Detta för inte få inflation av mardrömmar i äventyren.

- Regler för Första hjälpen har lagts till vid sidan för Utrustning.

Rollformuläret

- Attributet Tuffhet heter nu Hårdhet.

- Vid Erfarenhet kan man välja Bakgrunder som förbättring (rättade till skrivfel, stod tidigare "Erfarenhet")

Sjunde inseglet

Swordsman
Playbooks Kultarketyper

Jag har börjat konstruera spelarböcker i klassiskt AW-anda utifrån Kults arketyper. Det är inte några trifolds utan dubbelsidiga blad med val för skapandet av rollperson som man förutsetts skriva ner på rollformuläret (som finns i första tråden).

Spelarböckerna ska förhoppningsvis snabba upp skapandet av rollperson då spelaren får ett fåtal val anpassade för arketypen istället för att sitta och bläddra igenom alla mörka hemligheter, bakgrunder, fördelar och nackdelar.

Spelarböckerna inför också Specialdrag (när rollpersoner har sex med varandra) och ett mer avancerat Hx-system (som i AW) där rollpersonerna knyts samman mer.

Här är en sammanfogad pdf-fil med alla spelarböcker:

Spelarböcker

De jag har gjort hittills är:

Artisten - En sammanslagning av Konstnären, La femme fatale och Musikern.

Detektiven

Fixaren

Veteranen

För enkelhets skull försöker jag lägga in alla färdiga arketyper i det här inlägget. Här är de senaste fyra.

Brottslingen

Gudstjänaren

Hämnaren

Studenten

Här är de två sista spelarböckerna:

Företagsmannen

Vetenskapsmannen

Ögat

Hero
Re: Playbooks Kultarketyper

Jag vet att jag har gnällt på det tidigare, men jag tycker att Hx-delen är svag.

"en av de andra är din vän"?

- en av de andra har sett ditt sanna jag, en kväll när du tappade kontrollen!
- du och en av de andra har gjort en jobb som fortfarande ger er mardrömmar!
- du åtrår en av de andra så våldsamt att det värker i dig!
- du har gjort en fruktansvärd gärning för en av de andra rollpersonernas skull!
- du har anförtrott en hemlighet som skulle kunna sätta dig i fängelse till en av de andra!

Sjunde inseglet

Swordsman

Olav said:
Jag vet att jag har gnällt på det tidigare, men jag tycker att Hx-delen är svag.

"en av de andra är din vän"?

- en av de andra har sett ditt sanna jag, en kväll när du tappade kontrollen!
- du och en av de andra har gjort en jobb som fortfarande ger er mardrömmar!
- du åtrår en av de andra så våldsamt att det värker i dig!
- du har gjort en fruktansvärd gärning för en av de andra rollpersonernas skull!
- du har anförtrott en hemlighet som skulle kunna sätta dig i fängelse till en av de andra!
Artistens Hx bygger helt och hållet på Skinnerns Hx i AW. Under speltestet av AW Kult har jag märkt att vänskap mellan rollpersonerna är långt ifrån okomplicerat då nackdelarna alltid (ALLTID) kommer upp till ytan under de mest extrema former. Vad jag menar är att det sällan behövs bestämmas så mycket förflutet drama innan spelet börjar - systemet skapar drama i vilket som helst!

Du gav en del bra förslag på saker som kan läggas in i Hx för de andra arketyperna. Likväl brukar de i allmänhet vara lite generella för att spelarna under Hx-processen ska kunna utbrodera och detaljera vad som menas. Detektivens "En av rollpersonerna har varit inblandad i ett av dina fall
(uppdragsgivare, objekt för utredningen?)" skulle t ex kunna vara "du och en av de andra har gjort en jobb som fortfarande ger er mardrömmar!" men det blir upp till spelarna att bestämma om så är fallet beroende på vad de tycker passar för deras rollpersoner. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon

Det hela ser ju löjligt kul ut.

Två tankar:

Går det att spela och förstå en karaktär med 4 nackdelar och +2 i Galenskap?

