Nekromanti Kultur i rollspel

DODswe4

Hero
Jag tänkte (till mitt rollspel) skriva en bra bit kultur del. Nu vill jag höra er åsikt vad är viktigt att ha med när det gäller kultur. Kanske behövs inte kultur del alls, varför i så fall. Varför behövs det?

Jag kan börja med att svara på min egen fråga från min synvinkel:
[Svar] jag tycker det behövs därför att jag vill relatera mina RPs och SLPs handlande utifrån en Kultur [Svar/]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har suttit och funderat på detsamma för Höstdimmas skull, och kommit fram till att det som är viktigast är:

Hur klär sig folk och hur ser de ut. Dvs det första som folk noterar när de ser någon från den kulturen.

Hur uppför de sig. Har de något särdrag som gör att andra kulturer talar om dem som om de alltid uppför sig på ett visst sätt. (Tänk italienare tex, de flesta har någon uppfattning om hur sådana uppför sig.)

Och något om hur deras statsskick är, vem styr dem, och hur?

Resten är bara socker, har man ett spel där handel kan vara en faktor så kanske varor som de exporterar/importerar kan vara kul att ha med.

Genesis

Ni dés ni maître
Personligen tycker jag att kulturella beskrivningar är mycket viktigare och intressantare än beskrivningar av till exempel geografi. Hur folk klär sig, uppträder och så vidare skapar ett mycket bättre grepp om världen än hur den råkar se ut om man ser ned på den från hundra kilometers höjd. Jag tycker faktiskt att kartor, när det gäller fantasyspel, mest är i vägen. Däremot är saker som lokala uttryck guld värda. Säga vad man vill om Robert Jordans böcker, men uttrycket "Ljuset bränne mig!" tillförde en hel del till känslan av världen.

Något att tänka på:
*Vad säger folk till varandra? Vilka uttryck och ordspråk används?
* Hur hälsar två människor som möts? Tar de i hand, som i Sverige? Kysser de varandra på kinden, som i många andra Europeiska länder? Gnuggar de näsorna mot varandra, som eskimåerna ryktas göra? Eller har de helt andra sätt (Spock, någon? "Live long and prosper." Skitcharmigt!)?
* Vad klär sig folk i för typ av kläder? Vilka färger används? Vilka färger är dyrare än andra? Specifika färger från vissa länder (Tyriskt purpur i antiken, till exempel) kanske är extra väl ansedda.
* Vad äter människor? Personligen är jag trött på att så fort jag sätter mig i ett värdshus i en fantasyvärld så finns det samma gamla lista: helstekt vildsvin, öl, cider, svagdricka, vin, grönsakssoppa... Även om man äter samma saker, om din värld har utvecklad handel kaske Tjoflöjtiskt vin har mycket gott anseende bland finsmakare, medan mindre nogaräknade ofta nöjer sig med lokala öler, även om ölen från Hejhoppien skall vara den starkaste som bryggs. Lembas i Sagan om ringen tycker jag är skitbra. Fler unika maträtter!
* Vilka ceremonier utförs? Vas händer när man dör? Begravs man eller kremeras man på likbål? Gifter sig människor? Är bigami tillåtet?
* Vilka yrken har högt anseende? Anses barder vara konstnärer som prisas högt, eller är de mest underhållare? Hur är det med konstnärer? Gycklare? Krigare? Handelsmän? Präster? Vem har högst status?
* Vilka är de sociala reglerna? Ber man bordsbön före maten? Förväntas värden äta först för att visa att maten inte är förgiftad? Hur skiljer sig adelsmäns uppträdande från bönders och borgares?

Sådana frågor kan användas för att höja stämningen rejält. Speciellt lokala uttryck och hälsningar tycker jag är guld värda. När jag och mina vänner i Kung-Fu-föreningen spelare Dragon Fist så visste vi ju precis hur man hälsar i gamla Kung-Fu-filmer. Det höjde stämningen ordentligt - vi hälsade hela tiden på varje ny SLP vi mötte.

Johan K

Gammal & dryg
Visst så är kultur kul & bra att ha med i rollspel. Det ger ju en insikt i hur kulturen är i de olika områdena.
Vad man kan plocka med i begreppet kultur då.. För min del så är det ju allt från vilken traditionell mat, dans & sådana saker till vilken historia som finns. Så det inefattar ju en hel del. Kanske man kan föröska begrännsa sig lite till att beskriva det lite & sedan så kanske man kan utveckla lite mer när man när man har spelet i hand.

Rosen

Myrmidon
Culture gaming

vad är viktigt att ha med när det gäller kultur. Kanske behövs inte kultur del alls, varför i så fall. Varför behövs det?

"Varför" är enkelt; kultur behövs om man vill att RP:na ska förhålla sig till sin omvärld på ett annat sätt än som moderna svenskar.
Jag har pulat med sånt rätt mycket genom åren, så mitt råd är: Börja med att sätta en ambitionsnivå - och sätt den ganska lågt, annars blir du aldrig färdig. Man kan alltid adda på mer efteråt. Grunddragen är ungefär de som Wilper nämner, alltså sådana detaljer som en utomstående person (som t.ex en spelare...) kan märka ganska fort.

Själv är jag rätt barnsligt förtjust i att peta med spelkulturers attityder till saker och ting - våld, sex, högre makter, rang, frihet, arbete, renlighet...
En av mina roligare spelmoment var en gång när jag spelledde två RP från olika regioner (i Khelataar) och hade pratat innan med spelarna om såna saker. Under en resa slog de läger nära en flod och kom på att de behövde bada. Den ene RP:n drog glatt av sig kläderna och strosade spritt näck ner till flodstranden med sin handduk över axeln - och den andra RP:n höll på att få hjärtslag, för så gör man ju bara inte. I alla fall inte anständigt folk.

Vill man gå in än mer i detalj kan man börja titta närmare på personernas allmänna samhällsskick och världsbild, och hur det påverkar deras tänkesätt. En kultur uppstår inte i ett vacuum. (Enkelt exempel; sambandet mellan släktens centrala roll och frånvaro av pensions- och försäkringssystem - vem tar annars hand om dig när du blir sjuk eller gammal? - vilket i sin tur kan medföra kontrollsystem för att hålla ordning på vilka som släpps in i släkten (arrangerade äktenskap, kyskhetsideal) eller mekanismer för att säkra släktens rang (släktstolthet, blodsfejder).) Men det är lite överkurs, och kan ta en j-a tid att utarbeta.