Nekromanti Kundbasen för Drakar

Annars är jag lite negativ till att man uppdaterar spel på det sätt som Riotminds har gjort, dvs kapa banden till det som tidigare gjort i spelet, för det gagnar varken hobbyn( man får fler spelsystem och därmed färre människor som spelar varje spelsystem) eller är ekonomiskt försvarbart för rollspelbolagen( man tappar nämligen sin forna kundkrets och varumärket till en hel del). Just för Drakar och Demoner, där jag vill hävda att man just har misskött uppehållandet av kundbasen, var Chronopia ursprprungligen ett sådant misstag, iom att man kapade banden till Altor ända tills modulen Altors baksida kom.
Det är bättre, tycker jag, att göra uppdateringar som är små men att behålla spelsystem och framförallt världen. Det här sättet att byta spelsystem/ regler var femte år, vilket man egentligen gör för att få igång ny försäljning från (roll)spel(s)bolagens sida, är förstörande rent ekonomiskt för (roll)spel(s)bolagen. Hur ska man göra för att behålla eller kanske ÖKA kundkretsen, så att man kontrar det kundbortfall som uppstår pga kontinuerligt ökande ålder mm? Där vill jag påstå att PR är lösnigen-reklam helt enkelt. Riotminds börjar nu om på nytt, så att säga. Man får hoppas att de har vetten att sköta sin kundbas så bra som möjligt, för deras egen skull. Se på vad Chronopia initialt kostade fd Target games i termer av förluster i kundbasen. [Att man momentärt får en hög försäljning av EN artikel betvivlar jag inte med dessa kapa-banden-med-kundbasen åtgärder. Men långsiktigt+sett över hela kundsortimentet torde historien vara en annan...] Synpunkter?

Dr_hof

Veteran
Jag håller med dig att DoD har misskött sina kunder i historien, men jag tror att det var ganska oavsiktligt. Man började med att ge ut Expert reglerna, som ett komplimment till de som ville spela lite mer realistiskt. Ok, schysst. Sedan märkte man att intresset för rollspel ökade, vilket ju ledde till att man ville ge ut nya prylar. Främst var det ju olika äventyr och moduler som kom, och allt verkade vara frid och fröjd. Tyvärr växte sig alla moduelr och olika äventyr för stora. Alla moduler och äventyr inefattade tio nya färdigheter och sex olika nya yrken. Till slut kunde man knappt hålla reda på alla regler som fanns för olika situationer, och man motsade sig själva hela tiden.
Därför tror jag inte att riotmind gör fel som skapar ett "nytt" spel. De tar det bra från det gamla och drar upp det ur träsket. Man gör det hela överskådligt igen, och man ser till att fräscha upp det som höll på och bli ohållbart. Dock är jag ett stort fan av Altor, och tycker inte om att det går i graven. Dock går ju världen fortfarande att använda, bara att man måste fortsätta att arbeta med det själv istället för att ge spelföretaget 250 pix för besväret. Kanske är inte en ny värld helt av ondo heller. En del av tjusningen är ju faktiskt att lära känna en mystisk värld, och resa omkring i delar som man inte vet ngt om.

/"Come! Come! To Mordor I will take you"

Jag håller med dig om att Riotminds gör ska ha fanfarer för att de sätter lite liv i DoD. Det är bara det att sättet som är värt att tänka på, tycker jag. Men nu är det gjort, så nu får de försöka ta hand om sin nya-förhoppnigsvis växande-kundkrets så bra som möjligt.

Hasse

Hero
Försäljning av DoD6 har diskuterats tidigare och vad jag förstod så toppade DoD6 försäljningslisten före dataspel i någon butikskedja, kommer inte ihåg namnet. Det som vore spännande var om Riotmionds kunde satts lite mer på reklam och på så sätt få igång en andra rollspelsvåg så att man stöter på rollspel i andra butiker än bara specialbutiker som t.ex. Tradition.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

walium

Ganska töntig, faktiskt
Chronopia var ett misstag av enorma propertioner. Det är bara att hoppas att Riotminds lärt sig av detta. Det verkar trots allt som om de har gjort det.