Nackdelarna är ju i sig asfina sätt att föra in ny info och oväntade vändningar. Jag funderar på vad som sker då man har en situation där detta sker vid fyra olika tillfällen, och där det dessutom är liten chans att de inte påverkar.

Risken som jag ser är att Nackdelarna tar allt för stor plats, att de hela tiden kommer in och knuffar och styr berättelsen. Så att det som blir kryddan istället blir huvudrätten. Varken spelare eller SL hinner med så mycket annat eftersom allt fokus blir på att hantera dessa situationer och snowballs av nackdelar som gått fel.

Detta är såklart bara en fundering, och ni kanske upplevt i spel att det inte alls blir på det sättet.

Och den andra frågan i frågan är ju om en sådan person som hela tiden panikar går att leva sig in i och förstå.

_____
Min andra tanke är kring Schizofreni. Jag gillar alla movsen och också denna- men jag har tänkt väldigt mycket kring denna typ av move som bla berättar för spelaren att hon ska spela sin karaktär som om RP upplever världen som ett hot. Alltså låtsas. Samma sak gäller att inte kunna lita på sina sinnen. Detta blir som att spelaren istället för att vara sin karaktär skådespelar en person som är galen.

Anledningen till att jag tar upp detta är att denna typ av movse fanns i hacket Monster heart som vi spelade en kampanj till, och de ställde verkligen till problem för oss. Plötsligt skulle spelarna gå från att spela sin karaktär och vara den personen så mycket som möjligt och så ärligt som möjligt, till att förhålla sig till sin karaktär så som en författare gör, alltså styra den utifrån. För oss fungerade det inte alls, då spelarna tappade suget och vi hamnade i ett tråkigt samberättande, som inte alls stämde med hackets övriga principer.

Jag har konstruerat liknande moves till mitt Lovecraft world, och upptäckt att det är svårt att komma runt detta då man gör skräckspel. Hur skapar man en påtvingad galenskap i AW-Kult eller AW-CoC utan att bryta mot spelarens grundläggande uppgift: att vara sin karaktär ärligt och enkelt- och genom sin karaktär svara på den värld som beskrivs av SL och de andra spelarna?

Jag har testat flera saker bla att låta ansvaret ligga på SL. Dvs det är SLs uppgift att beskriva världen som om världen plötsligt blir extremt hotfull, eller ge honom en beskrivning som inte stämmer. Detta leder i fiktionen till att rollpersonen av andra upplevs som schizofren och paranoid, men spelaren kan fortsätta spela sin rollperson efter principerna. Det ställer dock enorma krav på spelledaren.

Känner du igen detta problem?
Har den här lösningen fungerat?

krank

Går ondskans ärenden

Nässe said:
Jag har testat flera saker bla att låta ansvaret ligga på SL. Dvs det är SLs uppgift att beskriva världen som om världen plötsligt blir extremt hotfull, eller ge honom en beskrivning som inte stämmer. Detta leder i fiktionen till att rollpersonen av andra upplevs som schizofren och paranoid, men spelaren kan fortsätta spela sin rollperson efter principerna. Det ställer dock enorma krav på spelledaren.

Känner du igen detta problem?
Har den här lösningen fungerat?
Det här är den lösning jag använt som grund i mitt CoC-system, även om det inte är AW-baserat. Beroende på vad rollpersonerna är med om skriver SL upp olika stödord, lite förenklat, som sedan används för att lägga till, ändra eller dra ifrån saker i spelvärldsbeskrivningarna.

Det har funkat bra i speltest; jag gillar tanken på en SL som en opålitlig berättare och tycker galenskap mår bra av att upplevas snarare än i första rummet utlevas.

Sjunde inseglet

Swordsman

Nässe said:
Går det att spela och förstå en karaktär med 4 nackdelar och +2 i Galenskap?

Nackdelarna är ju i sig asfina sätt att föra in ny info och oväntade vändningar. Jag funderar på vad som sker då man har en situation där detta sker vid fyra olika tillfällen, och där det dessutom är liten chans att de inte påverkar.

Risken som jag ser är att Nackdelarna tar allt för stor plats, att de hela tiden kommer in och knuffar och styr berättelsen. Så att det som blir kryddan istället blir huvudrätten. Varken spelare eller SL hinner med så mycket annat eftersom allt fokus blir på att hantera dessa situationer och snowballs av nackdelar som gått fel.

