Nekromanti Kult-noob söker info

solvebring

Superhero
Jag har seriöst aldrig spelat Kult och vet inte så mycket om det annat än att det är svensk skräck signerad Äventyrsspel, att det har rykte om sig att vara coolt och att det för sin tid ansågs rätt makabert och skapade debatt och spädde vatten på hobbybaktalarnas kvarhjul. Ja, jo, jag vet att det är mytomspunnet, legendariskt och populärt, men jag har aldrig spelat eller läst det. Jag vet bara det som typ brukar uppges genom forumtrådar.

Hur som haver har jag fått Kult-prylar av en gammal kompis, eller rättare sagt har jag fått övertagit dem och ska betala 600:- när jag "känner för det", som han sade. Han köpte dem för några år sedan för 1300:- och nu ville han bara få dem ur vägen eftersom han ska flytta, och eftersom jag är rollspelsentusiasm fick jag överta dem, mer eller mindre. Han tänkte börja spelleda med kom inte för sig, kanske för att han hatar att läsa, så de låg och skräpade de stackars fina grejorna.

Jag är förövrigt osäker på priserna man jag vill minnas att Kult brukar gå för en hel del. Minnas jag rätt eller fel? Eftersom han fick ge över tusenlappen hoppas jag inte att han blev totalblåst?

Nå, det rör sig om:
Grundregelbok, 2:a utgåvan.
Den svarta madonnan
Mörkrets legioner

Så, allmän info. Vad kan ni säga om Kult? Är 1:a eller 2:a utgåvan mer intressant/bättre än den andra? Hurdana är de här modulerna/kampanjerna? Vad tror ni om priserna?
... Ja, vad är det jag fått tag på helt enkelt?
Och nej, jag är inte intresserad av att sälja. Jag säljer inte rollspel; med reservation för ett fåtal undantag.

Vimes

Sillkung
Jag har inget att säga om 2:a vs 1:a utgåvan, då jag bara använt första.

Däremot: om du ska spela (spelleda) Kult, släng ut alla regler (med möjligt undantag för den Mentala balansen som är något av en definierande feature), och kör det regellätt (men fortfarande hyfsat traddigt, imo).

Däremot är enligt min mening det ett väldigt inspirerande produkt. Spelvärlden och dess stämning är så awesome som bara 90-tal kan vara.

Angående pris: Jag krängde mina Kultgrejer för 300-500 spänn boxen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag vill minnas att man censurerade spelet mellan 1a och 2a utgåvan. Någon som spelade det flitigare än vi gjorde får gärna kommentera på exakt vad det var som försvann.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
wilper said:
Jag vill minnas att man censurerade spelet mellan 1a och 2a utgåvan. Någon som spelade det flitigare än vi gjorde får gärna kommentera på exakt vad det var som försvann.
Eller så frågar vi Magnus Seter som skrev tvåan.

Eksem

Champion
Jag är säker på att min utgåva hade med dina bilder också, som en inlaga, med färg och allt (mjukpärmsbok).

Brynolf

Dum fan
wilper said:
Det var framför allt magikapitlet som försvann. Ritualer innehållande mensblod och sperma var inte så populärt i massmedia...

I övrigt gillar jag 2nd ed bäst. Magin klarar man sig utan och de små häftena passade inte riktigt upplägget tycker jag. Tredje editionen är en tragisk gröt som man bara blir yr i huvet av.

solvebring

Superhero
Eksem said:
Jag är säker på att min utgåva hade med dina bilder också, som en inlaga, med färg och allt (mjukpärmsbok).
Exakt, ja. Grundregelboken till 2:a utgåvan, arketyper i färg signerade Arfert. Skitsnygga bilder förövrigt. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Dante said:
wilper said:
Eller så frågar vi Magnus Seter som skrev tvåan.
Noterade det, vilket är skithäftigt. :gremdrink: Visste inte att Magnus skrivit grundböcker. Det var en trevlig överraskning.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Första utgåvan var råare, och hade som tidigare nämnt ett magikapitel som - enligt min åsikt - var väldigt givande för stämningen i spelet. Andra utgåvan innehöll ett väldigt mediokert introduktionsäventyr om jag inte minns fel.

Hade jag fått välja hade jag tveklöst tagit första utgåvan, främst p.g.a. att det känns "elakare" och mer hänsynslös i sitt framförande. Andra utgåvan fungerar dock utmärkt om du inte har tillgång till första, men för egen del känner jag att ritualer och dylikt tillför väldigt mycket. Regelverket i båda utgåvorna är en BRP T20-härva som inte passar spelets koncept överhuvudtaget. Vill du köra färdigskrivna eller mer klassiska äventyr föreslår jag att använda Nemesis-systemet (skrivet av Greg Stoltze, du hittar det gratis här), tillsammans med en kult-konvertering (som jag kan maila om du önskar). Om du vill köra mer karaktärdrivet skaffar du givetvis ett exemplar av Apocalypse World och använder Sjunde Inseglets hack (som du hittar här, det rekommenderas varmt).

Svarta Madonnan är en riktig klassiker och håller än idag - om du minskar på antalet stridsmoment. Plotten är riktigt trevlig, och kampanjen är så där mysigt lång. Sparka igång den snarast!

