Hm. Detta är vad jag har lärt mig av min tid som läxhjälpare för niondeklassare, utifrån de "coola kidsen" jag mötte. Observera att mina observationer baserar sig på kidsen i Stockholm och kanske därför inte är helt representativa för riket eller i allmänhet.
Musik: Jag skulle gissa på man lyssnar ganska mycket på hitlistan. Från min egen gymnasietid (7-8 år sedan) var allt som gick på MTV ganska populärt bland de "coola kidsen".
Böcker: Nej! Det har de knappast tålamod eller intresse, om inte det råkar vara något specialämne de är intresserad av (t.ex. fotboll, styrketräning). Då är de väldigt intresserad av information, men söker upp det mesta på nätet. Förmåga till källkritik tyvärr ganska dålig för det mesta. Tror att många tonårstjejer läser bloggar, men ej säker på exakt hur det ser ut bland killar. Däremot kanske de är mer intresserade av tidskrifter riktad till deras ålder?
Film/Serier: TV-serier, och sträcktitt/följer som stort fan. Min "coola kid" var väldigt, väldigt förtjust i Gossip Girl och dess manliga huvudrollinnehavare. Även när jag gick på gymnasiet följde de coola kidsen de nyaste TV-serierna från USA, något jag tror är fortfarande aktuellt idag.
Dataspel: Åh, svår fråga! Jag tror att de riktigt coola kidsen, de som är "inne" gör knappast det. Iaf gjorde inte mina kids det och tyckte att jag var konstig som angav spel som ett av mina hobbies vid introduktionen. De är nog mer intresserad av sporter som fotboll och hockey, styrketräning och extremsporter. Kan nog tänkas att deras spelande är begränsat till FIFA nån gång.
Kanske bara en Stockholmsgrej, men även killarna var rätt så utseendefixerade (träning, rätt kläder, rätt parfym/cologne/vad man kallar sånt, rätt hårvax etc.)
Hoppas att detta hjälper! Trodde aldrig att min termin som läxhjälpare skulle vara användbar på detta sätt. Lycka till med rollen
EDIT: Ja, utifrån den fråga Måns ställde och så vidare: Det som handlar om "kidsen" gäller Stockholms innerstad / finare förorter. Mina egna erfarenheter från tonåren är från Umeå, från ett ganska litet gymnasium.