Detta är såklart bara en fundering, och ni kanske upplevt i spel att det inte alls blir på det sättet.
I speltestet med Marco, Petter och Krister valde Marco och Petter 4 nackdelar var just för att testa ifall nackdelarna skulle ta över spelet. Jag har hittills inte märkt några problem överhuvudtaget. Nackdelarna har skapat schyssta problem för rollpersonerna och har vid sidan av de hot jag skapat fungerat som triggers som ger varje rollperson extra fokusscener där man kan forska djupare i hur rollpersonen fungerar och vad som hänt henne.

Visst blir rollpersoner med 4 nackdelar störda. De får +2 i Galenskap och nackdelarna kommer då med stor sannolikhet spela in ganska ofta. Men viktigt att tänka på är att nackdelar som ger spelledaren hållhakar inte behöver spelas ut omedelbart. Spelaren slår för dem och får spelledaren hållhakar kan han hålla på dem till scener där han tycker att det är lämpligt att kasta in dem.

Nackdelar som aktiveras av situationer t ex Fobi, Girig eller Sexualneuros blir ofta triggade av scener som spelledaren sätter. Man kan enkelt undvika inflation genom att inte överanvända dem.

Nässe said:
Min andra tanke är kring Schizofreni. Jag gillar alla movsen och också denna- men jag har tänkt väldigt mycket kring denna typ av move som bla berättar för spelaren att hon ska spela sin karaktär som om RP upplever världen som ett hot. Alltså låtsas. Samma sak gäller att inte kunna lita på sina sinnen. Detta blir som att spelaren istället för att vara sin karaktär skådespelar en person som är galen.
Jag antar att jag inte varit tillräckligt tydlig med hur det här ska användas. :gremsmile:

Att SL väljer vad som händer när du slår högt för Schizofreni innebär inte att SL väljer och sedan säger till spelaren, "Du uppfattar att någon i din omgivning är din fiende."

Enligt klassisk AW-praxis ska spelledaren göra sina drag utan att berätta deras namn ("make your move but don't speak its name"). Det är också smart att vänta med att göra sitt drag för Schizofrenin. T ex vänta tills nästa scen med att låta schizofrenin slå till. Eller fan, det är helt okej att hoppa tills nästa dag och då låta schizofrenin spela in.

Ifall rollpersonen uppfattar någon i sin omgivning som en fiende är det upp till spelledaren att få spelaren övertygad om att personen verkligen är rollpersonens fiende.

Kan rollpersonen inte lita på sina sinnen får SL helt enkelt börja ge spelaren beskrivningar som egentligen är falska, osv.

Schizofrenin handlar mycket om att spelaren aldrig ska känna sig trygg med sin rollpersons intryck. SL väljer vad som händer när spelaren slår högt och han berättar inte för spelaren vad han väljer.

Det enda spelaren vet är att någon gång i framtiden kommer schizofrenin att jävlas med honom och det kommer bli väldigt kul för spelaren men tråkigt för rollpersonen! :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman

Jag ville tillägga att det finns nackdelar där spelaren själv blir tvungen att välja en handling på grund av att nackdelen aktiveras. Dessa är:

Edsvuren hämnd - tvingar rollpersonen att gå till anfall mot målet för hämnden om man slår 10+.

Fanatism - tvingar rollpersonen att försöka övertyga en person av motsatt åsikt att ändra åsikt om man slår 10+.

Fobi - Tvingar rollpersonen att bli paralyserad, fly eller svimma om spelaren slår 10+.

Förträngning - SL väljer om rollpersonen blir paralyserad, bryter ihop eller flyr om spelaren slår 10+.

Girig - Tvingar spelaren att agera för att få pengar om spelaren slår 10+.

Lögnare - Tvingar rollpersonen att ljuga helt eller delvis ifall spelaren slår 7 eller högre på slaget.

Sexualneuros - Tvingar rollpersonen att gå till anfall eller fly ifrån målet för attraktionen ifall spelaren slår 10+.

