Nekromanti Kummelgasten och rurakherna

Regmolar

Swashbuckler
Om man söker lite i Encyklopedia Mundana kan man hitta en del underliga saker. T.ex. finns på sidorna 52-53 omämnanden av det bestialiska folkslaget rurakher, ett kastbaserat folk som lever i norra utkanten av Ressiöknen (se Rurakher, Rhiruk och Ruru). På sidan 36 återfinns kummelgasten, en mycket ovanlig form av högre vandöd med förmågan att lösgöra sin själ från kroppen och ett behov av att äta andras.

Frågan man då ställer sig är: vad är detta? Är det varelser som uteblivit ur sina respektive moduler pga. platsbrist, bristande intresse, bortredigering eller kanske avsaknad av villiga författare? (rurakher vill jag minnas togs upp inför Bestialiska folk som ett av de tippade (= existerande) bestialiska folkslagen). Ligger de kanske som hel- eller halvfärdigt manus och bara väntar på att bli extramaterial på hemsidan?

Nå, vad tror ni om dem, borde vi göra något åt det (kummelgasten verkar i alla fall riktigt cool... som en demonisk (daimotropisk) elementarvandöd, typ ^^), och finns det fler av den här typen av försvunna företeelser?

Poseur

Swashbuckler
jag har till minne av att jag och några kompisar tittade igenom alla eonböcker vi hade för att hitta "borttappade saker" och komm framm till en hel del faktiskt. men tyvär så var det ganska länge sedan jag tittade igenom eon så har inget minne av vad det var för saker... men föundringen kvarstår: vart tog allt vägen?

Regmolar

Swashbuckler
Intressant... vilka moduler tittade ni i, var det nya eller gamla? Har nämligen inte sett något jag kan minnas annat än i EM.

Kom förresten ett uttalande som kan vara relevant i sammanhanget: i en diskussion jag tror handlade om Bestialiska folkslag-modulen har jag för mig att Ymir sade att han i Västlanden tänkte strunta i en kommentar om mûhadinska kvinnor i Riddaren, vilket ju tyder på att författarinkompabilitet är en trolig orsak till försvunnen information.

Fast å andra sidan verkar kummelgasten cool... och jag hade klart bytt rurakherna mot något av de tre extratrollen.

Kummelgasten ska jag nog skapa profil och regler på åtminstone, tillsammans med resten av min framtida revidering av nekromantin :gremwink:

Nadorou

Veteran
En möjlig anledning är ju att de lagt till en del saker enbart till Encyklopedin. Det är i varje fall bilden jag har haft av den (ytterst emminenta) boken. ^^'

Honken

Hero
Frågan man då ställer sig är: vad är detta? Är det varelser som uteblivit ur sina respektive moduler pga. platsbrist, bristande intresse, bortredigering eller kanske avsaknad av villiga författare?

Jag skulle nog vilja påstå att det är tänkt så att antingen eventuellt kanske dyka upp i framtida modul/äventyr, eller så är det tänkt att SL får använda sin egna fantasi och komma på fortsättninge själv. Vilket som kommer först skulle jag tro. :p

/Honken

Ymir

Liten kantbaron
Re: Försvunna fakta

En klassisk bit bortfallen information imo är den att dvärgarna egentligen skulle kunna utrota hela alversläktet om de bara gick in för det.(Ur första utgåvan av 'Mundana'). Det verkade rimligt på alla sätt och vis och var imo fundamentalt för maktbalansen dvärgar-alver emellan, men trots det verkar det helt och hållet ha ignorerats i senare moduler. 'Krigsherren', som boostar upp alvernas krigsmakt till direkt löjliga nivåer, är väl det bästa exemplet på det.

Grejen är...jag gillar egentligen inte när författare avsiktligt ignorerar det andra redan skrivit. Är något satt på pränt, så är det liksom. Som en författare bland många till en rollspelsvärld, är det liksom ens uppgift att spinna vidare på redan publicerat material, inte att ändra på det. Således skulle jag egentligen vilja förhålla mig 100% trogen till det som redan skrivits; jag brukar ju inte direkt vara sen att dissa andra skribenter för att de inte varit det...

men....sedan har jag också väääldigt bestämde åsikter om hur Eon ska vara, och ibland ogillar jag helt enkelt någon text för mycket för att helt och hållet kunna godta den. Armélistorna i 'Krigsherren' har jag tex väldigt svårt att smälta. När jag spelleder här hemma ignorerar jag allt jag inte gillar, förstås; men det är jag ju knappast fri att göra som modulförfattare. Jag påstår mig inte vara helt trogen mina egna principer i några avseenden i den här frågan dock; så fort Nallo sade att det var okej att jag ändrade en massa grejer hos kamorferna kastade jag mig ju på den möjligheten.

Anyhow, grejen i 'Riddaren' var ett citat typ 'I Mûhad är kvinnan i princip mannens ägodel'. Jag har tänkt om, och tänker inte helt ignorera det uttalandet....jag kan ju tolka det lite liberalt istället :gremsmirk:

Till syvende och sist; författarinkompatibilitet är ju definitivt en stor bov i dramat om försvunnen information, jo.

- Ymir, slutbabblat

Ludwig

Veteran
Förlåt, detta kanske är OT, men:
Fast å andra sidan verkar kummelgasten cool... och jag hade klart bytt rurakherna mot något av de tre extratrollen.
De tre extratrollen? Jag har nog missat något, eller har jag? Värt att tillägga är att jag inte har studerat Mundana på över ett år.

Regmolar

Swashbuckler
Troll (OT)

Tips: har du varit borta ett år, kolla hemsidans produktlista och se vad som kommit ut medan du var borta ^^ Du har nämligen missat en hel del.

Den nya modulen Bestialiska folk innehåller nämligen, förutom de tre tidigare trollsorterna, spindel-, is- och skuggtroll (även om spindeltrollen funnits med sedan Diamantäpplet, åtminstone, och fått en Fenix-artikel).

Ludwig

Veteran
Re: Troll (OT)

Oj, tack för tipset ska genast göra. Tänkte även försöka hitta/skapa en uppdaterad tråd för vilka moduler man bör uppgradera sig med. En ung student som inte får CSN-lån eller ett jobb och ändå bor 40 mil ifrån hemmet behöver ransonera med sitt kapital. :]