De varelser som man lättast förknippar med änglar är väl just serafimerna, erinyerna och raphaeliterna (pga namnen, alltså). De två senare är starkt förknippade med Metropolis och Citadellet, och därför tror jag att det helt enkelt är detta som menas. Om Inferno är helvetet så skulle man ju kunna mena att Metropolis vore en "himmel" och att några av dessa änglavarelser (=serafimerna) kunde ha förpassatts till vår värld när Demiurgen lämnade maskinen.
Nå, nu är det dock så att det på åtskilliga platser i regelboken talas om andra världar och verkligheter också. Så om man absolut vill så kan man helt klart föreställa sig ett "paradis" som ligger utanför maskinen, och säga att änglarna kommer därifrån. Det som talar mot denna teori är väl mest att änglarna sägs ha haft kontakt med Demiurgen, och att serafimerna nu skall vara underställda liktorerna. Det verkar ju onekligen som att serafimerna skall kunna kategoriseras i samma fack som alla andra varelser på arkonternas sida.
Jag ser det här med "paradiset" mer som en olycklig formulering. Jag gissar att det från början var så att Metropolis var mer av ett uttalat "himmelrike" i kontrast mot Infernos helvete, och att det under arbetets gång blev intressantare när Metropolis istället växte fram som alla städers urmoder. Då föll rollen som "paradis" istället på vår värld; Elysium, och det gjorde det hela så mycket intressantare.
Jag gissar att det är därför som Metropolis känns lite kluvet; dels har man den här bibliska; änglar, gråtande statyer, de dödas stad och liknande, och dels har man den här industriella mytvärlden; tekroner, psilositer, "uteliggarmonster" (såsom zelother och borderliners), och labyrintstaden.
Jag tycker dock att de är häftiga ihop, och ser därför gärna att serafimerna har sitt ursprung just här, i Metropolis, istället för att komma någon helt annansans ifrån.