Nekromanti Kulturella drag

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Säg att ni sätter er ned med ett rollspel - av klassiskt, traditionellt slag. Det vill säga, det finns en värld beskriven tillsammans med massa spelledarhemligheter och liknande. Spelarna är vid det här laget inte alls bekant med världen, utan får valet att spela massa olika kulturer/raser. Det här kan vara ett klassiskt fantasyupplägg med dvärgar, alver och olika mänskliga kulturer, till rymdepos med olika utomjordiska raser.

Min tanke är följande: för att underlätta gestaltandet av en okänd kultur, ge en spelare en handout på en sida som förklarar lite allmänt viktiga saker om kulturen. Till exempel några vanliga karaktärsdrag (tillsammans med en motivering varför de är vanliga) och en kort historik upp tills idag. Det ska vara väldig distillerat och inte mer än en sida lång. Ungefär som om det vore ett "reference sheet" att kolla ned på emellanåt.

Frågan jag har är nu: vad för kulturella drag skulle ni som spelare vilja ha på en sådan handout?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag kallar "kulturen/rasen/whatever" för vi.

Vad vi tror på för gudar och liknande, hur vi skötte oss i de senaste krigen, hur delar vi upp vårt samhälle (underklass/politiker/kön), vad säger vi för rasistiska saker om de andra "reference sheet"-grupperna, vad anser vi är vår historia, några ordentliga klich´eer om oss och hur vi är (kineser kan inte köra bil), vem leder oss, vad har vi planerat för framtiden.

(hmm, borde nog börja fila på något liknande)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
  • Kort om utseende
  • Kort om levnadsformer
  • Hur vi själva ser på oss
  • Hur andra ser på oss
  • Våra fördomar om andra
  • Andras fördomar om oss
  • Vår samhällsstruktur (klasser, myndigheter osv.)
  • Lite mer sådant med inriktningen kön och ålder (När/hur blir man myndig? etc.)
  • Kända,
  • Kända historiska händelser
  • Hur en stereotyp X uppträder och är
  • Generella tankar och tips för att spela en X
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Tack till slanfan och Solvebring! Det här ger mig definitivt ett par mer idéer om hur jag ska utforma speldokumentet mer konkret.

Anledningen jag frågade (men som jag inte ville säga först) är för att jag vill ha en sådan till de olika härkomsterna i Leviathan, med lite kulturell fakta. Tanken är att försöka ge alla aktörerna en del speldokument från början de kan kolla på under spelets gång för att enkelt ha tillgång till världsfluff. De kulturella dragen tillhör i högsta graden den strategin.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
VtM gör det här väldigt bra. Slå upp en klan i grundboken, läs kort hur klanmedlemmar oftast agerar och hur de ser på sig själva. Läs citaten om de andra klanerna och sekterna. Bilda sedan en uppfattning om hur den specifika karaktären förhåller sig till allt det här. Awesome! Kort historik saknas förvisso, men det är nog för att historien utgör den stora metaplotten.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Mukwa said:
VtM gör det här väldigt bra. Slå upp en klan i grundboken, läs kort hur klanmedlemmar oftast agerar och hur de ser på sig själva. Läs citaten om de andra klanerna och sekterna. Bilda sedan en uppfattning om hur den specifika karaktären förhåller sig till allt det här. Awesome! Kort historik saknas förvisso, men det är nog för att historien utgör den stora metaplotten.
+1

VtM är överhuvudtaget så. jävla. bra. vad gäller just organisationer/kulturer; klanerna där är mitt föredöme när jag skriver organisationer. De och MC's megakorporationer.
 
Top