Den senaste versionen (Kult: Beyond the Veil) har fått en hel del kritik, det är sant. Om den är olik originalet beror det på att en del i spelvärlden ändrades till den svenska andra versionen. Det är denna världsbeskrivning som används, och en del regelförändingar från den amerikanska utgåvan.
Vad gäller kritiken har den snarare handlat om att det är *för lite* som ändrats. Nästan ingen text är nyskriven, utan plockad direkt från tidigare utgåvor. För den som aldrig spelat Kult borde inte det vara något problem.
Vill du spela Kult på engelska tror jag den nya boken är det bästa valet. Den är rätt komplett och vad jag vet har inga supplement nytryckts. Det finns tidigare utgåvor på engelska men jag tror inte du vinner så mycket på att leta reda på någon av dem. De riktiga kännarna föredrar den första svenska versionen.
Jag har ingen aning om vad den kan tänkas säljas. Det verkar som om den tagit slut från förlaget (eller sålt dåligt och inte tagits in igen) för många svenska handlare har den inte längre på sina hemsidor.
(Reservationer för fel. Jag äger inte boken, men har läst mycket om den och kollat i den.)
Edit: Forbidden Planet är ju en stor och fin affär i London. Kolla där,
www.forbiddenplanet.com