Nekromanti Kultfeber

mns

Veteran
Joined
18 Aug 2001
Messages
2
jhh!

Som rollspelsgrupp har jag och mitt "rollspelsgäng" spelat warhammer fantasy de senast hundra åren. Debatten har dock under senaste månaderna varit het (vi spelar kanske en gång i månaden högst) och fokus legat på förändring. Och så fick vi syn på gamla, gamla konventsäventyr, och vanliga äventyr till kult. Men... det fattades några. Eldens barn! m fl.

Så min undran är om någon av er vet hur jag kan få tag på gamla konventsäventyr till kult. (bara äventyr skrivna av Michael Petersén duger!) Har sökt på nätet men det verkar vara tomt.

tkkk!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Kolla på Äventyrscentralen ( http://www.rollspel.just.nu/ ) och på Sveroks hemsida ( http://www.sverok.se/index.dgi ). Senast jag kollade fanns det iaf äventyr på dessa sidor, men om de är bra eller vem de är skrivna av vet jag inte. Fast jag skulle nog egentligen rekommendera dig att göra egna Kultäventyr, det brukar bli bäst då och dessutom är det ju lajbans att knåpa ihop massa hemskheter...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Compare & Compile

<I>
"det brukar bli bäst då och dessutom är det ju lajbans att
knåpa ihop massa hemskheter..."</I>

Jo, det är ruggigt roligt /images/icons/wink.gif Men svårigheten ligger i
att göra ett bra äventyr som följer banan, därför kan det
vara roligt att titta på vad andra har gjort för att få
upp någon slags riktlinje - Ge något från sig själv till
uppdraget.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Compare & Compile

Fast vill man ha äventyr som "följer banan"? Mitt intryck av de Kultäventyr jag sett är att det är för mycket monster och pang-pang, och det är inte direkt vad jag ser som styrkan med Kult. Själv tycker jag Kultäventyren ska vara väldigt starkt knutna till vilka rollpersonerna är och vilken bakgrund de har. Detta är mycket svårare att få in om man langar in dem i något sorts deckaräventyr som någon okänd person har gjort och där man hela tiden frågar sig varför rollpersonerna är så korkade att de börjar förfölja olika helvetesmonster istället för att ringa polisen, SÄPO och Jan Guillou och själva beställa en resa till Långtbortistan. Min högst personliga åsikt naturligtvis...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Compare & Compile

<I>
Fast vill man ha äventyr som "följer banan"? </I>

Med "följer banan" menar jag givetvis "ett äventyr som
håller ihop atmosfären i spelet" och inget annat /images/icons/smile.gif

<I>
"Mitt intryck av de Kultäventyr jag sett är att det är för
mycket monster och pang-pang, och det är inte direkt vad
jag ser som styrkan med Kult."</I>

Exakt min mening. Okej om det är med monster i äventyren men
det behöver inte gå till några överdrifter. Jag älskar de
äventyr som har lite mer att gå på, några udda element så
att säga. Om Runan knåpar ihop ett nytt nummer snart hoppas
jag att mitt Kult-scenario "Tingvalla Gymnasiumet" kommer
med - Där finns det några variablar man kan ta till sitt
eget kultäventyr. Hittar det dock inte på hårddisken så
jag kunde inte slänga upp det på Rollspel.nu. Tyvärr.

<I>
"Själv tycker jag Kultäventyren ska vara väldigt starkt
knutna till vilka rollpersonerna är och vilken bakgrund de
har. Detta är mycket svårare att få in om man langar in dem
i något sorts deckaräventyr som någon okänd person har
gjort och där man hela tiden frågar sig varför
rollpersonerna är så korkade att de börjar förfölja olika
helvetesmonster istället för att ringa polisen, SÄPO och
Jan Guillou och själva beställa en resa till
Långtbortistan."</I>

Det kan ju finnas de äventyr som inte behöver bero så mycket
på vem rollpersonen är, och då kan man baka in några
influenser (som skicklig spelledare) i äventyret för att
göra det mer personligt: Man kan inte få allt på ett
silverfat jämt. Det är i alla fall min åsikt.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top