bozar_UBBT
Warrior
Det här intrycket delar jag inte, jag har aldrig tolkat det som att rollpersoner med flera lätta sår plötsligt blir av med dem och får ett stort, snarare att effekten av flera småsår är lika hämmande som ett stort.knark said:Om systemet påstår att en rollperson får "ett sår" kan det nämligen inte översättas till att rollpersonen faktiskt fått ett sår - eftersom såren kommer att slås ihop vid senare tillfälle. Såret som tillfogades försvinner.
Ett exempel:
Jag har dragit fingrar ur led, fått sprickor i armar och dragit av en sena i benet. Var och en av dessa är relativt harmlös i sig men tillsammans blir man inte kapabel att göra något.
Så jag tolkar det som att blödning från flera lätta skador i kult gör att en rollperson verkligen far illa åt och det är ju ganska realistiskt.
Det där lät som oerhört mycket ansträngning från SLs sida båda vad det gäller fantasi men också i faktiskt förmåga att spela ut saker och ting med gester. Nu har kanske du gått någon skådespelskola och då är det säkert råhäftigt som spelare men för en SL med lite mer jordnära kvaliteter finns risken att det blir kalkon av allt.Nej, det blir ännu värre. Alla såna där 80-talssystem för att hantera skräck och vansinne fallerar genom att de känns för mekaniska och trista.
När jag spelleder Call of Cthulhu använder jag ett eget system. Säger inte att det passar till Kult, men jag skulle nog använda mig av något liknande. Där låter jag varelser spelarna möter ha olika beskrivningsord (flygande, odöd etc) och ju mer konstigheter av en viss typ rollpersonerna upplever, desto mer fuckar jag upp mina beskrivningar. Spelarna kan med andra ord inte lita på vad jag, SL, säger - på samma sätt som deras rollpersoner inte kan lita på sina sinnen. Systemet är givetvis helt osynligt för spelarna.
Mina spelare har aldrig förstått något av kults system men jag förstår definitivt att det kan bli som du skriver om de skulle göra det varför CoC sannolikt blir som du beskriver det. Jag för ju alltid all dokumentation själv bakom skärmen så spelarna blir aldrig varse om regeltekniska förändringar, det är klart mer matematiskt jobb men det är inget som jag anser hindrar så mycket om man jämför med matematik i t.ex. EON som jag verkligen gillar trots detta.