Rock N Roll!
Det vore verkligen trevligt om det hände något på Kult-fronten. Själv har jag aldrig lirat det. En polare köpte det men drog aldrig igång något. Nåväl, har ju mest bara hört gott om det så jag skulle lätt se fram mot att det den här serien skulle bringa nytt blod även vad gäller rollspelet. =)
Jag tror inte att serien kommer att sälja på rollspelets meriter; däremot tror jag att rollspelet kan göra att det får lite extra uppmärksamhet (nördar som äger seriebutiker... kanske också känner till spelet), och om serien bara är bra så tror jag det kan funka.
Undrar om det kan ha nàgon relation ryktena om ett nytt Kult-rollspel. Den här serien verkar ha ett lite annat fokus än rollspelet. En hjälte som kan se igenom illusionen och använder sina krafter för bekämpa monster. Liter mer matrix och action över det hela.
Undrar om det kan ha nàgon relation ryktena om ett nytt Kult-rollspel. Den här serien verkar ha ett lite annat fokus än rollspelet. En hjälte som kan se igenom illusionen och använder sina krafter för bekämpa monster. Liter mer matrix och action över det hela.
Det intryck jag fått av Kult är nog annars att grundfluffet verkar beskriva ett annat spel än reglerna; där fluffet ligger närmare det skräck-psyko-spel folk spelade det som, medan regler och vapenlistor visar ungefär samma sak som i Drakar och Demoner; klassiskt "äventyrande" med andra ord, fast i ny miljö.
Alltså, när jag läste Kult så ville jag nog ha ett annat spel, egentligen. Närmare bestämt ville jag nog ha det folk spelade på 90-talet.
Men, såhär i efterhand kan jag absolut se charmen i Matrix+Hellblazer. Synd bara att BRP lånar sig så illa till cinematisk action av det slaget; det lär bli få Matrixslagsmål om man för minus massor så snart man försöker sig på nån form av stunt.
Så jag hoppas som farao på ett nytt Kult. Att de inte bara släpper samma spel igen, utan istället bygger ett system som ANTINGEN fokuserar på det där psyko-horror-grejset med personlig angst, ELLER faktiskt möjliggör och uppmuntrar matrix-style action i en ockult/psyko-miljö och setting.
För båda vore awesome.
Vill man verkligen ha gamla Kult så går det fortfarande att få tag på dels gamla Kultboxar men även nyaste (3rd edition) någorlunda billigt. Inte lätt, men det går.
Spelade Kult när det begav sig, innan det översattes och gavs ut i andra länder. Tror definitivt att settingen passar för en mörk serietidning eller TV-serie. Hoppas det blir verklighet.
Tror som en tidigare postare att det kanske inte får så mycket allmän draghjälp av rollspelet, men lite cred i vissa cirklar om inte annat.
...spelarna spelar de fyra dödsryttarna coh måste välja mellan Jim Morrison-Jesus eller Monster-Påven på slutet!
KULT för mig innebär att slå fram karaktärer som på ytan kan uppvisa likheter med D&D-äventyrare eller CoC-undersökare, men som undertill är såriga vrak alternativt långt gångna psykopater (längs Ljusets/Mörkrets väg). Vampyrer och varulvar inte som i Vampire the Gathering utan mer som i American Werewolf i London.
Med äventyr som obönhörligen angriper karaktärernas svagheter och brister; alltså där fokus inte ligger i att "lyckas" (döda fiender, loota, vinna) utan på att fortsätta äventyra medan man gör allt värre kompromisser med sin egen (med-)mänsklighet. Visst kan man lyckas lösa gåtorna och förinta monstren, men till vilket pris...?
Minns att spelet "går ut på" att nå plus/minus 500 poäng och nå Nirvana; inget annat.
Ett skräckspel där skräcken kommer ur hur långt ner i sin egen själ man vågar titta. Som en filosofisk rödvinsdiskussion som blivit "truth or dare" och sedan förvandlats till en acid-spetsad mardröm... Som om man spelade Call of Cthulhu fast utan att noll Insanity innebär befrielsen av att få byta karaktär!
Ett i sanning "mature" spel, helt enkelt. Eller som KULT själv sammanfattar det: Döden är bara början...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.