Re: Kult = Skräck!
Sitter och tråkmånsar på jobbet idag så det blir ett långt inlägg. Hoppas att iaf någon orkar läsa det.
”Under en trevlig fika”
Jepp! /images/icons/smile.gif
”för ett tag sedan men ett antal deltagare här på forumet kom det fram att vi alla haft samma "problem" med spelet Kult, nämligen att det ofta blir splatter av omgångarna när man spelar det.”
Tja, mitt Kultproblem har nog mest varit att jag fått spela alldeles för lite. Jag är verkligen sugen på att lira Kult!
”Spelet verkar helt enkelt uppmana till en massa skjutande och blodbadande. Frågan är om andra haft samma upplevelse, och i så fall vad det beror på. ”
”När man läser regelböckerna så tycker jag att dess absolut sämsta kvalite är just stridsreglerna, medan det finns gott om material för att göra häftiga skräckäventyr utan allt för mycket våld. Ändå hamnar man i splatteriet efter ett tag. ”
Felet är nog äventyren. Konstruerar man dem med samma proportioner som saker och ting får utrymme i regelboken så blir det mycket monster och därmed blir det lätt också mycket pangande. Antingen innebär pangandet att rollpersonerna åker på dyngspö eller att de vinner. Vinner de så åker de in i kurran eftersom polisen inte gillar när man skjuter och spränger en massa. Dessutom måste rollpersonerna vara militärt utbildade eller ha mycket bra kontakter inom militären för att ha en chans mot de stora grabbarna (tror jag iaf, har för mig att de har jäkligt höga värden på sånt som kan behövas i strid).
En lösning tror jag är att dra ner kraftigt på monsterdelen. I den mån monstrena är med ska det inte gå att plocka dem med någon begagnad armépistol man köpt på svarta marknaden i Talinn. Inte heller ska de sitta och vänta på att det ska komma ett gäng rollpersoner som skjuter dem sönder och samman. Monstrena ska hålla sig i bakgrunden, och när de väl kommer är det de som är jägaren och rollpersonen som är bytet. Och den bästa lösningen för rollpersonen ska helst inte vara ”jag låser in mig med farsans jaktbössa och med smällare och fyrverkeripjäser för tio år framåt”.
Skräcken ska i Kult ska endast undantagsvis visa sig konkret, i stil med ”han där är ett monster, dödar vi honom så är det lugnt sen”. Istället bör man koncentrera sig på en mer krypande obehagskänsla och skräck som inte går att ta på, i stil med mardrömmar som blir verklighet, folk som försvinner, plötsliga personlighetsförändringar hos nära och kära, tecken på att man är förföljd, indikationer på att något hemskt kommer att ske m.m.
Dessutom bör man undvika att rollpersonerna går runt och känner sig mäktiga för att de har en pistol eller Rambokniv, eller för att de har militär träning. Se till att polisen kommer och syr in dem och ställer jobbiga frågor om de viftar med grejerna, låt dem fastna i metalldetektorer, låt dem åka dit för snatteri av misstag och låt sen farbror konstapeln bli ilsken när det visar sig att det finns en puffra i jackfickan o.s.v. Låt dem inte spela någon sorts Carl Hamilton-gubbe. Det ska räcka med ett gäng berusade tonåringar med stilett för att skrämma rollpersonerna.
Här är två exempel på äventyr man skulle kunna spela i Kult. Äventyr 1 skulle jag inte vilja spela, däremot gärna äventyr 2.
Äventyr 1:
Problem: Ett jättemonster har senaste tiden levt rövare där rollpersonerna bor.
Lösningsalternativ för RP:
*”Vi försöker fixa fram massa vapen och smälla kräket åt helvete! Vad ska vi annars göra, det lär ju inte gå att fråga honom vänligt om han kan lugna ner sig.”
*Vi emigrerar till Australien och visar oss aldrig mer hemma i Blomstermåla.”
Äventyr 2:
Problem: Rollpersonen har tre bröder varav två har dött under oklara omständigheter den senaste tiden. Dessutom har han under flera nätter haft mardrömmar om att ett jättemonster jagar honom. Han söks upp av en okänd man som säger: ”Min herre, som redan bekantat sig lite med dig…, söker efter en artefakt som en person vid namn X råkat komma över. Då denne X råkar vara din bror så föreslår vi att du letar upp honom och tar tillbaka artefakten. Vi hoppas naturligtvis att du ställer upp och går i land med din uppgift. Annars finns det risk att det går likadant för dig som för dina bröder Y och Z och det vore väl tråkigt? Du har en vecka på dig.”
Lösningsalternativ för RP:
*”Hmm, slå ihjäl snubben som kommer med uppgiften? Nej, då kan man nog kallt räkna med ännu värre problem, antingen fler killar som arbetar för jättemonstret eller jättemonstret i egen hög person. Alltså inte hitta på någon som både gör att jag hamnar i fängelse och att jag får livsfarliga fiender som jag inte har en chans mot.”
*”Fly från stan. Men de kanske hittar mig ändå och då är det kört… fan, fan ,fan…”
*"Jag försöker leta upp brorsan och ta artefakten ifrån honom, oavsett vad han tycker. Alltså leta efter honom, jaga honom, kanske t.o.m. tvingas använda våld mot honom, men inte gärna döda. Vore ju trist att ha ihjäl sin egen brorsa – alltså, skippa rambokniven. Måste skynda mig, på söndag är det ute med mig om jag inte lyckats…”
*”Kolla efter brorsan och artefakten, men samtidigt försöka hålla koll på de som givit mig uppdraget. Det är nog bättre att jag hittar honom själv utan att leda monstrets underhuggare till honom. För nog är det väl de som avlyssnar min telefon och skuggar mig när jag går utanför min dörr? Men varför inte gå till biblioteket och undersöka vad som egentligen sägs om den där historiska artefakten förresten? Hmm, den sades fördriva demoner till deras eget plan… kanske ska se till att hitta brorsan snarast och se om myten är sann…på söndag är det försent. Ingen blodspillan för vare sig monstret eller mig, tack!”
”Vad spelar ni för kultäventyr? ”
För tillfället inga alls. Men ring så spelar vi! /images/icons/smile.gif
Tänkte förresten att jag skulle vara med och lira Sagan om Ringen på lördag, så om du också kommer så kan vi snacka mer Kult då. Även om det kanske riskerar att sabba Tolkienstämningen något.../images/icons/wink.gif