Nekromanti Kungar och Kobolder

King Kromm

Hero
Låg å filura igår natt nångång, och bland alla förvirrade ideer så kommer kungar och kobolder upp, ett spel där det går ut på att bli kung. Reglerna är enkla, med någon förenklad variant av Drakar och Demoner reglerna(nån gammal upplaga)så skapar man varsin krigare eller liknande. Man sätter sen i dem alla i ett rum med tio kobolder(dungeon and dragons monster), den som dödar flest vinner och blir kung. Om det blir lika så blir det sudden death, där det hela avgörs med en tvekamp på liv och död.

Man kan snare komma med expansioner, exempelvis Trollkarlas och Träskmonster, där man e trollkarlar, i ett rum med ett stort träskmonster i mitten, kastar den dräpande spellen vinner...

Mask_UBBT

Hero
Ehhhh...

Vadfan var det där!?!

Det låter snarare som om du skulle göra något slags äventyr till DoD, inte ett speparat rollspel....
Eller... ehhh... asså....

Rising

Vila i frid
Det skulle nog fungera bäst som ett rent brädspel. Liksom, skriv bara några schyssta stridsregler och börja spela.

Det händer mig ganska ofta att jag får en idé till ett rollspel som egentligen borde passa bäst som brädspel istället.

Igår natt kom jag till exempel på en rolig idé som började som klur på ett rollspel och sedan blev ett brädspelskoncept; nämligen:

Pajkrig!
Jag tänkte på de senare årens trend att kasta pajer på politiker och andra pampar. Här spelar man som dumma kobolder som vill förnedra drakpampen som gömmer sig längst inne i grottan. Man beväpnar sig med pajer inne i köket på översta våningen och skall sedan rusa ner så djupt i grottan som möjligt och kasta pajer på alla varelser som är större och farligare än dem själva. Jag tänkte att man skulle förflytta sig med kort som i RoboRally, fast istället för att planera sina drag i förväg så får man lägga valfritt kort i varje runda. (Kobolderna är alltså så dumma att du ibland inte kan gå rakt fram utan måste snurra omkring lite först innan du får rätt kort på handen) När man fått en paj kastad i ansiktet så får man däremot inte riktigt gå som man vill, nej, pajkastaren får nämligen ta tre kort från sin hand och lägga dessa hos dig i valfri ordning. Sedan får du lägga ett av dina kort ovanpå denna hög.

I nästföljande fyra drag kommer du försöka torka bort pajsmeten från ansiktet och kan inte riktigt se var du sätter fötterna. Då lyfter man bara det översta kortet från högen framför dig istället. Det översta kortet bestämmer du själv, men resten kommer från motståndarna som försöker få dig att trilla över stup eller springa in i någon uppretad minotaur.

När man kastat en paj i ansiktet på ett monster så går de bärsärkagång och börjar navigera sig efter särskilda bärsärkakort. Det är alltså helt vilda manövrar som "gå tre steg rakt fram och hugg mot rutan framför!" eller "U-sväng och svinga vapnet mot alla angränsande rutor!" osv. Det blir nog ganska svårt att försöka sick-sacka sig fram mellan galna resar och uppretade troll. Särskilt när ens kompisar försöker träffa dig med kastade pajer eller bara lägger dem på golvet bakom sig. (det är halt att trampa på en paj nämligen), och det är smart att försöka minera områden där ett felsteg kan betyda undergång; såsom smala broar över bottenlösa stup, till exempel.

Med fällor och liknande kan det bli en rejäl utmaning. Längst in i borgen ruvar draken och den som först lyckas träffa den med en paj har vunnit.

/Rising

Pale Imp

Swordsman
Typ konvents idé eller nåt? Det lär ju inte fungera så bra i långa kampanjer (eller kanske, om man har en jäfligt stor dungeon) :gremconfused:

King Kromm

Hero
Jag sa inte att jag skulle göra det, och säga att det va ett rollspel tja... ehm... vore... fel? Inte ens rollSPEL vore rätt... bara ett sätt att låta kobolder leva ut sina innersta fantasier utan att behövas klassas som kobolder... :gremsmile: Dom jagar ju kobolder, där av namnet och det monster som finns med!

Duddmannen

Hero
Grymt bra idé!

Det där måste vi få se mer av! Jag känner att detta är något som alla borde testa någon gång i sitt liv, att bara vålda runt och röja ihjäl en massa kobolder. Det kan ju funka i vilket spel som helst också. Byt ut kobolder mot jawas (Star Wars) eller varför inte ungdomsgäng i någon sort modern/cyberpunkvärld.

Strålande!

Detta ska jag testa på mina spelare så snart som möjligt!

Coolt!
:gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Re: Pajkrig!

"kan du inte slänga upp den på en sida nånstans och bara ploppa upp adressen i nåt inlägg."

Näh, jag har inte gjort färdigt spelet. Kom bara på konceptet och spelmekanismen och konstaterade att det skulle fungera. Jag orkade inte göra något konkret.

Satt och lekte lite med idén på ett rutat block i morse dock, och märkte att traditionella Roborallykort är lite för sega för det här ändamålet. Jag gjorde egna kort av typen "rotera motsols och gå sedan framåt så många steg du vill" och liknande, som kombinerade flera manövrar i ett, och då blev det betydligt mer fart och fläkt. Om någon vill göra allvar av projektet så kan jag bistå med ett par andra rekommendationer och tips på schyssta spelmoment som jag märkte ökade spelstämningen.

/Riz
som har för många bollar i luften för att börja med humorbrädspel

Troberg

Sinister eater

Jag gjorde egna kort av typen "rotera motsols och gå sedan framåt så många steg du vill" och liknande
Du borde kanske använda rotera vänster och rotera höger för att undvika förvirring om man spelar söder om ekvatorn? :gremsmile:

Rising

Vila i frid

"Du borde kanske använda rotera vänster och rotera höger för att undvika förvirring om man spelar söder om ekvatorn?"

Det kan å andra sidan lura en om gubben är på väg söderut och man själv är vänd åt norr. Ens eget vänster är plötsligt inte detsamma som spelfigurens...

Äh, jag hade en bild med en pil som pekade medsols på kortet. Det stod inte "medsols" i ren text. Alltså; inga missförstånd.

/Johan

Troberg

Sinister eater

Äh, jag hade en bild med en pil som pekade medsols på kortet. Det stod inte "medsols" i ren text. Alltså; inga missförstånd.
Synd på sätt och vis. Tänk vilka underbara regeltolkningskrig man kunde ha om man placerade brädet mitt över ekvatorn! Speciellt om man blandar in årstider!