Nekromanti Kultister och offringspoäng!

Sinael

Veteran
Hallå där!

Jag spelleder just nu en rollspels grupp i Drakar och Demoner 4.0 blandat med lite regler från expert och annat vi tycker om.

Sitter just nu och klurar på ett system som ska fixa så en Kultistlirare som tillber Behemoth ska kunna få demoniska gåvor och liknande när han offrat/slaktat tillräckligt i sin Demons namn.

Grunden ser ut så här:

När han har fått ihop 100+ ritual/kultistpoäng/KTP finns det en viss chans när spelaren vill att få en gåva utav Behemoth. Ju fler poäng han sparar över 100 desto mäktigare och större chans att han får den. När man väljer att be om gåvan försvinner poängen oavsett resultat.

Poängen erhålles genom att hålla ritualer och offra levande/döda varelser och eventuella föremål.

Här är en lista så långt jag kommit på hur mycket olika varelser är värda, jag har fastnat lite och ber nu er om lite tips och trix vad olika saker kan vara värda, om det ser realistiskt ut som jag gjort hittils

Pom

Swashbuckler
Nu vet jag ingenting om Behemot i DoD4 utan jag uttalar mig mer allmänt om hur demonoffer brukar gestaltas i media.

Bra tema att offer kan vara av olika kvalitet.

Några synpunkter:

Är socialklass relevant för demoner? Offrets godhet/renhet brukar vara viktigare. Kanske något i stil med:

Klass 0 - Grova brottslingar
Klass 1 - Krigare, mindre grova brottslingar
Klass 2 - Vanligt folk
Klass 3 - Präster, oskulder
Klass 4 - Små barn, självuppoffrande pacifister

Jag skulle också som demon tvärvägra offer som dödats innan själva ceremonin. Däremot kanske man skulle kunna dedicerande i stil med det Elric pysslar med: högt ropa ut att man ger någon person till sin demon alldeles innan man dödar honom i strid. Med -50%.

Sinael

Veteran
Anledningen till att jag drog sociala klasser är främst på grund av svårighetsgraden. Skulle det vara barn och oskulder som grad4 skulle man bara kunna boosta sönder sina poäng hur lätt som helst och få massor av gåvor vilket leder till att man blir helt stört stark. Vilket inte är något jag uppmuntrar ^^

Men väldigt bra tänkt annars, det ska nog gå att väga in renhet och såna faktorer. Till exempel religösa personer får man en bonus på osv. Går ju att göra en till lista för sånt också där man skriver bonusar.

Förövrigt är Bemoth (stavade visst fel först :gremblush: )beastiality väktaren.

*Thumbs up*

Snow

Swashbuckler
Skulle det vara barn och oskulder som grad4 skulle man bara kunna boosta sönder sina poäng hur lätt som helst och få massor av gåvor vilket leder till att man blir helt stört stark.
Är det verkligen så lätt? :gremsmile:
Första gången man offrar barn går det nog bra, men sen blir alla sjukt misstänktsamma, håller sina barn inne och gnäller på hertigen att han ska skicka ut sina soldater för att leta efter missdådaren.

Sinael

Veteran
I denna grupp skulle det bli enkelt i vilket fall, kan ju beskriva rollpersonerna och hur det står till för tillfället ^^

1 Demonträl med hamnskiftning, han kan se ut precis som han vill alltså och kan flyga relativt snabbt. Ras Librucum, de smartaste demoner.. +8 int
1 Svartalf-Kultist
1 Mörkeralvshelare

Svartalfen har en egen liten klan på 150~ pers i ett underjordiskt sytem som ligger cirka 50 meter ifrån Demonträlens gigantiska herrgård.

Området de bor på är cirka 4 dagar ifrån en stad och det finns inga byar i närheten på minst 3 dagar heller. Tidsperioden är tidigt, det är precis så städer börjar komma till och några större har redan kommit upp.

Så relativt lätt skulle det ändå vara ifall demonen flyger runt och lootar allt han ser under en kväll eller så innan ordet sprids :gremtongue:

Men tycker synd om dom ifall de blir upptäckta :gremelak:

ikaros

Warrior
Du kan ju låta demonen vara "hungrig" så att loota ett dagis ena dan och sen inte mer inte lönar sig. Efter två kids så vill demonen inte ha nått på ett tag. Det blir lite mer dramaturgiskt spännande då kanske. :gremsmile:

Jag är väldigt dålig på att låta spelarnas handlingar få långtgående konsekvenser men när det handlar om människooffer på detta sätt så skulle de långtgående konsekvenserna, med häxjakt och pöblar, kunna vara historiens fokus.

Nu beskrev du rp som ganska osympatiska men med mer "mänskliga" rollpersoner kunde ju det vara svårare att offra oskyldiga barn just för att spelarna skulle tveka inför sådan grymmhet.