Tvångstankar - Gör rollpersonen besatt av hennes tvångstanke ifall spelaren slår 10+ (går dock att bryta med ett slag för Kyla).

De här nackdelarna har stor inverkan på hur spelaren spelar ut sin rollperson i spelet. SL kan dock i regel kontrollera när nackdelarna aktiveras genom hur han sätter scenerna. Man bör också ha som måtto att inte slå mer än ett slag för dessa i en och samma scen.

Sjunde inseglet

Swordsman

Här är de två sista spelarböckerna:

Företagsmannen

Vetenskapsmannen

Vetenskapsmannen är en perverterad hybrid mellan The Brainer och The Savvyhead från Apocalypse World. Känns väldigt Clive Barker och kommer nog oundvikligen leda till riktigt obehagliga rollpersoner. :gremsmile:

Spelarböckerna har även lagts till i första inlägget Playbooks Kultarketyper.

Xyas

Swashbuckler
Sjunde inseglet said:
- till dig som gillar skräck, spelarinflytande och störda rollpersoner.
For me?!?! :gremsmile: Det här måste läsas igenom noggrant.

Sjunde inseglet

Swordsman

krank said:
Sjunde inseglet said:
Varför är han inte affärsman?
Företagsmannen bygger på Kult-arketypen Bolagsmannen. Rollpersonen skulle kunna vara en affärsman men spelarboken är bredare än så och ska fungera för alla typer av företagsanställda, från slavande kontorsråttor till narcissistiska reklammakare, kämpande entreprenörer till högt uppsatta företagschefer. :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman
Ett tips är att också kolla på spelarböckerna (längre ner i tråden).

Att spela med dem tror jag kommer att leda till bättre berättelser än att fritt skapa rollpersoner (som beskrivs i regeldokumentet i första inlägget). :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
Sjunde inseglet said:
Ett tips är att också kolla på spelarböckerna (längre ner i tråden).

Att spela med dem tror jag kommer att leda till bättre berättelser än att fritt skapa rollpersoner (som beskrivs i regeldokumentet i första inlägget). :gremsmile:
Done. Blir tåg-lektyr på væg hem till moder Svea senare idag. Nu ska jag bara hitta tid i vår "vanliga" AW-kampanj att testa det hær (hur nu det ska gå till :gremtongue: ).

Sjunde inseglet

Swordsman
Gemensamma mörka hemligheter

Här är en lista på vilka spelarböcker som delar mörka hemligheter. Kan vara bra ifall man vill fokusera berättelsen kring en gemensam mörk hemlighet i rollpersonernas förflutna. Man kan ju självklart också ge alla rollpersoner en gemensam mörk hemlighet som man tycker är cool oavsett vad de har för mörka hemligheter i sina spelarböcker.

GEMENSAMMA MÖRKA HEMLIGHETER:

Ansvarig för medicinska experiment
Stundenten, Vetenskapsmannen.

Arvtagare
Artisten, Fixaren, Företagsmannen.

Besatt och hemsökt
Gudstjänaren, Veteranen.

Efterlevande
Detektiven, Hämnaren, Studenten.

Familjehemlighet
Brottslingen, Detektiven, Studenten.

Förbannelse
Artisten, Fixaren, Företagsmannen.

Förbjuden kunskap
Brottslingen, Detektiven, Fixaren, Gudstjänaren, Studenten, Vetenskapsmannen.

Ockulta upplevelser
Företagsmannen, Gudstjänaren, Hämnaren, Studenten.

Offer för brott
Artisten, Brottslingen, Detektiven, Fixaren, Hämnaren, Veteranen.

Offer för medicinska experiment
Hämnaren, Vetenskapsmannen, Veteranen.

Pakt med mörka makter
Artisten, Brottslingen, Företagsmannen.

Sinnessjukdom
Artisten, Vetenskapsmannen.

Skyldig till brott
Brottslingen, Detektiven, Fixaren, Företagsmannen, Hämnaren, Veteranen.

Utvald
Gudstjänaren.

Väktare
Gudstjänaren.

Övernaturlig upplevelse
Vetenskapsmannen, Veteranen.