Rosen

Myrmidon
<I>det gagnar varken hobbyn( man får fler spelsystem och därmed färre människor som spelar varje spelsystem)</I>

Jag har faktiskt rätt svårt att se varför det skulle vara <I>bättre</I> för hobbyn om man bara hade några få stora...

<I>eller är ekonomiskt försvarbart för rollspelbolagen( man tappar nämligen sin forna kundkrets och varumärket till en hel del).</I>

Varumärket, måhända, men det förstnämnda förutsätter 1) att rollspelare är så konservativa att ingen är villig att prova nånting nytt, vilket verkligheten redan har motbevisat, och 2) att den forna kundkretsen fortfarande finns där och är köpvillig, vilket hobbyns nedåtgående utveckling de senaste 10-12 åren inte direkt tyder på.

<I>Hur ska man göra för att behålla eller kanske ÖKA kundkretsen, så att man kontrar det kundbortfall som uppstår pga kontinuerligt ökande ålder mm?</I>

Precis vad Riotminds har gjort; ge ut nåt nytt och fräscht. Nya kunder betyder nya ungdomar, och då kan man inte hålla fast vid ett gammalt och ålderstiget spelkoncept bara för att de äldre spelarna (de av dem som finns kvar) är nostalgiska över det.

Tonåringar idag gillar inte nödvändigtvis samma saker som tonåringar för 15 år sedan. Target valde att hålla fast vid den målgruppen och helt satsa på yngre spelare, och alienerade väl därmed sin forna kundkrets i takt med att de blev äldre, men Riotminds har gjort ett bra jobb med att ta fram ett spel som kan tilltala en bred och varierad kundkrets. Iaf tycker jag att den har <I>större</I> potential att växa och frodas än ett nytryck av EDD skulle ha haft idag.

--
Åke

Angående ditt inlägg:

"Varumärket, måhända, men det förstnämnda förutsätter 1) att rollspelare är så konservativa att ingen är villig att prova nånting nytt, vilket verkligheten redan har motbevisat, och 2) att den forna kundkretsen fortfarande finns där och är köpvillig, vilket hobbyns nedåt.."

Då måste jag säga att du har två poänger där. Att personer i hobbyn kan tänka sig att pröva på någonting nytt ska dock inte misstas för att för att gamla kundkretsar inte kan "hoppa av". Nu har jag i och för sig ingen koll på Chronpia+ tillhörande modul seriens försäljningssiffror men jag skulle tro att de var lägre än försäljnigsvolymen under motsvarande tidssträcka tidigare på 90-talet. Därmed inte sagt att du inte har rätt i att själva hobbyn som sådan, och därmed själva storleken på marknaden, har varit avtagande. Precis som du säger tror jag att man måste rikta sig till unga människor för att så att säga "fylla på" på nytt i kundkretsen. Faktiskt så tänker jag mig att PR skulle rikta sig till folk i högstadiet/gymnasiet. Frågan är då; vad för slags PR skall man ha riktad mot de unga och är denna PR i så fall kostnadseffektiv( dvs, är Ökade försäljnigssiffror pga PR - kostnad för samma PR > 0 eller icke? )

Rosen

Myrmidon
<I>Nu har jag i och för sig ingen koll på Chronpia+ tillhörande modul seriens försäljningssiffror men jag skulle tro att de var lägre än försäljnigsvolymen under motsvarande tidssträcka tidigare på 90-talet.</I>

Säkerligen - personligen tycker jag att DoD5 var en kul och rätt nyskapande idé, men marknadsmässigt sett var den nog ett lite för stort avsteg från vad folk var vana att förknippa varumärket med. Som att höra Ronnie James Dio sjunga industrirock, ungefär. (-:

<I>Frågan är då; vad för slags PR skall man ha riktad mot de unga</I>

Misstänker att Riotminds är mer kompetenta att svara på det än jag (Theos 'Jupiter Communications' sysslar väl med just marknadsanalyser, om jag förstått saken rätt). De pratade ju tidigare om att bygga ut DoD6 digitalt, så jag antar att de har någon form av långsiktiga planer på vart och hur de ska rikta sig.

--
Åke