Re: Den tredje utgåvan: Bajsboken.
Jag tror att det beror på min generella inställning till rollspelsböcker - dvs, jag ser dem mindre som kanon och mer som inspiration. Jag har samma inställning när dett gäller hur många tärningsslag grundboken säger att man ska göra för ditten eller datten eller hur mycket plus eller minus man får eller hur många grundegenskaper man har. För mig är allt det där bara exempel, inspiration, idéer.
Mitt eget Scriptura, som flera gånger anklagats för att vara likt Kult, kommer däremot att välja en annan väg. Inte för att min väg är enklare (vilket den är), utan för att jag väljer ett annat perspektiv. Scriptura kommer mer att ha en grundlig genomgång av de teoretiska grunderna bakom olika magiskolor, vilka symboler (och vilka ljus, lukter och andra parafernalia) som betyder vad etc. Däremot kommer jag sannolikt också att ha med en hoper exempel, men jag är inte tillräckligt anal eller tillräckligt tålmodig för att skriva de långa listor Kult har.
Fördelen av de långa listorna är i mina ögon inte så mycket innehållet i själva listorna, utan att de sammantaget, bland annat genom sin detaljrikedom och längd, illustrerar något jag tycker är ganska viktigt - nämligen just traditionsbundenheten och ritualismen hos traditionella ockulta system. Med andra ord, jag tycker att funktionen hos magilistorna är något annat än att just ge en massa "spells", nämligen att illustrera något viktigt i spelet, och den funktionen sköts alldeles lysande av sagda listor.
Exakt så.Jag tror det. Du menar att ritualerna som beskrivs i boken bara är några exempel på hur magi faktiskt utförs i Kults värld - medan magin i sig saknar dessa regler och kan ta sig helt andra uttryck?
Jag tror att det beror på min generella inställning till rollspelsböcker - dvs, jag ser dem mindre som kanon och mer som inspiration. Jag har samma inställning när dett gäller hur många tärningsslag grundboken säger att man ska göra för ditten eller datten eller hur mycket plus eller minus man får eller hur många grundegenskaper man har. För mig är allt det där bara exempel, inspiration, idéer.
Japp. Faktiskt. För mig är Kult väldigt mycket ett spel om ockulta riter och liknande, och då känns det ändå centralt med väl utvecklade ritualer. Jag kan absolut hålla med om att vissa skolor gott kunde haft mer variation, men ändå tycker jag att just Kult 3e är bland de bättre spelen när det gäller att gestalta ockultism. Det känns om inte annat som att de som skrivit är insatta och pålästa. Nu vet jag inte om de är det, men det känns så, och det gillar jag.Är du allvarlig när du säger att dessa små variationer verkligen är användbara och nödvändiga för dig?
Mitt eget Scriptura, som flera gånger anklagats för att vara likt Kult, kommer däremot att välja en annan väg. Inte för att min väg är enklare (vilket den är), utan för att jag väljer ett annat perspektiv. Scriptura kommer mer att ha en grundlig genomgång av de teoretiska grunderna bakom olika magiskolor, vilka symboler (och vilka ljus, lukter och andra parafernalia) som betyder vad etc. Däremot kommer jag sannolikt också att ha med en hoper exempel, men jag är inte tillräckligt anal eller tillräckligt tålmodig för att skriva de långa listor Kult har.
Fördelen av de långa listorna är i mina ögon inte så mycket innehållet i själva listorna, utan att de sammantaget, bland annat genom sin detaljrikedom och längd, illustrerar något jag tycker är ganska viktigt - nämligen just traditionsbundenheten och ritualismen hos traditionella ockulta system. Med andra ord, jag tycker att funktionen hos magilistorna är något annat än att just ge en massa "spells", nämligen att illustrera något viktigt i spelet, och den funktionen sköts alldeles lysande av sagda listor.