Ingen rök utan eld (kampanjidè)
När jag satt på tåget hem idag (satt där rätt länge, råkade åka åt fel håll först
. Men det gör inte så mycket, hade ju med mig kult att läsa.) kom jag på en intrig som va lite småintressant. Men det fattas mycket. Jag kallar den
Ingen rök utan eld tills ett bättre namn dyker upp.
Rollpersonerna jobbar alla på en stor skabbig tobaksfabrik (nyanställda?). Förmodligen är de allihopa kedjerökare också, 5% billigare cigaretter i arbetsförmån. Det är en sorglig skara, som lever i hård tillvaro. Men de ska sammtidigt känna att de vill ha jobben kvar, en fast punkt i en annas kaotisk tillvaro.
Ibörjan handlar det mest om att lära känna miljön och de andra som jobbar på fabriken. Hänga på den lokala krogen o liknade. Men någon liten småsak borde kanske får inträffa för att det inte ska bli för segt. Inget onaturligt förståss. Stöld, olycka...
I tidningen kan man läsa om någon höjdare som ska stämma bolagen som RPna jobbar åt på ett skyhögt skadestånd pågrund av att hans/hennes hustru/man dött av lungcancer eller nått i den stilen. Men myrorna på marken bryr sig föga om va de där uppe sysslar med. Så det rullar vidare.
Men som sagt mest handlar det om att bygga upp stämning och lär känna.
Senare kan man läsa om att stämningen inte gick igenom.
Sakta krypande märker rollpersonerna hur ett missnöje börjar sprida sig. Det börjar viskas om en strejk. Redan här kan man låta stackarna välja sida. Är det värt risken att förlora jobbet för bättre arbetsvilkor och lite mer stålar i fickan? Blir de strejkare eller strejkbrytare, kanske lyckad de hålla sig neutrala? Förmannen anar oro, men litar inte på sina anstälda. Därför låter han de nyanställda rollpersonerna "spionera", annas riskerar de sina kära jobb.
Det hela rullar vidare, trappas upp mer och mer. Arbetarna (som för övrigt har en väldigt karismatisk ledare) tvingas genomföra en olaglig strejk, om de vill ha någon överhuvd taget.
Så sätts strejken igång (hur förhållersig rpna?), polisen sätts in. Det blir väldigt spänt läge, kanske till o med skottlossning. (stackars strejkarna som inte har några vapen, eller?).
När strejken tillslut slås ner blir det ännu värre. Nu försöker man istället sabbotera fabriken. Beroende på vilken sida rpna står får dom antingen utföra räder, eller vakta byggnaden.
Den här delen kan man förmodligen göra riktigt kuslig, när de smyger runt i stora tysta mörka fabrisklokaler.
Man skulle lägga in nått onaturligt här, men ytterst lite. En ytterst liten repa i illusionen, så liten att de förmodligen inte märker det. Nått som bara glimtar till jättefort. Fast vad det ska vara förnått har jag ingen arning om. Men det kan bli effektfullt.
Vidare (bros lite på vilken ställning dom tar) kan de tvingas utföra dektektivjobb, mord, skyddapersoner, spionera o alltmöjligt. Har kan de ju spela värst dubbelspelet
.
Länger en såhär har jag igentligen inte kommit. Givetvis så är det två mörka makte som tampas med varandra, riktigt vilka o varför vet jag inte ännu. Kanske något så enkelt som att den ena sidan vill plåga människorna men "onskans cigaretter" o den andra sidan vill igentliga bara sätta käppar i hjulet. Den karismatiske strekjledaren har inte hamnat på fabriken av en slump... Polisen ingriper lite väls snabbt och hårt... Är det verkligen "vanliga" cigaretter... Var det verkligen en "olycka" i början...
Men som sagt, det fattas mycket, det här är ju bara början. Men det kan nog bli lite småläbbigt utan att blanda in några demoner på ett tidigt stadium. Som det var tänkt.
Problemet är att jag inte har någon som hellst erfarenhet av skräckspelande, jag kanske är inne på helt fel spår. Därför la jag ju upp det på forumet
Sen passar man ju på att sprida lite propaganda mot de stygga tobaksbolagen, alltid härligt.
Är väldigt trött nu, skriver därför mindre bra. men ni får helt enkelt ha översende med det.