Mörkrets legioner känns enligt mig rätt onödig, å andra sidan har jag inte fördjupat mig så mycket i andra utgåvan - de kan ha plockat bort en del info om inferno/limbo där. Den är säkert mysig läsning en ensam lördagskväll, och kan även fungera bra som kvällssaga för eventuella barn! ;-)

shotgun_ramadan

Fåntratt
För övrigt tycker jag tredje upplagan är okej - den har inte alls samma stämning eftersom den utgår från amerikansk kultur, men är förmodligen lättare att få tag på. Den har dessutom magisystemet intakt, samt lite simplare skaderegler (om jag inte minns fel).

solvebring

Superhero
Suveränt, det var utförligt och fint. Just sådana resonemang och var ute efter. Jag vet förövrigt inte om (när) jag kommer att spela det. Känner mig smått sugen men med tanke på att jag kommer på ett nytt spel att spela varje vecka och aldrig får tummen ur med något ska jag inte säga så om ännu ett, utan istället försöka koncentrera mig på de jag har framför mig för tillfället - ja, jag måste fan tagga ned och ta mig tid att spela lite spel och inte bara skaffa nya och halvskumma hälften av dem osv. :gremlaugh:

Nå, det låter för jävla roligt och jag ska kolla på det, fast först ska jag kolla på en massa annat jag har på bordet just nu. ... Tror jag, i alla fall. Däremot spelar jag med väldigt tradiga människor just nu så iof skulle väl det här spelet passa dem bättre än det jag vill testa på dem, men hur som haver. Tack! :gremsmile:

shotgun_ramadan

Fåntratt
Haha, jag är likadan - idag damp det eminenta 'Crimson Exodus' ner i brevlådan. Men hur som haver, jag kan verkligen rekommendera Nemesis eller AW-hacket, för originalsystemet är verkligen bara i vägen för spelupplevelsen. Om du vill se någon film som känns kultig så tror jag att 'Hellraiser: Inferno' stämmer bra överrens med världsbilden, likaså 'Martyrs'.

solvebring

Superhero
Tkullander said:
Haha, jag är likadan - idag damp det eminenta 'Crimson Exodus' ner i brevlådan. Men hur som haver, jag kan verkligen rekommendera Nemesis eller AW-hacket, för originalsystemet är verkligen bara i vägen för spelupplevelsen. Om du vill se någon film som känns kultig så tror jag att 'Hellraiser: Inferno' stämmer bra överrens med världsbilden, likaså 'Martyrs'.
Okej, tja, om jag någon gång bestämmer mig för att testa det tror jag faktiskt att det lutar åt typ fisktankscenario och friform, alternativt något skruttenkelt system mest bara för att känna på stämning och setting före allt annat. Skräck är ju skräck och eftersom spelet inte är systemorienterat så funkar nog det så länge. AW är förövrigt för tjockt för att jag ska orka bry mig om att läsa hela. Jag har lite tid nu för tiden så jag skippar de flesta spelen som har ett sidantal som går märkbart över 100 sidor. Har lovat Arvid att läsa MC-kapitlet, vilket ungefär är det jag tänker göra - om nu inte det gör mig kåt i övrigt.

solvebring

Superhero
Well, ride on. Ärligt talat trodde jag tråden skulle ge mer utdelning. Har alltid uppfattat Kult som relativt populärt.

Nå, tänkte i alla fall poängtera det att jag tackar och tar emot allt relaterat till detta. Tro inte att jag är nöjd bara för att Tkullander skrev en del matnyttigt. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag äger en hel del Kult-stuff, har dock inte hunnit läsa modulerna du nämner. Jag har läst den tredje utgåvan på engelska samt äventyret Tarotikum.

Några saker jag tycker om Kult, rent allmänt:
- Tarotikum är ett rätt dåligt äventyr. Oerhört rälsat, på ett sånt där dåligt sätt.
- Kult-spelvärlden är cool som fasen, och det här med personal horror är hemskt coolt.
- Magisystemet är det enda jag egentligen gillar med regelsystemet. Ritualer och symbolik, mumma!
- Annars är det klassiskt tunggrodd BRP med fokus på trist strid.
- Jag hör ofta om folk som kört Kult som actionspel. Jag vet inte om det är tänkt så från början, men skiter nog egentligen i om så är fallet - i mina ögon är det att slösa bort en cool setting.
- Andra amerikanska utgåvan är en av de snyggaste rollspelsböcker som någonsin gjorts.
- Precis som typ alla tradspel saknas ordentlig hjälp och riktlinjer för att bygga äventyr i de versioner jag läst.

Det är vad jag kommer på just nu iaf =)

solvebring

Superhero
Okej, med andra ord borde man försöka få tag på deamerikanska utgåvorna, om man vill ha det i hyllan och mumsa i med jämna mellanrum? =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Okej, med andra ord borde man försöka få tag på deamerikanska utgåvorna, om man vill ha det i hyllan och mumsa i med jämna mellanrum? =)
Kanske =)
Jag, samlarfåne som jag är, har ju lite mer än så, kan jag väl säga... Har en del hål i Kultsamlingen fortfarande, kanske ska försöka göra ett ryck och rätta till det snart...

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Kanske =)
Jag, samlarfåne som jag är, har ju lite mer än så, kan jag väl säga... Har en del hål i Kultsamlingen fortfarande, kanske ska försöka göra ett ryck och rätta till det snart...
Okej, fast de amerikanska utgåvorna - det handlar väl bara om översättningar egentligen? Jag får känslan av att du menar att det är skillnad, t.ex. bildinnehållet?